|
کدخبر: 101992

یکسال تنفس مالیاتی به ۶۰۰ هزار بنگاه تولیدی

نایب رئیس اتاق اصناف از دولت خواست به دلیل شرایط کرونایی دولت یکسال تنفس مالیاتی به شش صدهزار بنگاه تولیدی کشور دهد!

اصناف یکسال تنفس مالیاتی به ۶۰۰ هزار بنگاه تولیدی

ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف تهران در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی با موضوع «توان نظام مالیاتی در جبران کسری بودجه» گفت: باید به دنبال منابع جدید اخذ مالیات باشیم، افرادی که پرونده فرار مالیاتی در این سازمان دارند باید مورد جست و جو قرار بگیرند.هم اکنون سه میلیون واحد صنفی دارای شناسنامه در سازمان امور مالیاتی هستند که توان شان کاسته شده است، این سازمان باید اینها را رها کند.

کرونا و تحمیل سختی به اصناف

وی افزود: یک طرح پیشنهادی به دولت این است که به واحدهای تولیدی که حدود شش صد هزار بنگاه می‌شوند یک تنفس مالیاتی بدهد، باید توجه داشت، در اسفند سال گذشته خیلی شغل‌ها به دلیل شرایط کرونایی تضعیف شدند در حالی که شب عید برای خیلی واحدها زمان مهمی بود اما این یک ماه در سال گذشته منجر به درآمدزایی نشد.

درستی خاطر نشان کرد: درخواست می‌کنم اصناف دارای شناسنامه که توان مالیاتی بالایی ندارند مشمول تنفس شوند، البته اگر واحد صنفی بود که امکان پرداخت داشت سازمان امور مالیاتی از آن مالیات بگیرد.

دولت به خطا نرود

وی با بیان اینکه دولت مسیرها را اشتباه نرود، گفت: امروز روزی است که دنیا برپایه فناوری اطلاعات حرکت می‌کند، نباید اصناف خرد را تحت فشار قرار دهند. بزرگترین چیزی که حائز اهمیت است حفظ سلامت و آرامش صنفی است که به آنها می‌تواند کمک کند.

نایب رئیس اتاق اصناف گفت: نمی‌خواهیم پشت شرایط کرونایی قایم شویم، به همین دلیل نمی‌گوییم همه واحدهای صنفی مالیات ندهند. به عنوان مثال واحدهای بهداشتی، سوپرمارکت و میوه فروش‌ها که در این ماه‌ها کار کرد داشتند مانعی ندارد مالیات شان را بدهند، اینها در حد خودشان مالیات بپردازند.

مراقب دست اندازهای مالیات باشید!

وی از با درخواست از متولیان سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه مسیر اخذ مالیات را جوری پیش ببرند که مردم با دست انداز بخش تشخیص مواجه نشوند، ادامه داد: تولید‌کننده امسال آزاد باشد به جای آن دولت وقت خود را بگذارد بر افرادی که فرار مالیاتی کرده‌اند. در این صورت حتما می‌توانند تا سه برابر درآمد مالیاتی کسب کنند.

درستی با اشاره به اینکه یکسری از صنوف همچون صاحبان تالارها، رستوران داران، قهوه خانه داران و همچنین گرمابه داران ورشکسته شدند از دولت خواست به فعالان چنین اصنافی توجه ویژه‌ای صورت گیرد و در بخش دیگری تصریح کرد: اینکه امسال قرار است بر اساس ماده ۹۷ قانون دریافت مالیات عمل شود و به عبارتی خوداظهاری صاحبان اصناف ملاک قرار بگیرد اتفاق خوبی است.

اقدام درست دولت در پذیرش خوداظهاری

وی ادامه داد: دولت اگر این خوداظهاری را ملاک قرار دهد و بخش کمی از اصناف را مورد بررسی قرار دهد اقدام درستی است. در حالی که پیشتر براساس ماده ۱۸۱ قانون دریافت مالیات عمل می‌شد و اخذ مالیات براساس علی الرأس صورت می‌گرفت. با این روش دانه درشت‌ها محو می‌شدند، در یک مورد شاهد بودم واحد صنفی در سال‌ها پیش در میدان امام خمینی مورد کنکاش مأموران مالیاتی قرار گرفت در حالی که سرمایه ناچیزی داشت.

نایب رئیس اتاق اصناف در پایان تأکید کرد: از میان سه میلیون واحد صنفی تعداد ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد در سال گذشته فرم خوداظهاری پرکردند، اما پزشکان به عنوان یک قشر با فرهنگ به راحتی زیربار پرداخت مالیاتی نرفته‌اند. دولت بهتر است تمرکزش را بر دانه درشت‌ها بگذارد و دنبال اخذ مالیات از آنها باشد.

 

 

 

منبع: رادیو گفت و گو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها