|
کدخبر: 291762

ویژگی‌ های وزیر آینده آموزش و پرورش

کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه وزیر آینده آموزش و پرورش باید مقتدر باشد، گفت: وزیر آموزش و پرورش باید بتواند معاونان و مدیران‌کل با تجربه، شجاع و دوراندیش انتخاب کند.

آموزشی ویژگی‌ های وزیر آینده آموزش و پرورش

سید نصرت الله فاضلی کارشناس تعلیم و تربیت درباره ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش، اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید مقتدر باشد؛ اقتدار یعنی دانش، تخصص، عمل و گفتار او را فرهنگیان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و جامعه بپذیرند؛ به طوری که با او در تحقق ایده‌ها و نظراتش همراهی کنند و خواسته‌ها و مدیریتش را مغایر با صلاح، مصلحت و آینده فرزند خود تلقی نکنند.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید صادق باشد؛ قولش با فعلش و ظاهرش با باطنش یکی باشد و سلوک اخلاقی، علمی و مدیریتی‌اش الگو و زبانزد بوده و در جامعه فراگیر شود.

فاضلی با اشاره به آیه ۴ سوره مبارکه قلم «انک لعلی خلق عظیم»، افزود: تعلیم و تربیت بیش از قدرت به اقتدار و نفوذ معنوی نیازمند است؛ این فرهیختگی باید در مراکز علمی و پژوهشی، در رسانه، در هیأت دولت، در وزارت، در مجامع عمومی، در جمع فرهنگیان و در مدرسه ظاهر شود.

وی درباره دومین ویژگی وزیر آینده آموزش و پرورش به آیه ۳۶ سوره مبارکه اسراء، ادامه داد: وزیر باید شناخت و قدرت انتخاب معاونان و مدیران‌کل با تجربه، شجاع و دوراندیش را داشته باشد و آنها را با توجه به شایستگی‌هایی که برای هر حوزه لازم است، انتخاب کند و از هرگونه سهل انگاری و سیاسی کاری و داد و ستد پرهیز کند، فقط به رضای الهی و رشد و شکوفایی دانش‌آموزان بیندیشد و نهال باغستان تربیت را به باغبانان خبره، توانمند و انقلابی بسپارد و بر آن نظارت و هدایت داشته باشد.

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید به مدرسه بیندیشد، گفت: مدرسه، عوامل و عناصر و مؤلفه‌هایی دارد؛ مهم‌ترین عنصر مدرسه، دانش‌آموز است که هر کدام جهانی از نظر روحی، روانی، انگیزشی، نیاز، خواسته‌ها و احساسات هستند.

وی اضافه کرد: هر دوره تحصیلی ویژگی‌هایی دارد؛ دوره ابتدایی با دوره متوسطه اول و دوم متفاوت هستند که معلم، مشاور، مربی و مدیر متخصص و روزآمد می‌توانند زمینه را برای زندگی و ایفای نقش و تکوین هویت آماده کنند و کتاب درسی و برنامه درسی عنصر مهمی است که تمام وقت دانش‌آموز برای علم و عمل و کشف و رشد استعداد‌ها را می‌گیرد و به جای تغییر کتب درسی، حمایت برای اجرای آن با تنوع بخشی به محیط یادگیری، مواد و رسانه آموزشی، رویکرد تحولی باشد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها