|
کدخبر: 261740

مشهور ترین ایرانی جهان را بشناسید

خیام؛ مشهورترین ایرانی در جهان است که بسیاری ایران را با او می‌شناسند.

اجتماعی مشهور ترین ایرانی جهان را بشناسید

شادروان مجتبی مینوی استاد بنام دانشگاه تهران در کتاب پانزده گفتار می‌نویسد: «شک نیست که از میان شعرای ایران یکی نیست که شهرت او به اندازه خیام جهانگیر باشد، یعنی سخنان او را به غالب زبان‌های زنده ترجمه کرده باشند، به هر کشوری نام او رسیده باشد و در بعضی از ممالک به هر شهرک و دهکده‌ای هم بروید ببینید کسانی را که ترجمه‌ای از اشعار او خوانده باشند. بدیهی است که این اشتهار عالم‌گیر را خیام مدیون ترجمه‌ای است که یک شاعر انگلیسی به نام ادوارد فیتز جرالد از رباعیات او منتشر کرد، یعنی که این ترجمه باعث شناخته شدن خیام به عنوان یکی از گویندگان بزرگ عالم و ترجمه رباعیات او به سایر السنه گردید.»

پیش از نشر ترجمه فیتز جرالد (۱۸۵۹)، کتاب‌هایی درباره ادبیات زبان فارسی و گویندگان معروف چون فردوسی و سعدی و حافظ به زبان‌های اروپایی منتشر شده بود، ولی هیچکدام از این‌ها میان مردم شهرت پیدا نکرد و عمدتأ در دست کارشناسان و ادیبان ماند.

می دانیم که در سده نوزدهم میلادی کشورهای اروپایی و آمریکایی آغاز به صنعتی شدن کردند. در آن دوران بود که کارخانه‌ها، دانشگاه‌ها، روزنامه‌ها به راه می‌افتاد و راه‌آهن و کشتی رانی موجبات رفت و آمد و ترابری آسان‌تر را فراهم می‌کرد. در آن زمان ایران همچنان در انزوا و بی‌خبری قرن‌های میانه می‌زیست و متقابلأ مردم غرب در مجموع ایران را نمی‌شناختند، هر چند بعضی از دانشوران ایشان گاهی از فرهنگ ایران و فردوسی و سعدی و حافظ و کوروش نام می‌بردند. این بی خبری کلی تا اوایل قرن ببستم یعنی زمان کارایی رادیو ادامه داشت.

نگاهی به نوشته‌های فرهنگیان ایرانی که به غرب سفر کرده بودند، میزان این بی‌خبری را روشن خواهد کرد. دکتر عیسی صدیق از معاریف فرهنگ ایران در کتاب «یادگار عمر» پس از سفر خود به أمریکا در سال ۱۳۰۹ می نویسد: «بی‌اطلاعی آمریکایی‌ها از یک مملکت قدیمی چون ایران بسیار موجب تعجب من گردید زیرا مردم متوسط  فقط اسمی از فرش و گربه ایران شنیده بودند و تمام فارغ التحصیل‌های متوسطه که من ملاقات کردم حتی نمی‌دانستند ایران در کدام قاره است و عده‌ای تصور می‌کردند که ایران در آفریقاست...»

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها