|
کدخبر: 293073 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس آموزش؛

ضربه کاری رتبه بندی به فرهنگیان / اسنپ فراگیرترین شغل معلمان است

نیک نژاد؛ کارشناس آموزش گفت: اسنپ، فراگیرترین شغل این روزهای معلمان ما محسوب می‌شود. معلمان پس از حواشی مربوط به بحث رتبه‌بندی، بسیار دلخور و دل‌شکسته هستند.

آموزشی ضربه کاری رتبه بندی به فرهنگیان / اسنپ فراگیرترین شغل معلمان است

جنجال‌های طرح پرحرف و حدیث رتبه‌بندی معلمان تمامی ندارد. فرهنگیان کماکان از نحوه اجرایی شدن این طرح گلایه‌مند هستند. بر اساس آمار، ۷۰ درصد فرهنگیان از این طرح پرحاشیه ناراضی هستند.

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی، یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی معلمان باید به مرحله اجرا درآید.

سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره‌گیری از ارزش‌های بنیادین آن‌ها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.

این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.

معلمان امیدهای زیادی به رتبه‌بندی بسته بودند اما نحوه اجرای این طرح نقدهای زیادی را دربرداشتن است. در این راستا گفت‌وگویی با محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا-نیک-نژاد

رتبه‌بندی از اساس قادر به افزایش کیفیت آموزشی نبود

محمدرضا نیک نژاد درباره معایب رتبه‌بندی و گلایه‌مندی ۷۰ درصدی فرهنگیان از روند اجرایی این طرح گفت: رتبه‌بندی تنها در ایران اجرا نشده است. تجربه‌های این‌چنینی در کشورهای دیگر ازجمله در آمریکا وجود داشته است. در برخی ایالت‌های آمریکا این طرح تحت عنوان «پرداخت بر اساس دستاورد» اجرایی شده است. در این رابطه هیچ سندی مبنی بر وابسته کردن حقوق معلم به عملکرد کیفی او وجود ندارد.

او ادامه داد: ما کارشناسان آموزش‌وپرورش از همان ابتدا با این طرح پر ایراد مخالفت کردیم. رتبه‌بندی از اساس قادر به افزایش کیفیت آموزشی نبوده و نیست. نارضایتی ۷۰ درصد معلمان از وضع موجود، به شیوه اجرای آن مربوط می‌شود. بر اساس دستورالعمل‌ها، معلمان در این طرح به ۵ رتبه طبقه‌بندی شدند. ۵ رتبه تعیین شده قرار بود چیزی مشابه ۵ رتبه اجرا شده در دانشگاه‌ها باشد.

نیک نژاد افزود: به این معنا که حقوق هر معلم در هر رتبه، حداقل ۸۰ درصد از حقوق استاد دانشگاه در رتبه خودش باشد. در ادامه مسئولان همه‌چیز را به‌هم‌ریخته و مدعی شدند که حقوق معلمان نباید هم‌تراز حداقل ۸۰ درصد آخرین رتبه استادهای دانشگاه باشد. مسئولان از همان آغاز خشت اول را کج گذاشتند و حالا شاهد این وضعیت هستیم. با این حال بازهم به این طرح به امید جبران تفاوت دریافتی معلمان با کارمندان دولت اعتماد شد.

هیئت-دولت

عملکرد دولت در راه اجرایی کردن رتبه بندی

کارشناس آموزش در ارتباط با مشکلات عمده طرح رتبه بندی اظهار کرد: معلمان تنها دارای حقوق هستند اما کارمندان دولت در نهادها و وزارتخانه‌ها، مزایا هم دارند. با اجرایی شدن رتبه‌بندی، به حقوق معلمانِ دارای رتبه پنج، نهایتاً ۵ میلیون اضافه شد؛ یعنی معلمان از حقوق ۹ یا ۱۰ میلیونی، به حقوق حدوداً ۱۵ میلیون تومانی رسیدند.

نیک نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی خط فقر برای یک خانواده چهار نفره، حدوداً ۲۲ میلیون تومان است؛ بنابراین معلمان با بالاترین رتبه کسب شده نیز چیزی در حدود ۵ تا ۷ میلیون با خط فقر فاصله دارند. یکی از مشکلات عمده رتبه‌بندی در اجرا این بود که مسئولان ذی‌ربط، ابتدا لباس را دوخته و سپس قصد داشتند تن معلمان را اندازه آن لباس درآورند!

وی در پیوند با عملکرد دولت در راه اجرایی کردن طرح رتبه‌بندی توضیح داد: دولت ابتدا مقاومت کرد و قصد اجرای طرح را نداشت. بعد از اعتراضات و فشار افکار عمومی، دولت مجبور به تن دادن به خواسته معلمان شد ولی به شکل دستوری به آموزش‌وپرورش خط داد که معلمان را طوری شامل طرح کنید که با عدد مدنظر تطابق پیدا کنند. به این معنا که افزایش حقوق با عدد موردنظر قوه مجریه جفت‌وجور درآید.

معلم-کلاس

او اضافه کرد: مسئولان برای این منظور، رتبه معلمان را آن‌طور که انتظار داشتند، تقلیل دادند. به‌عنوان‌مثال، رتبه منِ معلم که مستحق رتبه چهار بودم را رتبه دو ثبت کردند و یا آن معلمی که انتظار رتبه پنج داشته را رتبه سه یا پایین‌تر رد کردند. این آشفتگی در ارزیابی رتبه‌ها، موجب نارضایتی اکثر فرهنگیان شد. ارزیابی رایانه‌ای رتبه‌های خیل کثیری از معلمان، مطابق انتظار یک وضعیت بحرانی را ایجاد کرد.

این کارشناس در ادامه به گسترش نیوز گفت: به معلمان ما در این ماجرا، هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ حیثیتی ضربه وارد شد. یک معلم را در نظر بگیرید که تجربه اخراج از مدرسه به خاطر کیفیت بد آموزشی را ندارد. این معلم چندین مقاله مهم نوشته، کتاب‌هایی به چاپ رسانده و سوابق درخشانی هم دارد. حال این معلم پس سال‌ها تجربه‌اندوزی، شامل رتبه دو در طرح رتبه‌بندی شده است.

اختلاف فاحش دریافتی معلمان ایرانی با معلمان سایر کشورها

نیک نژاد در خصوص وضعیت معیشتی معلمان ایرانی و وجه تمایز آن‌ها با استانداردهای بین‌المللی بیان کرد: در این رابطه پژوهش‌های زیادی انجام‌ شده است. به‌عنوان‌مثال در کتاب «درس‌های فنلاندی» مقایسه‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

او در ادامه این‌طور مطرح کرد: میانگین دریافتی معلمان فنلاند، ۴۰ هزار دلار در سال است. معلمان آمریکایی نیز در سال ۴۴ هزار دلار دریافتی دارند. حالا در صورتی که حقوق یک معلم ایرانی را ۱۲ میلیون در نظر بگیرید، چیزی در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار در ماه و ۳۶۰۰ دلار در سال دریافتی دارد. این آمار بیانگر اختلاف فاحش بین دریافتی معلمان ما با معلمان کشورهای دیگر است.

محمدرضا نیک نژاد در پایان عنوان کرد: البته مشکلات اقتصادی در کشور و تورم موجود را نیز باید در نظر گرفت. اکثر معمان ما شغل دوم و سوم دارند و حقوقشان وابسته به آموزش‌وپرورش نیست. اسنپ، فراگیرترین شغل این روزهای معلمان ما محسوب می‌شود. این اشخاص پس از حواشی مربوط به بحث رتبه‌بندی، بسیار دلخور و دل‌شکسته هستند. تمام این دل‌مشغولی‌ها روی کار معلمی تأثیر منفی گذاشته و دیگر فرصت کافی برای رسیدگی به بحث آموزش دانش آموزان باقی نمی‌ماند. این مسائل قسمتی از آسیب‌های وارده به بخش آموزش به شمار رفته که واقعاً جبران‌ ناپذیر است.

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا حرف دل ما رو زدید
    ولی کو گوش شنوا😞

  • زینال ارسالی در

    معلمین مفت خور وهمیشه تعطیل دولت باید حق وق این معلمای به درد نخور که کل سال را ت عطیلن را باید پنجاه درصد کاهش بده

    • حسن ارسالی در

      پدرت وجدوآبادت مفت خورن
      آخرین بارت باشه این حرفومیزنی

    • احمدی ارسالی در

      مفت خورخودتی که اسمت زیناله

  • ناشناس ارسالی در

    تف به این رتبه بندی وتف به این دولت

  • علی اکبر _دارینی ارسالی در

    از اساس اینا نمی خوان برای معلم کاری کنن د من سی سال معلم بودم بجز حقوق آخر برج و سالی یک دفعه پاداش عیدی ناچیز من یک قرون به حسابم نیومد ،هیچ مزایایی در طول خدمت از مسکن و..به من تعلق نگرفت صندوق ذخیره که با وعده وعید تشکیل شد ،متاسفانه کاری نکرد امسال که ما بازنشسته شدیم اومدن می گن می خواهیم سهام بدیم و...
    هر آنچ ه گفتم مستنداتش هست ،
    کارمند ادارا ت دیگه با مدرک دیپلم وسابقه کمتر کلی دری افتی و خدمات وام و..دارند مستنداتش بازم هست من فوق لیسانس و طرف فوق دیپلم
    من مستاجر طرف به فکر خونه چندم داره فکر می کنه
    خدا ازتون نگذره دولت و ح کومت که این طوری علم و دانش و معلم رو ت و جامعه ضعیف کردین.

  • ناشناس ارسالی در

    س.جماب نیک نژاد ما هم مثل شما حرف می‌زنیم ،چاخان.دیک مدرسه عشایری امروز صبح یک وسیله ابر ساز به آسمان ایران شد این دستگاه ابر زاست فعلا این ابر دستگاه فقط بارون تولید می کنه برا کل ایران در حالی که این دستگاه طوری طراحی شده که وسعت هر استان شهر بخش قابل تقسیم است اگر نخواد تمام ایران باران بزند اتوماتیک نقطه ای را تا سیراب شدن خیس می کند،اما فعلا وسیله ای که این دستگاه را در آسمان قرار بده درحال ساخت در مدرسه عشایری

  • ناشناس ارسالی در

    س.دانش آموزان یک مدرسه عشایری دستگاهی به وسعت ایران که قابلیت وسعت کشورهای عراق ،کویت را هم دارد بنام باران زا ،این دستگ اه طوری تنظیم شده که ریزترین ابر را هم ش کار و کشش ایرها را حتی از کراتی دیگر اگر باشد به سمت خودش می کشد و باران های است اندار می بارد به خواست بشر.اما مشکلی که هست مدرسه ای در شور اباد با همکاری دانشگ اه شکرستان ،هنوز دستگاه هی که قراره این ابر ساز را در آسمان قرار دهد اماد‌ه نیست 200سال دیگه ،،چون خودش نیاز به ابر ساز ه داره که مراحل اخرش است که بچه ها این د ه ساله امروز و فردا می کنند ،اگر این بار ان زا در اسمان قرار بگیره که داره می گیر ه کشورمان را استوایی می کنیم دیگر نیازی نیست زحمت زیاد با فکر زندگی را راحت می ک نند.

  • ناشناس ارسالی در

    ریاست محترم جمهور برا 12اردی هدیه ای را از قول جناب صحرایی عزیز به فرهنگیان دادند آیا پرداخت شد ؟!یا فرهنگیان دو قشرن اونا که بازنشست شدن به درد نمیخورن دیگه

  • ناشناس ارسالی در

    یکی نوشته مفت خور ،جان کسی که دوست داری بیا ۵روز بمون پیش من تدریس نکن فقط بخور ببینم طاقت میاری شرط بندی ،تو بدبختی خبر نداری از تدریس م معلم ،سواد نداری حداقل اکابری می رفتی ،تا بفهمی ۱۰میلیون ارزش یک سرویس مرا ندارد ،۱۸ساعت ‌‌پیادهنرفتی تا.....فکر می کنی مفت خورن تو مفت خوری که هر را از بر ندانی.منتهی آموزش و پرورش ما اشتباه است که ۹ما تحصیل داره باید بشه ۴ماه

  • ناشناس ارسالی در

    این رتبه بندی بسیار نا عادلانه و آزار ده نده بود به عنوان مثال من با ۲۷ سال سابقه و انواع رنجها و سختی ها که در طول خدمت کشیدم، در اوایل خدمت با شوق و افتخار مشغ ول کار شدم،با انواع خطرات مانند تصادف شد یدی که داشتم یا آتش گرفتن ماشینی که باآن تردد می کردیم و....که بسیار است از این قبیل موارد وبا وجود مدارک کامل که بار گذ اری کردم رتبه ی ۲ شدم.خدا وکیلی این چه ع دالتی بود که در مورد ما معلمان اجرا کردی د.هرگز نمی بخشیم این تبعیض ها و بی مروت ی ها رو.😔😔

    • ناشناس ارسالی در

      خفه شو مفت خور وهمیشه تعطیل که حقوق شماه ا باعث تورم و بدبختی مردم شده

  • زینال ارسالی در

    این معلمین مفت خور وهمیشه تعطیل از بس که تعطیلن ودارن حقوق مفت میگیرن اکثرا املاکی و طلا فروشی دارن از دولت محترم خواهشمندیم حقوق این مفت خوران را حداقل پنجاه درصد کاهش بدید

  • احمد ارسالی در

    ای زینال بی شرف من معلم نیستم ولی هر چه که هستم و دارم و میفهمم از همین قشر زحمت کش هستش...کمتر **بخور بی پدر و مادر

  • حقیقت وتبعیص ارسالی در

    لعنت به دروغگو بابا کی میریزند نیمه اول این ماه بهترین موقع واریزی معوقات معلمان چون شهریورماه است بعدش مهر شروع مدارس م وقع خرید برای شروع سال جدید تحصیلی برای بچه ها وبی پولی معلمان وحقوقی که تا پنجم ماه داوران میآورد خدایا خودت به معلمان کمک کن وگرنه مسولین که سالهاست این قشر ز حمتکش فراموش کردن خدایا فراموششان نکن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها