|
کدخبر: 104045

حج تمتع امسال لغو می شود؟

مقام‌های سعودی به یک نشریه انگلیسی گفتند که در حال بررسی لغو حج تمتع امسال از بیم تشدید شیوع کرونا هستند.

اجتماعی حج تمتع امسال لغو می شود؟

روزنامه فایننشال تایمز روز جمعه در گزارشی نوشت که عربستان سعودی در حال بررسی لغو حج تمتع امسال به دلیل شیوع کرونا است؛ اقدامی که از زمان تشکیل این کشور در سال ۱۹۳۲ بی‌سابقه بوده است.

به نوشته این روزنامه، یک مقام ارشد سعودی در وزارت حج و عمره این کشور گفت: این موضوع به صورت دقیق مطالعه شده و سناریوهای مختلف در حال بررسی است و تصمیم رسمی در این باره تا یک هفته دیگر اعلام خواهد شد.

این مقام سعودی با بیان اینکه یک گزینه اجازه برگزاری حج توسط شمار کمی از زائران محلی تحت تدابیر بهداشتی سخت‌گیرانه است و گزینه دیگر لغو کامل موسم حج است، افزود: همه گزینه‌ها روی میز است اما اولویت اصلی حفظ سلامت و امنیت زائران است.

خبرگزاری رویترز نیز این هفته گزارش داد که پس از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در عربستان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر، منابع آگاه اعلام کردند، دولت سعودی در حج امسال برای جلوگیری از شیوع کرونا احتمالاً شمار معدودی از حجاج را بپذیرد.

بر اساس این گزارش، دو منبع آگاه گفتند که دولت سعودی امسال در نظر دارد تنها شمار اندکی را به عنوان امری نمادین برای حج بپذیرد و محدودیت‌هایی مانند محدویت سنی و معاینه‌های بیشتر پزشکی را اعمال کند.

در همین ارتباط یک منبع آگاه دیگر به رویترز گفت: با این محدودیت‌ها احتمالاً از هر کشور ۲۰ درصد سهمیه زائران پذیرفته می‌شود.

این منابع همچنین از فشار برخی مقام‌ها برای لغو مراسم حج که از اواخر ماه جولای (مردادماه) آغاز می‌شود، خبر دادند.

بر اساس این گزارش، محدودیت و یا لغو مراسم حج، فشار مالی مضاعفی بر دولت سعودی وارد خواهد کرد که این روزها به خاطر کاهش شدید قیمت نفت و شیوع کرونا زیان دیده است. همچنین تحلیلگران، سال اقتصادی دشواری را برای عربستان پیش‌بینی کرده‌اند.

عربستان سعودی از ماه مارس (اسفند/فروردین) زیارت عمره و برنامه ریزی برای انجام مناسک حج را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آورد.

در سال ۲۰۱۹ حدد ۱۹ میلیون مسلمان در زیارت عمره شرکت کردند و ۲.۶ میلیون نفر نیز به حج تمتع رفتند. طرح اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی افزایش ظرفیت عمره و تمتع سالانه تا ۳۰ میلیون نفر و کسب درآمد ۱۳.۳۲ میلیارد دلاری تا ۲۰۳۰ بود.

وزارت بهداشت عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به ۱۲۰ هزار نفر رسیده و ۸۹۳ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند.

 

منبع: اعتماد

ارسال نظر