|
کدخبر: 310806 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

افتتاح مهد کودک و خانه ازدواج دانشجویی در دانشگاه تهران + تصاویر

طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران افتتاح شد.

آموزشی افتتاح مهد کودک و خانه ازدواج دانشجویی در دانشگاه تهران + تصاویر

ساختمان‌های مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان زیرمجموعه ستاد خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه تهران و همچنین مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران با حضور  محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، احمد نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران،  مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛  علی مبینی دهکردی، رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، عباس مصلی‌نژاد استاد دانشگاه تهران و مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد، فاطمه یزدیان، مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان و خانواده و همچنین همسر شهید شهریاری که در این مراسم در جمع دانشگاهیان دانشگاه تهران حاضر شده است، برگزار شد.

حمزه منصوری، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و رئیس مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان در آئین افتتاح ساختمان این مرکز، از تشویق و ترغیب به ازدواج، تسهیل ازدواج و تحکیم بنیان خانواده به عنوان سه راهبرد اصلی مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تهران نام برد و در تشریح ارکان این مرکز گفت: آموزش و مهارت‌افزایی، مشاوره، تسهیل‌گری ازدواج، شبکه امور واسطین و مروجین، شبکه خیرین و سامانه همسان‌گزینی همرسان، از ارکان مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان است.

وی درباره تسهیل‌گری ازدواج توسط این مرکز بیان داشت: مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تهران از طریق پیگیری اعطای وام‌ها و تسهیلات مالی، خوابگاه متاهلی و اخذ مصوبات تسهیل‌کننده بحث ازدواج و فرزندآوری در دانشگاه و همچنین معرفی دانشجویان برای اشتغال و امریه و غیره، سعی می‌کند در زمینه ازدواج تسهیل‌گری نماید.

منصوری از ایجاد شبکه واسطین و مروجین امر ازدواج در مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تهران خبر داد و گفت: «سامانه همسان‌گزینی همرسان» به عنوان یکی از ارکان فعالیت مرکز است که این سامانه همسان‌گزینی یکپارچه ملی بر اساس الگوهای ایرانی اسلامی با رویکرد مشاوره‌ای قبل و بعد از ازدواج برای تمامی دانشگاهیان فعالیت می‌کند.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران از ارائه مشاوره پیش از ازدواج رایگان، تست‌های روانشناسی پیش از ازدواج، آموزش‌های تربیت فرزند و تحکیم خانواده و مهارت‌های انتخاب به عنوان سایر خدمات مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان نام برد و افزود: در زمینه طرح همسفر تا بهشت (سفر به مشهد مقدس)، شرکت در جشنواره‌های ملی «زوج مانا» و «دردانه» که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار می‌‎شود، حمایت‌های فرزندآوری و همچنین تأمین کمک جهیزیه و تسهیلات خرید کالا و غیره در آینده فعالیت خواهیم داشت.

منصوری در پایان از راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی زندگی برخط ویژه مهارت‌های زندگی دانشگاهیان خبر داد و خاطرنشان کرد: به تعداد مخاطبین مرکز، مشاور متخصص در حوزه ازدواج و خانواده خواهیم داشت و کارگاه‌های مهارتی با حضور اساتید متخصص و برنامه‌ها و همایش‌های عمومی فرهنگی به منظور فرهنگ‌سازی ازدواج و فرزندآوری برنامه‌ریزی خواهد شد. برگزاری دوره‌های آموزشی، مشاوره‌های فردی، همایش‌های تخصصی، جشن‌های عمومی و اردوهای فرهنگی تربیتی و مسابقات کتابخوانی از سایر برنامه‌های این مرکز است.

 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دو سال قبل با هدف افزایش نرخ باروری کلی به بیش از سطح جانشینی و ارتقای شاخص‌های کیفی در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت تصویب و ابلاغ شد. در تبصره ۳ این قانون در بخش وظایف دستگاه‌های مختلف آمده است که همه دستگاه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و یا به صورت خرید خدمات، نسبت به تأمین مهدکودک برای نگهداری کودکان مادران شاغل در همان دستگاه اقدام کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش را به تدوین برنامه تنوع بخشی به مدل‌های مهدکودک (از جمله مهدهای خانگی (خانه‌های مادر- کودک، کودکستان‌های وابسته به نهادها و ارگان‌های دولتی و عمومی (سازمانی)) مکلف کردند.

محمدرضا تقی‌دخت، مدیر پروژه احداث مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران پیش از ظهر امروز سه‌شنبه دوم آبان ماه در آئین افتتاح طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: این مهد کودک بر اساس سیاست‌های دانشگاه و توسط بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد آماده شده و زمان تقریبی برای احداث و راه‌اندازی این پروژه حدود یکسال پیش‌بینی شده بود که در کمتر از شش ماه با توجه به اولویت‌های دانشگاه و تاکید ریاست دانشگاه تهران آماده شد.

وی با بیان اینکه در این مهدکودک تلاش شده است که کلیه استانداردهای محیطی و روانشناسی و خلاقانه کودکان بر اساس مشاوره متخصصان رعایت شود، افزود: مجموع فضای احداثی مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران حدود ۱۳۰۰ مترمربع و در دو طبقه است و یک باغ برای فعالیت‌های طبیعت‌دوستانه کودکان با مجوز هیأت رئیسه دانشگاه و به متراژ ۱۶۰۰ متر به فضای عادی مهدکودک اضافه شده است تا زمینه فعالیت‌های باغبانی و گلکاری و ارتباط با طبیعت کودکان فراهم باشد.

تقی‌دخت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در محدوده میدان انقلاب با آلودگی‌ها مواجه هستیم، سیستم تأمین هوای تازه به طور مرتب در تمام ساعات استقرار کودکان در مهدکودک فعال خواهد بود. فضای اولیه مهدکودک برای ۱۷۰ کودک طراحی و ساخته شده است ولی به دلیل تاکید بنیاد مصلی‌نژاد و رئیس دانشگاه تهران برای بالا بردن استانداردهای تربیتی کودکان، این مهدکودک پذیرای ۱۱۰ کودک خواهد بود و به ازای هر ۵ کودک، یک مربی فعال خواهد شد.

دکتر فاطمه ثقفی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز اعلام کرد: در راستای اهداف ترویج فرهنگ فرزندآوری و انجام مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران و همچنین کمک به توسعه سرانه مطالعه در بین کودکان، تعداد ۳۰۰ جلد کتاب کودک از سوی کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه به مهدکودک جدیدالتاسیس دانشگاه تهران اهدا شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها