|
کدخبر: 305228 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

هزینه سرسام آور سرویس مدارس معضل جدید والدین

شروع سال تحصیلی دیگر تبدیل به معادله‌ای چند مجهوله شده است؛ کیفیت آموزش دولتی، هزینه‌های ثبت‌نام مداس، بازماندگان از تحصیل، کمبود امکانات آموزشی و حالا گرانی سرویس مدارس هم پس از دو سال آموزش غیرحضوری دغدغه جدید بسیاری از خانواده‌هاست.

آموزشی هزینه سرسام آور سرویس مدارس معضل جدید والدین

با توجه به نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس یکی از دغدغه های  اولیای دانش اموزان ثبت نام سرویس برای ایاب ذهاب فرزندانشان است. به تازگی سامانه هوشمند سرویس مدارس شهر تهران برای تسهیل این فرایند طراحی شده است. این در حالی است که این اختیار به اولیای دانش اموزان داده شد که در صورت عدم موافقت میتوانند مراتب اعتراضات خود را از این طریق بیان دارند.

یکی از مسولین در هفته  های اخیر بیان داشت :  برای انتخاب سرویس مدارس، اولیا می‌توانند به شرکت‌های مربوط مراجعه کنند و دغدغه‌ای درباره سرویس مدارس نداشته باشند، درباره لباس فرم مدارس نیز اداره کل صنعت و معدن و بازرگانی با تولیدکنندگان پوشاک هماهنگی لازم را انجام داده است و امیدواریم امسال بتوانیم هر چه سریع‌تر حتی تا اوایل شهریورماه فرآیند ثبت‌نام را کامل کنیم.

یکی از اعضای شورای شهر در بررسی لایحه افزایش نرخ کرایه سرویس مدرسه برای سال تحصیلی جدید  اعلام کرده بود که کارگروهی از سوی وزارت کشور برای تعیین  افزایش نرخ سرویس مدارس تشکیل شد که در این کارگروه پیشنهاد برای افزایش ۵۰ درصدی هزینه سرویس ندارس مطرح شد. 

در ادامه این افزایش هزینه سرویس مدارس با ۴۵ درصدی قطعی شد، اما این مبلغ تابع مسافت، وضعیت ترافیک منطقه، شیبدار بودن سطح منطقه و ... است و این نرخ بندی‌ها بر اساس منطقه بندی آموزش و پرورش انجام شده است.

هزینه سرویس مدارس

 حداقل مبلغ سرویس برای دانش آموزان ابتدایی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان و برای دانش آموزان مقطع متوسطه حداقل شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان است، گفت: این مبلغ بر اساس ظرفیت خودرو است و راننده اجازه ندارد بیش از حد استاندارد مسافر سوار کند و در خودرو‌های سواری هم تعداد مسافران سه نفر خواهد بود و مواردی همچون مالیات، بیمه و حق نظارت مدارس هم پیش بینی شده است.

شهرداری هزینه سرویس مدارس استثنایی را تقبل میکند

افزایش نرخ سرویس مدارس استثنایی نیز منطبق بر همین شرایط است ولی طبق قانون قبلی شهرداری این مبلغ را پرداخت خواهد کرد و والدین دانش اموزان استثنایی هزینه ای پرداخت نخواهند کرد.

اما نرخ ارایه سرویس مدارس نسبت به هر دانش اموز با توجه به منطقه و مسافت طی شده متفاوت خواهد بود. که یک مبلغ به عنوان ورودیه حساب میگردد و به ازای هر پنج کیلومتر و ضریب سطوح شیبدار محاسبه خواهد شد.

بهای خودروهای ون برای کودکان استثنایی ۷۰ درصد خودروهای سواری و مینی‌بوس معادل حداکثر نرخ سرویس‌های اتوبوسرانی و نرخ اتوبوس برای کودکان استثنایی رایگان است.

کلیه شرکت‌های طرف قرارداد ۲ درصد هزینه‌های نظارت سازمان تاکسیرانی را پرداخت خواهند کرد، گفت: شهرداری تهران در قالب ردیف اعتباری مشخص، موظف به پرداختن تمام هزینه‌های سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه با تمام این موارد، ما خود را مسئول می‌دانیم و تلاش خود را انجام می‌دهیم بهترین خدمات‌رسانی شکل بگیرد، تصریح کرد: در رعایت ایمنی و برخی ضوابط، هرچند شهرداری مسئولیت مستقیم ندارد، اما با پلیس راهور هماهنگی‌هایی انجام دادیم و فردا جلسه‌ای را برای بررسی ضوابط در حوزه سرویس مدارس با پلیس راهور برگزار خواهیم کرد.

وحدت کار درخصوص سرویس دانش‌آموزان استثنایی تاکید کرد: ما سعی کردیم عدد بودجه را برای پوشش دادن هزینه‌های سرویس دانش‌آموزان استثنایی افزایش دهیم که بخشی از این افزایش انجام شد اما هنوز کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و باید در آذرماه این بودجه در متمم اضافه شود.

معاون سازمان تاکسیرانی تهران:

نرخ کرایه سرویس مدرسه سه تا هشت میلیون تومان است.هر سفر برای راننده سرویس مدرسه به ازای جابجایی چهار دانش‌آموز طی ۹ ماه، ۷۰ هزار تومان است.به طور متوسط نرخ کرایه همه سرویس های مدارس بین ۱۷ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.اخذ مبلغ بیشتر از نرخ مصوب بابت سرویس مدارس از والدین تخلف است.با بحران کمبود راننده سرویس مدارس مواجه هستیم.

درس‌خواندن چقدر گران‌تر شد؟

بررسی هزینه‌های مدرسه در سال تحصیلی جدید براساس قیمت روز ثبت‌نام، لوازم تحریر، سرویس و... علاوه بر شهریه و سرویس مدرسه که از ۸میلیون تومان پایه شروع می‌شود، برای خرید برخی از تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان از جمله دوربین هم باید چیزی حدود ۴۵ میلیون تومان هزینه کرد.

تا قبل از کرونا سرویس مدارس برای هر دانش‌آموز از ۲میلیون تومان تا ۴میلیون تومان براساس مسافت مدرسه تا خانه محاسبه می‌شد. در سال تحصیلی جدید نرخ سرویس مدارس بر اساس سامانه سپند،‌حتی برای مسافت های کوتاه ۵ یا ۱۰ دقیقه ای رقمی معادل ۷ تا ۹ میلیون تومان است و هر چه مسیر طولانی تر رقم این ارقام هم بالاتر می رود حتی تا ۲۰ میلیون تومان.

  • جانباز ارسالی در

    دلخوش به این مقدار نباشید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها