|
کدخبر: 262284

فاجعه غذایی دنیا در راه است

نشریه اکونومیست در گزارشی به فاجعه غذایی دنیا پرداخت. روی عکس جلد این نشریه به‌جای دانه‌های گندم عکس جمجمه انسان کشیده شده و بالای عکس هم نوشته شده: فاجعه غذا در حال آمدن است.

خشکسالی، تغییرات اقلیمی، جنگ و سایر موارد نشان از فاجعه غذایی دنیا می‌دهد. سازمان ملل نیز هشدار داد که در ماه‌های آینده ممکن است با کمبود مواد غذایی مواجه شویم.

سال‌هاست که فعالان محیط‌ زیست و کارشناسان برای تغییرات اقلیمی فراگیر هشدار می‌دهند. از سوی دیگر برخی از کشورها با خشکسالی مواجه هستند.

در کنار اینها جنگ اوکراین و روسیه، قیمت نفت و مجموعه‌ای از عوامل دیگر نیز به نگرانی‌ها برای فاجعه غذایی دنیا دامن می‌زند. حالا نشریه اقتصادی اکونومیست عکس روی جلد شماره جدید خود را به این موضوع اختصاص داده است.

روی عکس جلد این نشریه به‌جای دانه‌های گندم عکس جمجمه انسان کشیده شده و بالای عکس هم نوشتند: فاجعه غذا در حال آمدن است.

اکونومیست درباره فاجعه غذایی دنیا و تاثیر جنگ نوشت: ولادیمیر پوتین با حمله به اوکراین زندگی مردمانی دورتر از صحنه جنگ را نابود خواهد کرد. به‌معنایی ممکن است حتی خودش متأسف شود. جنگ اوکراین به سیستم غذایی جهان آسیب زده است. سیستمی که پیش‌تر بر اثر شیوع کرونا، تغییرات آب‌وهوایی و شوک قیمت‌های انرژی ضعیف شده است. (تسنیم)

بر اساس گزارش این نشریه، صادرات غلات و دانه‌های روغنی اوکراین عمدتاً متوقف شد. صادرات روسیه نیز مورد تهدید قرار گرفت. این دو کشور مجموعاً ۱۲ درصد تجارت جهانی کالری را در اختیار دارند.

قیمت گندم برای همه کشورها مهم است و حالا هم صحبت از فاجعه غذایی دنیا در میان است. اکونومیست در این مورد نوشت: از ابتدای سال ۲۰۲۲ قیمت گندم رشد ۵۳ درصدی داشته است و تنها در یک روز در ماه می شش درصد به این رقم اضافه شد.

به گزارش اکونومیست، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که طی ماه‌های آینده ممکن است با کمبود جهانی مواد غذایی مواجه شویم که می‌تواند سال‌ها طول بکشد.

ایرنا به نقل از راشاتودی نوشت: در فصل برداشت ۲۰۲۲-۲۰۲۱میلادی که از ژوئیه سال گذشته آغاز شد، گندم روسیه ۱۶ درصد و گندم اوکراین ۱۰ درصد از صادرات این محصول در جهان را تشکیل می‌داد.

اما جنگ باعث ممنوعیت صادراتی دو کشور شد. در فوریه، روسیه صادرات همه دانه های (گندم، چاودار، جو و ذرت) به خارج از اتحادیه اقتصادی اورسیا را تا ۳۰ ژوئن ممنوع کرد. در عین حال اوکراین تنها بندر خود در اودسا را تعطیل کرد.

بر اساس این گزارش، بحران غلات در سراسر جهان حس می‌شود اما تاثیر آن در آفریقا که به صادرات از منطقه دریای سیاه برای تامین ۹۰ درصد نیاز خود متکی است، محسوس‌تر است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها