|
کدخبر: 305013

فراکنش انتخابی مطمئن برای پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه ها

فرآیند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان ایرانی همواره چالش­های زیادی به همراه داشته است، از تلاش برای فراهم کردن رزومه علمی قوی و پرداخت هزینه­های مربوطه تا اخذ پذیرش و ویزا. اگر در مسیر مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور هستید به احتمال زیاد اسم اپلیکیشن فی را شنیده یا به مرحله پرداخت آن رسیده و دنبال روشی آسان برای پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه خارجی موردنظر هستید. اما هزینه اپلیکیشن فی برای چه هدفی اخذ می­شود؟ آیا همه دانشگاه­ها این هزینه را دریافت می­کنند؟ راه پرداخت آن چیست؟ این­ها سوالاتی است که قصد پاسخ به آن­ها را داریم.

 فراکنش انتخابی مطمئن برای پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه ها

اپلیکیشن فی یا هزینه بررسی مدارک متقاضی چیست؟

حال که شما با تلاش زیاد یک مقطع را به پایان رسانده­اید و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور را دارید، باید مدارک علمی خود را جهت بررسی به دانشگاه مد نظر خود ارسال کنید. این مدارک شامل رزومه (cv)، مدرک تحصیلی مقاطع قبلی، ریز نمرات انگلیسی، مدرک زبان خارجی، انگیزه نامه (sop) و سایر مدارک در صورت درخواست دانشگاه مقصد می­باشد.

دانشگاه مقصد برای بررسی مدارک دانشجویان متقاضی جهت تعیین صلاحیت آن­ها هزینه­ای را دریافت می­کند که به این هزینه اپلیکیشن فی (Application Fee) گفته می­شود. البته هدف دیگری هم از دریافت این مبلغ وجود دارد. دانشجویان ممکن است همزمان برای چند دانشگاه خارجی اپلای کنند. می­توان گفت دانشگاه­هایی که این هزینه را دریافت می­کنند، می­خواهند فقط برای بررسی رزومه متقاضیانی زمان بگذارند که برای تحصیل در آن دانشگاه جدی­تر می­باشند.

توجه داشته باشید که همه دانشگاه­های خارجی هزینه اپلیکیشن فی را دریافت نمی­کنند و شما می­توانید از لزوم پرداخت اپلیکیشن فی از طریق وبسایت دانشگاه­های مدنظر خود مطلع شوید.

هزینه اپلیکیشن فی را چگونه پرداخت کنیم؟

برای پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ابتدا باید به وبسایت دانشگاه مورد نظر رفته و فرم اپلیکیشن فی را پر کنید و مدارک مورد نیاز را بارگذاری نمایید. پس از زدن دکمه تایید، وبسایت دانشگاه گزینه­های قابل پرداخت اپلیکیشن فی را برای شما نشان می­دهد. به طور کلی دو روش برای پرداخت وجود دارد:

  1. پرداخت آفلاین از طریق حواله بانکی.
  2. پرداخت آنلاین از طریق مستر کارت، ویزا کارت، پی پال یا سایر گزینه پرداختی که دانشگاه مقصد پشتیبانی می­کند.

پرداخت آنلاین سریع­تر و راحت­تر می­باشد، هرچند که برای دانشجویان ایرانی پرداخت از روش بانکی به دلیل تحریم­های بین المللی مقدور نمی­باشد.برای پرداخت اپلیکیشن فی از طریق سرویس­های پرداخت بین المللی آنلاین، باید در سایت یا اپلیکیشن سرویس پرداخت موردنظر ثبتنام و احراز هویت کنید. از آنجایی که استفاده از مستر کارت و ویزا کارت برای ایرانیان تقریبا غیرممکن است، پی پال مرسوم­ترین گزینه برای پرداخت اپلیکیشن فی توسط دانشجویان ایرانی است. البته پی پال نیز محدودیت­هایی برای کاربران ایرانی وضع کرده است. برای سهولت در پرداخت اپلیکیشن فی و آسودگی خاطر دانشجویان، سرویس­های پرداخت بین ­المللی ایرانی مانند https://farakonesh.org/ امکان پرداخت آسان اپلیکیشن فی و همچنین شهریه دانشگاه خارجی را فراهم کرده­اند تا دانشجویان در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند.

هزینه اپلیکیشن فی چقدر می باشد؟

قبل از اینکه مبلغ اپلیکیشن فی دانشگاه­های خارجی را بیان کنیم باید توجه داشته باشید که این هزینه مقدار ثابتی نیست و هر دانشگاه مبلغ متفاوتی از متقاضیان دریافت می­کند. این تفاوت به فاکتورهایی مثل کشور دانشگاه مقصد، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و نوع برنامه آموزشی بستگی دارد.

اگر دانشگاهی که قصد اپلای به آن را دارید در آمریکا یا کانادا قرار دارد، باید اپلیکیشن فی بالاتری نسبت به دانشگاه­های کشورهای اروپایی پرداخت کنید. البته این مورد با توجه به هزینه­های زندگی بالا و قرار داشتن بیشتر دانشگاه­های برتر جهانی در این دو کشور قابل پیشبینی بود.

هزینه اپلیکیشن فی برای رشته ­های تحصیلی مختلف نیز متفاوت است. این هزینه برای رشته­های پرطرفدار مثل برخی رشته­های مدیریت و کسب و کار بیشتر از رشته­های علوم پایه می­باشد. همچنین هرچه مقطع تحصیلی بالاتر باشد هزینه اپلیکیشن فی نیز افزایش پیدا می­کند. یعنی اپلیکیشن فی مقطع دکترا از کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد از کارشناسی بیشتر است.

آخرین فاکتور موثر در نرخ اپلیکیشن فی نیز نوع برنامه آموزشی مدنظر شما می­باشد. برای مثال اپلیکیشن فی برنامه آموزشی تمام وقت بالاتر از برنامه آموزشی نیمه وقت یا غیرحضوری می­باشد. به طور کلی هزینه­های اپلیکیشن فی برای دانشگاه­های کانادا بین 75 تا 168 دلار کانادا، دانشگاه­های ایالات متحده برابر 75 تا 150 دلار آمریکا و برای دانشگاه­های کشورهای اروپایی مبلغی بین 25 تا 150 دلار آمریکا می­باشد. لازم به ذکر است که هزینه اپلیکیشن فی فقط اپلای به 2 تا 3 رشته یک دانشگاه را پوشش می­دهد و اگر قصد اپلای رشته­های بیشتری داشته باشید، باید مبلغ بیشتری واریز نمایید.

بازه یا میانگین هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه های مختلف

 

پرداخت اپلیکیشن فی از طریق فراکنش

پلتفرم پرداخت جهانی فراکنش تلاش کرده است تا راحت­ترین و سریع­ترین روش پرداخت اپلیکیشن فی را برای دانشجویان فراهم کند. برای اینکار کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در سایت ثبتنام و احراز هویت نمایید.
  2. از منوی خدمات گزینه پرداخت در سایت­های خارجی و سپس گزینه اپلیکیشن فی و شهریه دانشگاه را انتخاب کنید.
  3. در صفحه لود شده، طبق راهنمایی­ها اطلاعات را تکمیل و فرآیند پرداخت را تکمیل نمایید.

آیا راهی برای پرداخت نکردن اپلیکیشن فی وجود دارد؟

برخی از دانشگاه­هایی که اپلیکیشن فی دریافت می­کنند، گزینه­ای به نام ویو اپلیکیشن فی (Application Fee Waiver) دارند که تعداد محدودی متقاضی را که شرایط و دلایل خاص دارند را از پرداخت این هزینه معاف می­کنند. اگر این آپشن در وبسایت دانشگاه موردنظر وجود داشته باشد، می­توانید به دانشگاه یک ایمیل با متن رسمی بزنید و با ذکر دلایل قانع­کننده، توضیح دهید که چرا پرداخت هزینه اپلیکیشن فی برای شما مقدور نیست.

نکات کلی در مورد اپلیکیشن فی

  • اپلیکیشن فی هزینه­ایست برای بررسی مدارک شما توسط برخی از دانشگاه­های خارجی.
  • این مبلغ، دستمزد بررسی مدارک شماست و بدون توجه به نتیجه پذیرش، غیرقابل برگشت است.
  • دانشگاه­ها زمان معینی را برای پرداخت اپلیکیشن فی اعلام می­کنند. در صورت عدم پرداخت در این بازه، مدارک شما بررسی نخواهد شد.
  • مبلغ اپلیکیشن فی با توجه به ملاک­های مختلف نظیر کشور مقصد، مقطع و رشته تحصیلی و نوع برنامه آموزشی از 25 تا 160 دلار آمریکا متغیر است.
  • برای پرداخت باید از سرویس­های پرداخت بین­المللی مانند پیپال یا صرافی­های واسط ایرانی معتبر مثل فراکنش اقدام کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها