|
کدخبر: 305799

مفهوم عدالت اموزشی را سیاسی نکنید

وزیر آموزش و پرورش، سیاسی کردن مفهوم عدالت را هم ظلم به عدالت دانست و هم به ملت و تاکید کرد که وصله تبعیض آموزشی به این دولت نمی‌چسبد.

آموزشی مفهوم عدالت اموزشی را سیاسی نکنید

رضامراد صحرایی با بیان اینکه موضوع عدالت، دال مرکزی همه فعالیت‌های دولت مردمی سیزدهم است،‌ اظهار کرد: اساسا انقلاب اسلامی برای عدالت به وقوع پیوسته و هر کاری که در مسیر عدالت باشد، عمل انقلابی تلقی می‌شود. البته عمل عادلانه و فعالیت واقعی برای تحقق عدالت یک چیز است، شعار دادن عدالت و عدالت آموزشی یک چیز دیگر. عدالت آموزشی از ارکان برنامه‌ریزی در نظام تعلیم و تربیت است؛ سیاسی‌کردن این مفهوم، هم ظلم است به عدالت و هم ظلم است به ملت.

امسال فقط در استان سیستان‌وبلوچستان بیش از ۱۰۰ مدرسه کانکسی را جمع‌آوری کردیم

وی با بیان اینکه در این دولت، شعار عدالت سر داده نشد بلکه عمل عادلانه صورت گرفت، گفت: در این دولت ده‌ها فعالیت وجود دارند و اجرا شده که همه آن‌ها حول این محور اساسی هستند که برخی از آن‌ها را بر‌می‌شماریم؛ برنامه‌ریزی ما برای جمع‌آوری بیش از هزار مدرسه کانکسی که به لطف خدا در ۲ سال اول دولت به توفیقات قابل توجهی دست پیدا کردیم. همین امسال فقط در استان سیستان‌وبلوچستان بیش از ۱۰۰ مدرسه کانکسی بالای ۷ نفر را جمع‌آوری کردیم و مدرسه خوب و مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. اجرای چندین طرح که هدف اصلی همه آن‌ها عدالت است؛ مثل طرح شهید محمودوند برای شناسایی افرادی که از تحصیل بازمانده‌اند و ما برنامه‌های ویژه‌ای برای بازگرداندن بقیه آن‌ها داریم. طرح شهید عجمیان به یاد این شهید مدافع امنیت که شاداب‌سازی و مناسب‌سازی بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس مناطق محروم تا اول مهر در این طرح انجام می‌شود و مواردی دیگر از این قبیل.

ساخت بیش از ۱۵۰۰فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای در قالب طرح ‌شهید‌سلیمانی

وزیر آموزش و پرورش افزود: هدف در تمام این طرح‌ها مناطق محروم، مناطق روستایی و مناطق عشایری است که البته همه مدارس موجود در این مناطق عادی دولتی است. همچنین برای اجرای طرح جدید شهید‌سلیمانی که در آن بیش از ۲ هزار فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای هدفگذاری شده، تا به این لحظه بیش از هزار و پانصد فضای آن به ‌دست نیروهای جهادی و به کمک دولت خدوم و مردمی ساخته شده است و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

توانمندسازی بیش از ۱۰۰هزار معلم در طرح شهیدهمت

صحرایی با اشاره به اینکه در هفته دولت در مراسم افتتاح نزدیک به ۵۰۰طرح حضور داشته است، گفت: مثال طرح‌های شهید سلیمانی احداث چمن مصنوعی در مدارس است که در حقیقت برای بچه‌ها ایجاد شده است. همه این موارد با نقطه‌زنی در مناطق محروم و مناطق کم‌برخوردار صورت گرفته است. طرح دیگر، طرح شهید همت است که در آن ارتقای توانمندی‌های معلمان ابتدایی نقطه هدف بوده و بیش از ۱۰۰هزار معلم، توانایی‌هایشان بیشتر می‌شود؛ چنین موضوعی قطعا در راستای عدالت است.

تشکیل بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی دانش‌آموزی‌

وی در ادامه با یادآور شدن این موضوع که در دولت سیزدهم قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب برابر تاسیس شد، بیان کرد: در این قرارگاه بیش از ۲۵ هزار معلم جهادی به کارهای جهادی پرداختند. بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی دانش‌آموزی تشکیل دادیم که این طرح‌ها به کمک آن‌ها انجام شد. این‌ها همگی کارهایی است که در مسیر عدالت در این دولت و در همین مدت کوتاه اتفاق افتاده است.

بیش از هزار مدرسه غیرانتفاعی که در چارچوب قوانین فعالیت نکردند تعلیق، ‌تعطیل ‌یا مدیرشان عوض شد

وزیر آموزش و پرورش افزود: در بحث تقویت مدارس دولتی، بخشنامه‌ای ابلاغ شد که تمام معلمان را موظف می‌کرد تا ۱۲ ساعت از ساعات موظفی‌ خود را در مدارس عادی به تدریس بپردازند. این موضوع برای معلمانی بود که در مدارس تیزهوشان، نمونه‌دولتی، هیات‌امنایی و سایر مدارس تدریس می‌کردند. در همین دولت سعی کردیم مجوز مدارس غیردولتی داده نشود‌ یا در مناطقی داده شود که واقعا آموزش و پرورش نیاز دارد تراکم زیاد ‌شود و آنجا مدرسه وجود داشته باشد، همچنین برخورد با کسی یا موسسه‌ای که از اصول و قوانین عدول کند در صدر فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش بود.

صحرایی با اشاره به اینکه بیش از هزار مدرسه غیرانتفاعی در چهارچوب مورد نظر فعالیت نکرده بودند، عنوان کرد: این مدارس تعلیق یا تعطیل شدند و یا مدیرشان عوض شد. نشان دادیم که هیچ مسامحه‌ای با کسی نداریم. در مورد نظارت بر مدارس غیردولتی و حمایت ویژه از مدارس دولتی به‌ویژه مدارس دولتی عادی نشان دادیم که با کسی تعارف نداریم. همینطور از مدیران‌مان خواستیم که فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و اگر فرزند مدیری در مدارس غیردولتی بود از او تقاضا کردیم که فرزندش را سال جدید در مدرسه دولتی نام‌نویسی کند. همچنین اگر مدیری خودش مدرسه غیردولتی داشته باشد یا سهامدار آن باشد او را مورد استفاده قرار ندادیم و در این خصوص بخشنامه تعارض منافع صادر شد.

مصوبه ضریب تاثیر ۴۰ درصد قطعی امتحانات نهایی ‌به نفع بچه‌های مدارس عادی دولتی

وی با تاکید بر اینکه تمامی موارد ذکر شده نشان از توجه جدی و ویژه دولت به موضوع عدالت آموزشی دارد، گفت: این دولت بود که مصوبه ضریب تاثیر ۴۰ درصد قطعی امتحانات نهایی را به نفع بچه‌های مدارس عادی دولتی تصویب کرد و امروز ما خرسندیم که زمینه ورود آسان‌تر بچه‌های مناطق محروم را به دانشگاه‌های خوب کشور فراهم کردیم. خیلی زود خواهیم دید که چقدر این مصوبه در راهیابی بچه‌های مناطق محروم به دانشگاه‌ها تاثیرگذار بوده است. در اجرای این مصوبه، موانع بسیاری از جانب مافیای کنکور داشتیم اما چون عدالت را اصل می‌دانستیم در این کار متمرکز شدیم و به فضل الهی آن اجرا کردیم که سال بعد این میزان ۵۰ درصد و سال بعد ۶۰ درصد می‌شود.

رایگان‌شدن کل هزینه‌های دانش‌آموزان تیزهوش ۴ دهک اول که به مدارس سمپاد راه پیدا کنند

صحرایی اضافه کرد: این همان آرمانی است که ۲ دهه ما راهی برای دستیابی به آن پیدا نکرده بودیم و این دولت آن را اجرا کرد. در راستای عدالت آموزشی، کل هزینه‌های دانش‌آموزان تیزهوش ۴ دهک اول که به مدارس سمپاد راه پیدا کنند، رایگان شد، این هم از دستاوردهای این دولت است. همچنین دولت سیزدهم توجهی ویژه به مدارس عشایری و روستامرکزی کرده است. بعد از مدت‌ها سرانه‌های خوبی به آن‌ها داده است؛ حتی در مواردی این سرانه بیشتر از دو برابر شده است. هر وسیله‌ کمک‌آموزشی، تجهیزات آموزشی ورزشی و کمک‌ورزشی که به دست ما رسیده به دست بچه‌های محروم رسانده‌ایم، چون اولویت ما آن‌ها بوده‌اند. علاوه بر تمامی این موارد بیش از ۳ میلیون جلد کتاب برای دانش‌آموزان مناطق محروم فرستادیم و بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی در مناطق محروم تاسیس کردیم. این‌ها همه نشان می‌دهند که این دولت در عمل به‌دنبال تحقق عدالت آموزشی است.

اجرای یک طرح ویژه در استان سیستان و بلوچستان

وزیر آموزش و پرورش با خاطرنشان کردن این موضوع که دغدغه مجموعه وزارت آموزش و پرورش و دولت در برنامه هفتم توسعه این بود که به نفع بچه‌های مناطق محروم و کمتربرخوردار احکامی بیاورد، تصریح کرد: بعد از ۱۷ سال دوره کاردانی احیا شد، همچنین طرح‌های ویژه‌ای برای روستاهای مرزی، عشایری و حتی استان‌هایی که از لحاظ عدالت آموزشی نیاز به مراقبت ویژه داشتند مد نظر قرار گرفت که در همین راستا طرح ویژه‌ای برای استان سیستان‌وبلوچستان زیر نظر معاون اول رییس‌جمهور در حال اجراست؛ بنابراین نسبت ناروای تبعیض به این دولت و با این عملکرد، هیچ خریداری نخواهد داشت. رفع تبعیض آموزشی و دستیابی به عدالت، آرمانی است که ما شبانه‌روز در پی آن خواهیم کوشید و اطمینان هم داریم که نتایج آن به نفع کل کشور خواهد بود.

منبع: پانا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها