|
کدخبر: 323274

رازهای قبولی در کنکور از زبان رتبه‌های برتر کنکور

آموزشی رازهای قبولی در کنکور از زبان رتبه‌های برتر کنکور

صحبت با رتبه‌ برترها و اطلاع از نحوه قبولی‌شان راهی کارآمد برای هموارتر شدن مسیر موفقیت در کنکور است. بنابراین این مقاله را به بررسی رازهای قبولی در کنکور از زبان این افراد اختصاص دادیم. با مطالعه این موارد با تجربیات و راهکارهای رتبه‌ برترها آشنا می‌شوید و از تجارب مشترک آنها برای موفقیت خود در این آزمون مهم بهره می‌برید.

مصاحبه با رتبه برترهای کنکور

همیشه رتبه برترها در صحبت‌های خود به مهم‌ترین مواردی که آنها را به موفقیت رسانده اشاره می‌کنند تا روند مطالعه برای دیگران لذت‌بخش و مؤثر شود. ما باتوجه به این موارد می‌توانیم در کار و تحصیل خود به هدف برسیم.

باور به توانمندی‌ها

زمانی فرآیند مطالعه ثمربخش خواهد بود که باور قلبی شما رسیدن به موفقیت باشد. به همین دلیل رتبه‌ برترها مسیر مطالعه و یادگیری خود را با فکر به جایگاه و رتبه مورد نظرشان شروع می‌کنند. پس استارت موفقیت در کنکور سراسری با باور به توانمندی‌های خودتان فراهم می‌شود. اما به این نکته مهم اشاره می‌کنیم که باور به این توانمندی‌ها باید کاملاً واقع‌بینانه باشد تا نتیجه نهایی حاصل شود. پس براساس امکانات و شرایط خودتان، توانمندی‌های خود را باور کنید.

پشتکار در مطالعه

همانند پیشرفت در هر کار و فعالیت مهمی، قطعاً داشتن پشتکار یکی از مؤثرترین رازهای قبولی در کنکور است. این مهارت مهم می‌تواند در مسیر پر فراز و نشیب کنکور مثمرثمر باشد. در این شرایط، هنگام مواجهه با دروس و تست‌های دشوار به تلاش خود ادامه می‌دهید. این کار شما ارزشمند است و نتیجه آن را در کارنامه خود می‌بینید. پس با پایبندی به اهداف و برنامه درسی، پیش بروید و هرگز تسلیم نشوید تا در زمان باقی‌مانده تا کنکور، نتیجه مطلوب حاصل شود.

پذیرش شکست و شروع دوباره

گاهی اوقات برای رسیدن به موفقیت معیارهای سختگیرانه دارید و نرسیدن به آنها می‌تواند شما را ناامید کند. بنابراین لازم است تا ضمن داشتن معیارهای واقع‌بینانه در فرآیند مطالعه، استراتژی شروع دوباره را بدانید تا هنگام شکست سردرگم نشوید. همچنین تحلیل موقعیت به شما کمک می‌کند تا با یک دید واضح نسبت به عملکردتان به مطالعه ادامه دهید.

بنابراین با تحقق معیارهایتان در فرآیند مطالعه، انگیزه شما در یادگیری مطالب جدید به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند. پس ضمن پذیرش شکست، نقاط ضعف و علت اشتباهات خود را تشخیص دهید و چشم‌اندازی برای آینده ترسیم کنید.

تجربیات رتبه برترها و رازهای قبولی در کنکور

توجه به تجارب مشترک بین رتبه برترها می‌تواند کمک کند تا سریع‌تر به رازهای قبولی در کنکور پی‌ببرید.

برنامه‌ریزی درسی

یکی از رازهای قبولی در کنکور داشتن برنامه ریزی کنکور و برنامه‌ریزی درسی و اجرای دقیق آن است. همچنین رتبه برترها به این موضوع تأکید دارند که طراحی اصولی یک برنامه درسی قابل اجرا، باید براساس تفاوت‌های فردی باشد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد.

اکنون دو نکته مهم درمورد چگونگی تنظیم برنامه‌ درسی ارائه می‌شود:

  • اهداف خود را بطور دقیق مشخص کنید.
  • سطح پایه تحصیلی خود را مدنظر قرار دهید.

بنابراین قبل از طراحی برنامه درسی بهتر است یک دید کلی نسبت به شرایط و موقعیت خود داشته باشید و فهرستی از اهداف پیش‌رو تهیه کنید. باتوجه به موارد ذکر شده می‌توانید برنامه‌ای بنویسید که متناسب با رقابت در کنکور سراسری باشد و شما را به موفقیت نهایی برساند.

انتخاب منابع مطالعاتی

معمولاً بعد از اعلام نتایج، رتبه برترها منابع مطالعاتی مورد استفاده خود را معرفی می‌کنند. دقت کنید که منابع باید براساس آخرین تغییرات کنکور سراسری باشد تا مباحث تست‌خیز را پوشش دهد.

پس کتابی تهیه و انتخاب کنید که برای شما کاربردی باشد تا بتوانید با محتوای آن ارتباط بهتری برقرار نمایید. در این مورد می‌توانید از توصیه‌های مشاور تحصیلی خود استفاده کنید.

اکنون 4 نکته مهم درمورد ویژگی‌های منابع مطالعاتی و چگونگی تهیه آنها ارائه می‌شود:

  • قبل از تهیه، کتاب را ورق بزنید تا با لحن بیان آن آشنا شوید.
  • منابع را متناسب با سطح پایه تحصیلی انتخاب کنید.
  • منبع کنکوری باید مباحث دشوار را در عین سادگی بیان کند تا نکته‌ای مبهم نماند.
  • تست‌های طبقه‌بندی شده و استاندارد همراه با پاسخ تشریحی دقیق، از دیگر ویژگی‌های منابع مطالعاتی مناسب است.

تکنیک‌های تست‌زنی

رتبه برترها تکنیک‌های تست‌زنی را یکی از مهم‌ترین رازهای قبولی در کنکور می‌دانند و معمولاً این روش‌ها را به اشتراک می‌گذارند. اکنون 7 نکته مهم درمورد چگونگی افزایش سرعت و دقت در تست‌زنی ارائه می‌شود:

  • با تست‌زنی مداوم، با تیپ‌های مختلف سؤالات آشنا شوید.
  • زمان مشخصی برای حل هر سؤال تنظیم کنید.
  • متن سؤال و گزینه‌ها را دقیق بخوانید.
  • زیر نکات مهم تست و افعال منفی خط بکشید.
  • کنار تست‌های زمانبر علامت بزنید و در آخر دوباره به آنها برگردید.
  • بعد از رسیدن به حد تسلط، از تست آموزشی و زماندار استفاده کنید.
  • تکنیک‌هایی مثل رد گزینه و خواندن گزینه‌ها قبل از متن سؤال کاربردی هستند.

مدیریت زمان

امروزه زمان ارزشمندترین دارایی ما است. بنابراین نیاز داریم تا برای رسیدن به اهداف‌مان از فرصت‌ها عاقلانه‌ استفاده کنیم. به همین دلیل یکی از رازهای رتبه برترها توانایی آنها در نحوه مدیریت زمان است. این توانایی و مهارت در استفاده بهینه از زمان برای دستیابی به موفقیت شما امری ضروری است.

اکنون 3 نکته مهم درمورد استفاده صحیح از زمان هنگام مطالعه و حل تست ارائه می‌شود:

  • برای خود یک ضرب‌الاجل تعیین کنید و تست را متناسب با آن زمان پاسخ دهید.
  • هنگام مطالعه، عامل حواس‌پرتی خود را شناسایی و آن را کنار بگذارید.
  • نحوه سپری کردن زمان خود را ارزیابی کنید و به خود پاداش دهید.

در ادامه قانون پارکینسون را شرح می‌دهیم. براساس این قانون هوشمندانه، اختصاص دادن بیش از اندازه زمان برای اتمام کار به معنای اتلاف وقت است. پس با تعیین یک مدت زمان مشخص و منطقی جهت حل تست و مطالعه کنکوری، کارایی شما افزایش می‌یابد.

غلبه بر استرس

همه ما هنگام حضور در آزمون‌های مهم و سرنوشت‌ساز مقداری استرس را تجربه می‌کنیم. اگرچه علائم آن در بین داوطلبان کنکوری می‌تواند متفاوت باشد اما رایج‌ترین آنها افزایش ضربان قلب، تنش عضلانی و سردرد هستند. بنابراین فرآیند استرس می‌تواند عملکرد تحصیلی را مختل کند و بازدهی‌تان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اکنون 5 نکته مهم درمورد مدیریت استرس در دوران کنکور ارائه می‌شود:

  • هرگز شبکه‌های اجتماعی را بطور مداوم چک نکنید.
  • آب کافی بنوشید و زمان خواب خود را تنظیم کنید.
  • ورزش اصلاً فراموش نشود.
  • مصرف شیرینیجات را کاهش دهید.
  • از فکر کردن بیش از حد به آینده بپرهیزید.

نقش خانواده و مشاوران

حمایت و تشویق شدن از سوی خانواده می‌تواند یکی از رازهای قبولی در کنکور باشد. از آنجا که مشارکت خانواده برای ایجاد محیط آموزشی مناسب در خانه بسیار ضرروی است، آنها می‌توانند در تقویت انگیزه شما مؤثر باشند. همچنین ضمن صحبت با والدین، نگرانی‌های شما کاهش می‌یابد. به‌علاوه استفاده از خدماتی مانند مشاوره تلفنی کنکور و استفاده از نکات مهم ذکر شده توسط مشاور کنکور و حضور فعال یک مشاور در این مسیر بسیار مفید است.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها