|
کدخبر: 259252

پیشگیری از اعتیاد با مشارکت اجتماعی

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: پیشگیری و کمک به درمان اعتیاد در کشور جز با مشارکت اجتماعی، مردمی و کمک خیران محقق نخواهد شد.

اجتماعی پیشگیری از اعتیاد با مشارکت اجتماعی

 سردار اسکندر مؤمنی روز یکشنبه در نشست تخصصی تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر (یاری‌گران زندگی - مشارکت اجتماعی - خیرین) اظهار داشت: براساس مباحث مطرح شده در این نشست ضرورت ایجاد یک دفتر با عنوان اشتغال و کارآفرینان و خیران احساس شد که در اولین فرصت (کمتر از یک ماه) باید راه‌اندازی شود.

وی افزود: این دفتر با مشارکت اجتماعی و کمک خیران با هدف پیگیری مسائل و در حقیقت برقراری ارتباط با جمعیت هدف، فارغ از درگیری‌های اداری راه‌اندازی خواهد شد.  

مؤمنی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شده و یاری‌گران زندگی با کمک به یکدیگر بیماران اعتیاد را بازگردانده و از جمعیت در معرض خطر نیز صیانت شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: استفاده از ظرفیت مشارکت‌های اجتماعی در این رابطه یک گزینه تلقی نمی‌شود و جز مشارکت راهکاری مطرح نیست. ایران در کنار افغانستان که امروز ٩۵ درصد از تریاک جهان را تولید می‌کند، قرار گرفته و این کشور طی سال‌های اخیر تولید این ماده مخدر را ۵۰ درصد افزایش داده است.

مؤمنی گفت: مسأله اقتصاد و امنیت افغانستان را تحت‌تأثیر قرار داده و نابود کرده است و به منظور افزایش کشت، زمین‌ها را با استفاده از فناوری روز و بذرهای پربازده توسعه داده است.  

وی ادامه داد: در یک دهه اخیر، مواد اولیه و دانش و فناوری روز مواد مخدر صنعتی از اروپا به افغانستان انتقال یافته و مجددا در افغانستان به سراسر جهان صادر می‌شود.  

به گفته مؤمنی، آمار و گزارش رسمی سازمان ملل نیز این واقعه را تایید می‌کند.  

وی با اشاره به اهمیت مقابله در این زمینه تصریح کرد: در سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف فرهنگی، کارآفرینی و توانمندسازی غفلت شد؛ انتظار جامعه از دولت و حکومت جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور و این یک مطالبه به‌حق است اما در کنار این مسأله پیشگیری و درمان از طریق اقدامات فرهنگی باید اتفاق بیافتد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: براساس آمارهای رسمی بیش از ۵۰ درصد معتادان جامعه شاغل بوده و بر این اساس باید گفت، موضوع اعتیاد در جهان یک مسأله پیچیده است و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه در اولویت قرار دارد.  
مؤمنی تصریح کرد: در سراسر جهان مقابله با این رویداد نیازمند مشارکت مردمی است و یک دولت به تنهایی توان مقابله با این پدیده را نخواهد داشت. گاه تجهیز یک محله به امکانات ورزشی و گردآوری جوانان در این مناطق هم می‌تواند از این آسیب‌ها جلوگیری کند. 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها