|
کدخبر: 295480 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس آموزش؛

رتبه بندی به سود معلمان است

مهناز اشرفی؛ کارشناس حوزه آموزش بیان کرد: در صورت برخی اقدام‌های ضروری و تغییر دیدگاه، رتبه بندی می‌تواند درنهایت به سود معلمان ختم شود. اغلب نارضایتی‌ها به علت برداشت شخصی اشخاص برحسب سوابق آن‌ها ایجاد شده است. یک معلم با طی کردن برخی مراحل و به روز کردن خود می‌تواند رتبه مدنظر خود را دریافت کند.

آموزشی رتبه بندی به سود معلمان است

طرح رتبه بندی تا به امروز حواشی و نارضایتی‌های زیادی را در میان معلمان کشور ایجاد کرده است. تعداد کثیری از فرهنگیان از نحوه اجرایی شدن این طرح پرحرف و حدیث گلایه منده بوده و بارها نسبت به این موضوع اعتراض خود را به اشکال گوناگون نشان دادند. البته برخی معلمان هم از این طرح رضایت داشته و نارضایتی خاصی از این بابت ندارند.

طرح رتبه‌بندی بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، پروسه‌ای محسوب می‌شود که منجر به بهبود کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود. هدف اصلی این طرح افزایش میزان حقوق معلمان نیست ولی خواه‌ناخواه به بیشتر شدن دستمزد هم ختم خواهد شد. مرحله نخست طرح رتبه ‌بندی در سال ۹۴ و با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد.

یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش در این‌باره معتقد بود که هدف اصلی رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است؛ به این معنا که اگر رتبه‌بندی به این ۳ مورد جامه عمل نپوشاند، ماهیت خود را از دست خواهد داد.

نوری در این راه موفق نبود و نارضایتی‌های زیادی را ایجاد کرد. او درنهایت در تاریخ ١۴ فروردین ١۴٠٢ در پی مسائل و مشکلات فرهنگیان، از سمت خود استعفا داد. رضامراد صحرایی به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد و حالا اصلی‌ترین گزینه برای تصدی این وزارتخانه به شمار می‌رود.

صحرایی برای جلب رضایت فرهنگیان خشمگین، کار سختی در پیش خواهد داشت. گسترش نیوز در این راستا گفت‌وگویی با مهناز اشرفی، کارشناس حوزه آموزش انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

رتبه بندی فرهنگیان

رتبه بندی به سود معلمان بوده است؟

مهناز اشرفی در خصوص نارضایتی اکثر معلمان از نحوه اجرایی شدن طرح رتبه بندی گفت: من به‌عنوان یک معلم، سال‌ها در آموزش و پرورش کار کردم. به‌شخصه از کلیات این طرح رضایت دارم. هدف ایجاد رتبه بندی برای معلمان، ایجاد یک فضای مناسب برای این قشر بود که منجر به بهبود و ارتقای سطح کیفی آموزش شود.

او ادامه داد: درنهایت این مطلب به سود جامعه هم تمام خواهد شد. من ایراد اساسی در این طرح ندیدم. در صورت برخی اقدام‌های ضروری و تغییر دیدگاه، رتبه بندی می‌تواند درنهایت به سود معلمان ختم شود. اغلب نارضایتی‌ها به علت برداشت شخصی اشخاص برحسب سوابق آن‌ها ایجاد شده است. یک معلم با طی کردن برخی مراحل و به روز کردن خود می‌تواند رتبه مدنظر خود را دریافت کند.

اشرفی افزود: از زمان غیرحضوری شدن مدارس به علت کرونا، معلمان باید خود را با برخی شرایط ویژه ازجمله تولید محتوا به روز می‌کردند. به عقیده من رتبه بندی آغازگر یک پیشرفت و ترقی برای معلمان بود. به لحاظ مالی هم شرایط خوبی ایجاد شده و من از دریافتی خود رضایت دارم. دریافتی من نسبت به مهرماه سال گذشته بهبود خوبی داشته است.

آموزش-در-مدرسه

اهمیت تعامل معلم و دانش‌آموز در مدرسه

وی در ارتباط با استفاده از نیروی اداری و غیرمتخصص در مدارس اظهار کرد: یک معلم در تمام مقاطع تحصیلی، در قسمت آموزش باید قوی و کارآمد باشد. کمبود معلم در سال‌های اخیر ناگزیر منجر به وقوع اتفاقات نامناسبی شد. به‌کارگیری نیروهای غیرمتخصص به‌جای معلم متخصص و کارآزموده، یکی از جلوه‌های این مطلب به‌حساب می‌آید.

این کارشناس آموزش در ادامه خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال یک دبیر دبیرستان نمی‌توان در مقطع دبستان مشغول به کار شود. حوصله، انگیزه و توانایی ارتباط گرفتن با دانش‌آموزان در مقاطع گوناگون، متفاوت است. تعامل معلم و دانش‌آموز و درک متقابل آن‌ها از یکدیگر، امر مهمی است که نباید از آن غافل شد.

اشرفی در مورد تفاوت وضعیت معیشتی معلمان ایرانی با معلمان خارجی بیان کرد: با اجرایی شدن رتبه بندی، وضعیت کلی معلمان نسبت به گذشته بهتر شد اما در یک دید کلی، نمی‌توان مقایسه جامع و دقیقی میان وضعیت معیشتی معلمان ما با معلمان خارجی صورت داد.

این کارشناس در پایان اضافه کرد: البته طرح رتبه بندی هنوز به مدیریت بهتر و اصلاحات کافی جهت جلب رضایت معلمان ناراضی نیاز دارد. هر کشوری نسبت به امکانات و شرایط موجود خود، معلمان را مدیریت می‌کند. مسلماً نقایصی در آموزش و پرورش ما وجود دارد که باید مرتفع شود اما باید نیمه پر لیوان را هم دید. دولت برای بهبود شرایط معلمان در سال‌های گذشته زحماتی کشیده است.

  • علی ارسالی در

    کارشناسی به بی سوادی وچاپلوسی شما وامثال شما وجود ندارد

  • دبیر ارسالی در

    رتبه بندی نشان دهنده نقطه قوت و ضعف معلم است وقتی معلمی در جشنواره هاشرکت می کند ، تولید محتوا دارد و اطلاعات خود را به روز می کند یعنی از توانایی بالایی برخوردار است اما ضعف رتبه بندی میزان افزایش حقوق از رتبه به رتبه دیگر است که معلم را دلسرد کرده است اختلاف حقوق رتبه ها یک میلیون هم نیست

  • دلیر ارسالی در

    رتبه بندی تفاوت معلم کوشا و با سواد را بدون پارتی بازی تعیین می کند

ارسال نظر