|
کدخبر: 263259

اختصاصی گسترش نیوز؛

جزئیات تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان کشور

معلولان و جانبازان، بخشی از یک جامعه را تشکیل می‌دهند و باید برای رسیدگی به وضعیت آنها اقداماتی انجام داد.

اجتماعی جزئیات تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان کشور

قانون حمایت از حقوق معلولان، مصوب سال ۱۳۹۷ با ۳۴ ماده به موضوعاتی همچون ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، ایجاد تسهیلات برای ایجاد فرصت‌های اشتغال معلولان، اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی به افراد دارای معلولیت و… پرداخته است، اما در این میان، خلاءها و ایراداتی هم برای حمایت و رفع مشکلات افراد دارای معلولیت وجود دارد، چراکه جامعه معلولان و فعالان مدنی این حوزه به دلیل برخی خلاءهای موجود در این قانون یا بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها برای اجرای وظایف خود، بارها و بارها نارضایتی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند.

بر همین مبنا آذرماه سال ۱۳۹۹ بود که محمد شریعتمداری، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم ارائه طرح یا لایحه اصلاحیه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تاکید کرده بود. او در نشست صمیمانه‌ای که با تشکل‌های غیردولتی افراد دارای معلولیت برگزار شده بود با بیان این‌که توجه به همه بخش‌های معلولیت‌ها و رفع مشکلات قانونی موجود در قوانین، اعم از قانون جامع و یا قانون حمایت از افراد دارای معلولیت باید در همین ماه انجام شود، گفت: «دکتر قبادی‌دانا (رئیس وقت بهزیستی) باید به بنده قول قطعی بدهند که قبل از پایان سال، لایحه اصلاحیه و یا طرح اصلاحیه را داشته باشیم. اگر نیازمند منابع مالی نبود، می‌توانیم به صورت طرح آن را با سرعت بیشتری پیش ببریم، اما متن پیش‌نویس اصلاحیه لایحه قانون جامع و قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که معتقدیم نقایصی دارد، باید تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.»

کامران عاروان،مدیرعامل جامعه معلولان ایران گفت: عملاً خبری از فراکسیون حمایت از جامعه معلولان نیست، تنها سال گذشته خبری منتشر شد که فراکسیون را تشکیل دادند اما هیچ گاه به صورت رسمی اعلام نشد و نمی‌دانیم آیا تشکیل شده یا نه!

مدیرعامل جامعه معلولان ایران با تأکید بر لزوم حمایت از افراد دارای معلولیت، عنوان کرد: در دوره‌های پیشین مجلس، فراکسیون دفاع از حقوق معلولان تشکیل و تصویب شد و جزء فراکسیون‌های فعال مجلس به شمار می‌آمد و به معلولان کمک می‌کرد.

وی افزود: در دوره جدید مجلس، ما فعالان حوزه معلولان به آقای قالیباف نامه‌ای نوشتیم و بر فعال بودن فراکسیون دفاع از حقوق معلولان تأکید کردیم، از طرفی هم بسیاری از نمایندگان، نمایندگان صنفی معلولان نیستند البته تعداد انگشت شماری در این حوزه فعالیت می‌کنند.

 

کامران-عاروان

 

مدیرعامل جامعه معلولان ایران با اشاره به آخرین جزییات فعالیت فراکسیون حمایت از معلولان، خاطرنشان کرد: عملاً خبری از فراکسیون حمایت از جامعه معلولان در دست نیست، تنها سال گذشته خبری منتشر شد که فراکسیون را تشکیل دادند اما هیچ گاه به صورت رسمی اعلام نشد و نمی‌دانیم آیا تشکیل شده یا نه!

وی یادآور شد: بسیاری از ماده‌های قانون حمایت از معلولان از سوی دستگاه‌های مشمول قانون اجرا نشده، حتی کمیته نظارت بر این قانون به وزارتخانه‌ها تذکر داد و پیگیری کرد اما عملاً احساس می‌شود سرعت و دقت لازم برای اجرای این قانون به کار گرفته نشده است.

 در این خصوص،رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، از تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان کشور خبر داد.

فاطمه آلیا با اشاره به اینکه تاکنون فقط ۷ درصد از مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اجرا شده است ، افزود: اجرای این قانون برای رفع مشکلات معلولان بسیار موثر است اما درحال حاضر بیش از ۹۰ درصد این قانون اجرایی نشده است .

  وی خاطر نشان کرد: پس از بازدیدهایی که از مراکز مختلف بهزیستی در ارتباط با معلولان داشتم ، جای خالی حمایت از معلولان در مجلس احساس می شد.

  رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به همین دلیل به منظور حمایت و رفع مشکلات معلولان ( ناشنوایان، نابینایان ، توانخواهان جسمی ، ذهنی و حرکتی ) و همچنین اجرایی کردن قانون حمایت از حقوق معلولان ، فراکسیونی در مجلس تشکیل می شود.

  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: همزمان با روز ناشنوا و در آستانه روز نابینا ، فردا ۱۹ ماه مبارک رمضان  اولین جلسه فراکسیون حمایت از معلولان با حضور روسای کمیسیون های اجتماعی ، بهداشت و درمان ، اقتصادی  فرهنگی و آموزش که اعضای آن هستند و نیازهای معلولان به آنان مربوط می شود، تشکیل خواهد شد

 

فاطمه-آلیا

  آلیا ادامه داد: همچنین از متخصصین روانپزشکی ، بهداشت و درمان مجلس نیز برای شرکت در جلسات فراکسیون معلولان دعوت می شود .

  وی گفت: براساس پژوهشهای انجام شده ، ۷ درصد از جمعیت هر کشور را معلولان تشکیل می دهند برهمین اساس می توان گفت ۵ میلیون نفر از افراد جامعه دارای معلولیت هستند که با در نظر گرفته اعضای خانواده آنان ، حدود ۱۵ میلیون نفر، نیازمند ارائه خدمات هستند.

صحبت های وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی در این رابطه

حجت‌الله عبدالملکی در این رابطه اظهار کرد: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت یکی از اساسی‌ترین قوانین سازمان بهزیستی است که برای اجرای آن نیازمند حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم. خوشبختانه با بودجه پیش‌بینی شده می‌توانیم در اجرای این قانون گام خوبی برداریم.

 

وزیر-کار

وی در ادامه گفت: یکی از درخواست‌های جامعه معلولان، بیمه حوادث بود از آنجایی که معلولان نمی‌توانند شناخت دقیقی از محیط خود داشته باشند و ممکن است دچار حوادث شوند ما بیمه حوادث برای افراد دارای معلولیت را ایجاد کرده و این موضوع را دنبال می‌کنیم. بنده این نوید را می‌دهم که امسال سال خوبی برای جامعه هدف سازمان بهزیستی خواهد بود و با افزایش اعتبارات این سازمان می‌توانیم گام‌های خوبی در این حوزه برداریم. در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی نیز به این گروه توجه شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها