|
کدخبر: 282244

بازگشت ثبات به آموزش و پرورش تنها با یک شرط

 دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: روسای قوا، افرادی کم شمار اما برجسته را به بهسازی اساسی نظام آموزش و پرورش و اجرای سند تحول مامور کنند؛ این فرایند تنها راهکاری است که آموزش و پرورش کشور را به چرخه ثبات و پاسخگویی بازمی‌گرداند.

آموزشی بازگشت ثبات به آموزش و پرورش تنها با یک شرط

 محمود امانی طهرانی امروز در نشست «ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» اظهار کرد: اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در ۴ دولت دغدغه مشترک ۶ وزیر بوده است اما در طول این مدت به ادبیات مشترک درباره مفهوم عملیاتی اجرای سند تحول بنیادین نرسیده‌اند.

وی افزود: زیر نظام‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین ظرفیت آفرینش مفهوم تحول را دارند. اگر از دید جامعه نگاه کنیم، برای آنها این پرسش مطرح است، آیا در طول سال‌های اجرای سند تحول بنیادین، مدارسی که دانش‌آموزان درس می‌خوانند روز به روز ایمن‌تر، زیباتر، مجهزتر، کم تراکم‌تر و یک نوبته شده است؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: خانواده‌ها می‌پرسند آیا در این سال‌ها، محتوای آموزشی مفیدتر شده است؟ آیا معلمان آموزش دیده و باانگیزه‌تر شده‌اند؟ آیا مدیران مدارس مشارکت جو و مسلط‌تر بر کار شده‌اند؟

امانی طهرانی گفت: چرخش‌های تحول‌آفرین سند، تصویری روشن از وضع مطلوب را در اختیار می‌گذارد و می‌تواند مبنای تولید نظام شاخص‌ها قرار بگیرد تا میزان عمل هر مسئول در اجرای سند تحول بنیادین آشکار شود.

وی با طرح سه پرسش بیان کرد: آیا می‌توان از وزرای آموزش و پرورش انتظار داشت که پاسخگوی مسائل مزمن و کمبودهای نهادینه شده این وزارتخانه در سطح ملی باشند؟ آیا فردی مسئولیت وضع موجود آموزش و پرورش را بر عهده می‌گیرد؟ به عنوان مثال آقای کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مسئولیت کلاس‌های شلوغ و پرتراکم را می‌پذیرید یا می‌گوید "یک سال است مسئولیت را تحویل گرفته‌ام و آن را مدتی بعد تحویل می‌دهم بنابراین مسئول این وضعیت نیستم!"

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آیا راهی وجود دارد آموزش و پرورش تا ۱۰ سال آینده، در تمام زیر نظام‌های ۶ گانه سند تحول شاهد پیشرفت چشمگیر باشد؟ آیا درباره دو دغدغه کیفیت و عدالت می‌توان چشم انداز روشنی را متصور شد؟

امانی طهرانی ادامه داد: در پاسخ به پرسش اول باید بگویم، هم اکنون فردی مسئولیت وضع موجود را بر عهده نمی‌گیرد و اگر کار بر سیاق گذشته پیش برود پاسخ این سوال همچنان منفی است، دلیل آن را باید در نظام مدیریتی متزلزل آموزش و پرورش، عدم امکان انباشت تجارب و برنامه ریزی دراز مدت دانست.

وی بیان کرد: راه برون‌رفت و پیش‌نیاز هر اقدام برای اجرای سند تحول و حل پایدار مسائل پیچیده، ایجاد مرکز مدیریت راهبردی برای نظام آموزشی کشور حداقل برای دو برنامه توسعه کشور است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: به عنوان یک اقدام ملی روسای قوای سه گانه کشور افرادی کم شمار اما برجسته به عنوان مثال ۵ عضو حقیقی و دو عضو حقوقی را به بهسازی اساسی نظام آموزش و پرورش و اجرای سند تحول مامور کنند، این فرایند تنها راهکاری است که آموزش و پرورش کشور را به چرخه ثبات و پاسخگویی باز می‌گرداند و اجرای سیاست‌های مستمر و طراحی‌های متفاوت انجام کار، حاصل آن خواهد بود.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها