|
کدخبر: 303660

پرچین، مهد کودکی با فضای آزاد و طبیعی

کودکان ورود به یک محیط اجتماعی بزرگ‌تر را اولین بار، با حضور در مهدکودک تجربه می‌کنند. انتخاب یک مهدکودک خوب، جزو مهم‌ترین مسائلی است که والدین در ارتباط با فرزندانشان با آن رو به رو هستند.

 تجربه‌هایی که کودکان در محیط مهدکودک کسب می‌کنند، بخش عمده‌ای از دوران کودکی آن‌ها را تشکیل می‎دهد و با توجه به اثر مستقیم دوران کودکی در شخصیت و سبک زندگی دوره بزرگسالی، انتخاب مهدکودک مناسب نیازمند دقت و توجه ویژه‌ از سوی والدین است.

حضور در مهدکودک  و قرار گرفتن موقعیت‌های مختلف، کودکان را با نیازها و تجربیات جدیدی مواجه می‌کند و همین امر به آن‌ها در زمینه شناخت احساسات و نحوه ابراز آن کمک می‌کند. در واقع مهد کودک‌، تجربه استقلال را برای کودکان رقم می‌زند و فضایی با فرصت یادگیری مهارت‌های اجتماعی و عاطفی و تعامل کودکان با یکدیگر را فراهم می‌کند. انجام فعالیت‌های مختلف در فضای مهدکودک، توانمندی کودک را افزایش داده و فرصت آشنایی بیشتر کودکان با علایقشان را فراهم می‌کند. به طور خاص‌تر در مهدکودک‌هایی با فضای آزاد، کودک فرصت تجربه بازی‌های آزاد، ارتباط با طبیعت و رشد همه‌جانبه را نیز دارد.

انتخاب مهد کودک خوب

مهدکودک1

انتخاب یک مهد کودک می‌تواند براساس سلیقه افراد، دارای معیارهای متفاوتی باشد اما به طور کلی یک مهدکودک خوب، دارای استانداردهایی است که افراد با سلیقه‌های مختلف می‌توانند بر روی این استانداردها توافق کنند. حفظ سلامت جسمی و روانی کودک، مهم‌ترین مطالبه‌ی خانواده‌ها از یک مهد کودک است که باید در یک محیط با استاندارد بالا ارائه شود. از جمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به ایمن بودن فضا، مربیان و تسهیلگران باتجربه، داشتن برنامه آموزشی براساس فعالیت‌ها و علایق کودکان، بهبود ارتباط والدین با کودکان و فراهم کردن یک محیط و فضای مناسب (برای انجام فعالیت‌های مختلفی مثل: فعالیت هنری، بازی‌های حرکتی، شناختی، استراحت و صرف غذا) اشاره کرد.

پرچین، مهد کودکی با فضای آزاد و طبیعی

در شهرهای بزرگ مثل تهران، تبریز و ... کودکان بیشتر به ارتباط با طبیعت نیاز دارند و وجود فضایی که بتواند کودک و طبیعت را به هم نزدیک کند، یک تجربه منحصر به فرد برای کودکان به شمار می‌رود.

مرکز رفاه کودک و خانواده پرچین با رویکرد طبیعت‌گرا یکی از مجموعه‌های طبیعت‌گرا در ایران است که یک فضای آزاد طبیعی با وسعتی بالغ بر دوهزار متر را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. مهد کودک پرچین، اولین مهدکودک در تهران با رویکرد یادگیری آزاد (hands-on learning یا active learning) شناخته می‌شود و بر تجربه کودکی اصیل تاکید دارد. پرچین با حضور متخصصان حوزه یادگیری کودک و روان‌شناسی رشد، رویکرد یادگیری آزاد را که بر آزادی عمل، استقلال، شراکت و برابری کودکان تمرکز می‌کند، با شرایط فرهنگی و بومی کودکان ایران همگام کرد و به مجموعه‌ای تاثیرگذار در حیطه پرورش کودک تبدیل شد.

رویکرد پرچین

پرچین معتقد است دوره کودکی، مهم‌ترین دوره زندگی هر انسانی است زیرا در این دوره، کودک اولین تجربه‌ها و مواجه با دنیای بیرون را پشت سر می‌گذارد و نحوه نگاه او به زندگی پایه گذاری می‌شود. پرچین کودکان را انسان های کاملی می‌بیند که خود انگیزه یادگیری دارند و هم‌چنین با در نظرگرفتن فردیت کودکان با هر کودک متناسب با ویژگی‌های خاص خود رفتار می‌کند. در نگاه پرچین کودکان با پیشینه‌ای نزدیک به طبیعت هستند و جدا کردن آن‌ها از پیشینه خود در شهرهای شلوغ و آپارتمان‌های کوچک، نمود فراموش‌کردن حقوق کودکان است.

فضای پرچین

این مهدکودک شامل فضای داخلی(مخصوص فعالیت کارگاهی) و یک فضای باز و طبیعی وسیع است که در فضای طبیعی کودک فرصت تجربه بازی‌های حرکتی، بازی‌های شناختی، رشد مهارت عاطفی و اجتماعی، ریسک و خطرپذیری ایمن و هم‌چنین ارتقای مهارت خودمراقبتی را خواهد داشت.

ثبت نام

مهد کودک پرچین، واقع در منطقه اوین تهران، از سنین ٣ سال تا ٧ سال کودکان را پذیرش و ثبت ‌نام می‌کند و فرصت تجربه ارتباط با طبیعت را در محیطی امن و با حضور کادر حرفه‌ای در اختیار آن‌‌ها قرار می‌دهد. هم‌چنین این مهدکودک امکان بازدید حضوری را نیز برای خانواده‌ها فراهم کرده است تا برای انتخاب آگاهانه مهدکودک به والدین کمک کند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها