|
کدخبر: 263241

اولویت تزریق واکسن آبله میمونی با چه کسانی است؟

آبله میمون تاکنون در ۲۰ کشور شناسایی شده است. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «واکسن آبله تا ۸۵ درصد اثر محافظتی در برابر آبله میمون دارد. از سال ۱۳۶۰، دیگر واکسیناسیون مستمر آبله در ایران انجام نشد. یعنی جمعیت زیر ۴۰ سال واکسینه نیستند.»

هنوز کرونا بارش را نبسته، ویروس آبله میمون کشورها را یکی پس از دیگری می‌پیماید. تاکنون نیز بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در ۲۰ کشور شناسایی شده است.

۲۰۰ نفر مبتلا به این بیماری در کشورهای دیگر شناسایی شد. در ایران نیز موارد مشکوک به ابتلا در حال بررسی هستند. این بیماری تا همسایگی ایران و به امارات هم رسیده است. اما ایران چقدر برای مقابله با این بیماری آمادگی دارد؟

جمعیت زیر ۴۰ سال واکسن آبله نزده‌اند

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌ شناسی می‌گوید: «آبله میمون مشابه و هم خانواده ویروس آبله‌ای است که قبلا ریشه‌کن شد. واکسن این بیماری، تا ۸۵ درصد اثر محافظتی در برابر آبله میمون دارد.»

او ادامه می‌دهد: «قطع برنامه واکسیناسیون در کشورهای مختلف، متفاوت است. در ایران افراد بالای ۴۰ سال سابقه واکسیناسیون علیه این بیماری را دارند. اما با توجه به اینکه مدت زیادی است که از واکسیناسیون آنها می‌گذرد، سطح ایمنی این افراد در برابر بیماری کاهش یافته است.»

اولویت با چه کسانی است؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «در حال حاضر واکسیناسیون آبله میمونی به صورت عمومی توصیه نمی‌شود. زیرا شیوع خیلی بالایی ندارد. اگر واکسن در دسترس قرار گیرد افراد در خطر باید برای واکسیناسیون در اولویت باشند. با توجه به میزان ابتلا و شیوع در آینده می‌توانیم دوباره برنامه واکسیناسیون را در کشور را از سر گیریم.»

او می‌گوید: «زنان باردار، کودکان، افرادی که با حیوان آلوده در تماس هستند و کادر درمان و اعضای خانواده‌ای که با افراد مبتلا به این بیمای تماس دارند، باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.»

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر