|
کدخبر: 304231

آغاز ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور/ انحلال دانشگاه منتفی است

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی گفت: بعد از موضع گیری صریح مسئولین دانشگاه پیام نور و رایزنی‌های مختلف با نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی، بند مربوطه از دستور کار کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خارج شد.

آموزشی آغاز ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور/ انحلال دانشگاه منتفی است

علی یونسی، ۳۰ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به آغاز ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور تصریح کرد: جاماندگان از کنکور می‌توانند از ۳۱ مرداد تا ۴ شهریور با مراجعه به سایت سازمان سنجش، مدارک مورد نیاز را بارگذاری کرده و منتظر اعلام قبولی باشند. نتایج این داوطلبان همزمان با نتایج قبولی کنکوری‌ها اعلام خواهد شد. داوطلبان دقت داشته باشند که در درج معدل خود اشتباه نکنند و حتما معدل کتبی امتحانات نهایی سال آخر دبیرستان خود را درج کنند. سهمیه این دانشگاه در پذیرش بدون کنکور، ۵ ‌هزار نفر است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی با تاکید بر اینکه کلیه اقدامات آموزشی پیام نور با مجوز شورای گسترش وزارت علوم انجام می‌شود اظهار کرد: ورود دانشجو به پیام نور با مجوز و نظارت وزارت علوم انجام می‌شود یعنی ما دخل و تصرفی در جذب دانشجو نداریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور در همه شهرهای کوچک و بزرگ ایران مرکز دارد گفت: مراکز فراوان پیام نور باعث شده که داوطلبان بتوانند رشته در رشته مورد علاقه خود در نزدیک ترین شعبه محل سکونت خود تحصیل کنند. این دور نشدن از محل زندگی باعث شده است که دانشجویان با مسائلی مثل خوابگاه و ‌رفت و آمد مواجه نباشند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی ادامه داد: ویژگی دیگر پیام نور این است که حضور در کلاس به انتخاب خود دانشجو است و عدم حضور در کلاس منجر به حذف درس نمی‌شود که این مزیت خوبی برای کارمندان و بانوان است. کلاس های رفع اشکال درسی نیز در هر دو فضای مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نقل و انتقال آسان دانشجویان در دانشگاه پیام نور گفت: یکی از خدمات ارزنده دانشگاه پیام نور به پذیرفته‌ شدگان در این دانشگاه امکان انتقال دانشجویان بین مراکز و واحدهای دانشگاه و همینطور انتقال از دانشگاه‌های دولتی به دانشگاه پیام نور است لذا داوطلبان در صورت قبولی در یک دانشگاه چنانچه به هر دلیل ناچار به انتقال به محل سکونت خود باشند می‌توانند محل تحصیل خود را تغییر دهند.

یونسی با تاکید بر اینکه شهریه دانشگاه پیام نور همچنان کمترین شهریه را در بین دانشگاه‌های کشور داراست، اظهار کرد: دانشجویان این دانشگاه می‌توانند برای پرداخت شهریه خود از وام صندوق رفاه دانشجویان استفاده کنند که بازپرداخت این وام برای آقایان، ۹ ماه بعد از پایان سربازی آنها شروع می‌شود. همچنین برای دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز تخفیف شهریه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش پیام نور ترکیبی حضوری و مجازی است گفت: امکان تغییر رشته آسان در طول تحصیل از دیگر مزیت‌های ویژه پیام نور است. نکته دیگر این است که از نظر علمی درس خواندن در پیام نور کمی سخت است چراکه آموزش کتاب محور است یعنی در هر درسی استاد و دانشجو با یک کتاب مشخص مواجه هستند که باعث می‌شود دانشجویان سخت‌کوش‌تر شوند.

وی اضافه کرد: برخلاف دانشگاه‌های دیگر که دانشجویان با جزوه مواجه هستند و برای کنکور باید دنبال کتب درسی بگردند، دانشجویان پیام نور با کتب مرجع و محتوای آنها کاملا آشنا هستند. علاوه بر آن، آزمون‌های کاملا استاندارد و مشابه کنکور در پایان ترم تضمین کننده کیفیت تحصیل و مدرک تحصیلی دانشجویان پیام نور است که منجر به این شده که قبولی دانشجویان پیام نور در کنکور ارشد بسیار بالا برود.

یونسی با اشاره به تحصیل بیش از ۸ هزار دانشجو در بیش از ۸۰ رشته تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی در دانشگاه پیام نور استان مرکزی، اظهار کرد: امسال افزایش تنوع رشته‌های تحصیلی را در تمامی مراکز داشتیم. بعضی از رشته‌های پیام نور مثل رشته شهرسازی منحصرا در پیام نور واحد اراک وجود دارد. همچنین آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلفی برای رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست و مهندسی در دانشگاه وجود دارد که از نظر امکانات و فضا در سطح بسیار خوبی قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد دانشجویان پیام نور استان مرکزی بانوان هستند گفت: در استان مرکزی ۸۶ عضو هیئت علمی، ۲۵۰ استاد مدعو و ۲۰۰ کارمند به ارائه خدمات به دانشجویان مشغول هستند. تعداد دانشگاه‌های پیام نور استان، ۱۳ مرکز است که در بعضی از این مراکز فقط آزمون‌های پایان ترم برگزار می‌شود و در ۷ مرکز کلاس‌ها به صورت حضوری دایر است.

یونسی با اشاره به تحصیل ۲ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در ۱۰ رشته گرایش در دانشگاه پیام نور استان مرکزی گفت: تمامی پذیرش مقطع ارشد از طریق کنکور ارشد سازمان سنجش صورت می‌پذیرد. همچنین ما از دانش آموختگان ارشد و دکتری استان در رشته‌های معماری، شهرسازی و کامپیوتر دعوت می‌کنیم تا به صورت استاد مدعو جذب دانشگاه شوند.

وی با تاکید بر سرآمدی این دانشگاه در آموزش‌های آزاد تصریح کرد: دانشگاه پیام نور آموزش‌های مورد نیاز جامعه را به ۳ شیوه ارائه می‌کند، ورود دانشجویان از طریق کنکور، ورود به صورت پذیرش بدون آزمون و شیوه سوم که آموزش‌های آزاد است. در حوزه آموزش‌های آزاد، علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه otc.pnu.ac.ir از دوره‌های متنوع این دانشگاه که به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود اطلاع پیدا کنند. پس از هر دوره بلافاصله گواهی نامه ویژه آن دوره برای شرکت‌کنندگان در دسترس است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی اضافه کرد: ما در استان مرکزی درصدد هستیم تا با استفاده از ظرفیت‌های متنوع موجود، سرآمد آموزش‌های آزاد شویم که در این راستا تاکنون دوره‌های متنوعی همچون  ICDL، نرم افزارهای کامپیوتری، آموزش ابتدایی و ... برگزار کرده و با استقبال زیاد علاقه مندان مواجه بوده‌ایم.

یونسی در ادامه عنوان کرد: یکی از الزامات دانشگاه‌ها، تولید علم توسط اعضای هیئت علمی آن دانشگاه است و معمولا دانشگاه‌ها بر اساس تعداد دستاوردهای علمی خود رتبه بندی می‌شوند که این فعالیت‌های پژوهشی در فصل‌نامه‌های علمی دارای مجوز از وزارت علوم منتشر می شوند.

وی با بیان اینکه بهترین فصل‌نامه علمی، پژوهشی و اقتصادی کشور در دانشگاه پیام نور استان مرکزی منتشر می‌شود گفت: فصلنامه پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی که از سال ۱۳۸۹ در دانشگاه پیام نور اراک فعالیت خود را با مدیر مسئولی دکتر هادی غفاری آغاز کرد، در طول سال‌های مختلف دارای بالاترین ضریب تاثیر (IF) را در بین نشریات اقتصادی وزارت علوم به خود اختصاص داده است و در سال ۱۴۰۲ با ضریب تاثیر ۱.۸ بالاترین ضریب تاثیر را داشته است. در حال حاضر نسخه تابستان ۱۴۰۲ این نشریه در سامانه نشریه به آدرس egdr.journals.pnu.ac.ir در دسترس علاقه مندان و پژوهشگران است.

وی در رابطه با مباحث مطرح شده در هفته‌های اخیر پیرامون انحلال دانشگاه پیام نور، گفت: برخی از ارگان‌ها برای جبران کمبود ساختمان‌های خود می‌خواستند از ظرفیت‌های پیام نور استفاده کنند و تلاش شد که بندی در برنامه هفتم توسعه اضافه شود تا ساختمان‌های پیام نور را به ارگان‌های دیگر واگذار کنند.

یونسی ادامه داد: بعد از موضع گیری صریح مسئولین دانشگاه پیام نور و رایزنی‌های مختلف با نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی، این بند از دستور کار کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خارج شد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه پیام نور یک دانشگاه مردمی است، گفت: دانشگاه پیام نور یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دولتی در کشور است و بسیاری از امکانات دانشگاه از محل هدایای مردمی، وقف و کمک های خیرین بوده است به همین خاطر مردم علاقه‌مند به حفظ دانشگاه در شهرهای خود هستند و از ادغام و واگذاری این دانشگاه به ارگان‌ها و دانشگاه‌های دیگر خرسند نیستند لذا هرگونه تصمیم گیری در مورد دانشگاه پیام نور باید با دقت و با استفاده از نظر مدیران و کارشناسان این دانشگاه انجام گیرد.

یونسی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ فاقد املاک مازاد است گفت: بعضا مشاهده می‌شود که مسئولین دانشگاه‌ها جهت رفع محدودیت‌های مجموعه خود به فکر گرفتن بخشی از ساختمان‌های پیام نور هستند در حالیکه هیچ‌ یک از این املاک، مازاد بر نیاز دانشگاه نبوده و تنها از باب مولدسازی و استفاده بهینه از آنها، شیوه کاربردشان تغییراتی داشته است.

وی از مردم خواست که به شایعه ها پیرامون انحلال یا ادغام پیام نور توجه نکنند و اظهار کرد: مردم می‌توانند از طریق سایت Markazi.pnu.ac.ir آخرین اخبار و اطلاعات در خصوص ثبت نام و دانشگاه پیام نور استان مرکزی را کسب کنند. همچنین آدرس کانال روابط عمومی دانشگاه در پیام رسان ایتا نیز pnuomarkazi است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها