|
کدخبر: 258848

وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

طلاق و رویای گرفتن مهریه سنگین

نجفی توانا در رابطه با وضعیت طلاق در کشور به گسترش نیوز می‌گوید: طبق آمارهای رسمی درکشور آمار طلاق به چهل وپنج الی پنجاه درصد رسیده است، یعنی از هر دو ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود. اما اگر این را اغراق آمیز طلقی نماییم، واقعیت این است که حداقل باید گفت که در هرسه خانواده یک ازداواج به طلاق می‌انجامد.

اجتماعی طلاق و رویای گرفتن مهریه سنگین

مهریه‌های عجیب و غریب موضوع جدیدی نیست و چندین سال است که باب شده است اگر در گذشته‌ای نه چندان دور تعداد سکه‌ها به سال میلادی مهریه‌ای عجیب به شمار می‌آمد حالا ده هزار کیلو بال مگس مهریه‌ای غیر قابل مطالبه که طی سال‌های گذشته در دفاتر ازدواج به ثبت رسیده اما مطالبه آن همسران را با چالش هایی روبه‌رو کرده است

علی نجفی توانا در این راستا به گسترش نیوز می‌گوید:  درجامعه‌ای که تعادل فرهنگی، اعتقادات و باورهای آن به دلیل شرایط موجود دچاراختلال شده، وجود برخی گفتمان‌ها و مسائلی  مانند افزایش مهریه های سنگین چندان بعید نیست.

پدیده ای اجتماعی تحت تاثیر شرایط اقتصادی

وکیل پایه یک دادگستری  با اشاره به افزایش آمار طلاق می گوید: باید بپرسید علت شرایط اقتصادی موجود، مسائل فرهنگی و سیاسی که ریشه در ناتوانی مدیران کشور دارد، طلاق هم یکی از پدیده‌های اجتماعی است که تحت تاثیر شرایط اقتصادی و فرهنگی در کشور به‌وجود آمده است. ما نه توانسته‌ایم اقتصاد متعارف و متعادل حاکم کنیم نه فرهنگ مناسب ملی و بومی ایجاد کنیم، صرفا با بگیروببند، امرونهی و مجازات خواسته‌ایم نظم ذهنی برقرار کنیم که این نظم ذهنی هیچگاه درجامعه حاکم نشده که هیچ، بلکه بر خلاف تصور با افزایش جرم، دین گریزی، طلاق، اختلاس و ارتشا روبه رو شده‌ایم و به تبع اقدام برخی از مدیران ناسالم، فساد اقتصادی در میان مردم به حدی ریشه دوانیده است که امروزه کسی با مسیرسالم به مقصود واهداف مشروع خود نخواهد رسید.

نجفی توانا در پاسخ به تعیین کردن زمان برای گرفتن طلاق عنوان کرد: باتوجه به فرآیند رسیدگی و حتی کیفیت احکام صادره و ارتباط مستقیم با توانمندی قوه قضاییه، سرعت کار به نوعی اجتناب از اطاله دادرسی است. در اکثرنظام‌های حقوقی – قضایی دنیا سعی بر این است که در برخورد با جرایم و اختلافات از حداکثرسرعت بهره برده وبا دقت تمام احکام صادره، صادرشود.

وی افزود: در کشورما متاسفانه به علت عدم مشاوره کافی با متخصصین امر، ما با قوانین ناسخ و منسوخ و قوانین ناکارآمد بسیاری دربخش‌های مختلف ازجمله در مورد مسائل خانوادگی وطلاق مواجه بوده‌ایم. واقعیت اجتماعی این است که ما درشرایطی ازمسائل اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی به سر می‌بریم، که با عنایت به تعداد کثیری از معتادین درکشور و افزایش افسار گسیخته تورم، بیکاری و التهاب ناشی از مشکلات روزمره سیاسی، اعم از داخلی و خارجی، بیماری کرونا و شرایط بد اقتصادی و ناتوانی خانواده‌ها درمدیریت اختلافات برآمده از زندگی مشترک تنزل یافته است.

علی_نجفی_توانا

مهریه‌هایی که قابلیت اجرا ندارند

وی با اشاره به وجود مهریه‌های گزاف و غیرقابل باور افزود: متاسفانه درجامعه‌ای که تعادل فرهنگی اعتقادات و باورهای آن به دلیل شرایط موجود و برخی دیگرموقعیت‌ها دچاراختلال شده است، وجود برخی گفتمان‌ها ودرواقع مسائلی ازاین دست چندان بعید نیست. دخترجوان یا پسرجوانی که قصد ازدواج دارند، اگر به کانون خانواده و آینده خود دلبستگی داشته باشند معمولا در حد متعارف و متعادل و توان شوهر نسبت به تعیین مهریه اقدام می‌کنند. البته تعیین این نوع از مهریه‌ها خلاف عرف، اخلاق و به دلیل اینکه قابلیت اجرا و انجام ندارد می‌تواند حتی غیرقابل قبول و خلاف قانون باشد.

نجفی ادامه داد: مهریه براساس شرع، قانون وعرف مالی است که شوهردرحد توان خود باید قبول کند و پرداخت آن عندالمطالبه وحتی بعضی معتقدند عندالاستطاعه می‌باشد، یعنی شوهر باید استطاعت و توان پرداخت آن را داشته که به محض مطالبه زوجه آن را بپردازد. بنابراین مطالبات خارج از این به عنوان مهرالمسمی به نوعی خروج ازتعادل و تعارف است.

محدود کردن مهریه، خلاف موازین شرعی، عرفی و قانونی

وی در مورد محدود کردن ثبت مهریه‌های غیرعقلانی خاطرنشان کرد: در خصوص برخی از قوانین برای جلوگیری از انجام برخی اقدامات قانونی بیش از ۱۱۰ سکه انجام شده. ولی  باید در نظر داشت این قانون هم خلاف قانون اساسی است، چراکه محدود کردن حقوق اشخاص یا مطالبه حقوق امر خلاف میثاق ملی است. وقتی درقانون اجازه داده که اشخاص باتوجه به شرایط وتوافقات میزان مهریه را تعیین کنند محدود کردن ضمانت اجرای قانونی آن به نظر شخص بنده خلاف موازین شرعی، عرفی و قانونی است.

 وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد:  باتوجه به سوءاستفاده هایی که از میزان زیاد مهریه توسط برخی زوجه‌ها یا به اصطلاح همسران انجام می‌شود وموجب بازداشت شخص و سایر اقدامات می‌گردید قانونگذار چنین ضابطه‌ای را مشخص کرد.

مدت فرآیند صدور طلاق

نجفی توانا افزود: در صدور طلاق مسلما چگونگی پیدایش این فرآیند، دقت در طرح دعوا و تنظیم درست دادخواست و موافقت طرفین درخارج یا در محضر دادگاه می‌تواند بر سرعت کار بیافزاید. باتوجه به اینکه یکی از تشریفات مراجعه به مشاور خانوادگی در جلب نظر کارشناس تاثیردارد وخوداین موضوع زمان متعارفی را در بر می‌گیرد معمولا زمان طلاق بین یک تا شش ماه ممکن است ادامه می‌یابد.

یک طلاق از هر دو ازدواج

وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با وضعیت طلاق می‌گوید: طبق آمارهای رسمی درکشور آمار طلاق به چهل وپنج الی پنجاه درصد رسیده است، یعنی از هر دو ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود. اما اگر این را اغراق آمیز طلقی نماییم، واقعیت این است که حداقل باید گفت که در هر سه خانواده یک ازداواج به طلاق می‌انجامد.

او در خاتمه با اشاره به اینکه وضعیت جدایی و افزایش آمار طلاق می تواند به یک بحران اجتماعی تبدیل شوند ادامه داد: میل به جدایی و طلاق به ۲ صورت در کشوربه عنوان یک پدیده ی بحرانی تبدیل گشته است. در یک مورد اگر به خاطروجود فرزندان مشترک، علاقه ویا ملاحظات خانوادگی طلاق انجام نشود جدایی جنسی، فیزیکی وعاطفی درخانواده رخ می‌دهد و عملا زوجین جدا ازهم زندگی کنند و در مورد دیگری به استناد آن قول معروف شرعی که می‌فرماید «نکوهیده‌ترین امر حلال در نزد خداوند طلاق است»چاره‌ای جز توصل به طلاق وجود ندارد. افراد فرهیخته وخانواده هایی که از درک کاملی برخورد دارند بدون اینکه باعث اذیت یکدیگر شوند سعی می‌کنند درحول محورمسائل مختلف مورد اختلاف توافق کنند و به صورت توافقی درفرآیند قضایی مربوطه قراربگیرند و قانونگذار هم این اجازه را داده است.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها