|
کدخبر: 265198

مقایسه رنکینگ دانشگاه‌های ایران و ترکیه به صورت جامع

آموزشی مقایسه رنکینگ دانشگاه‌های ایران و ترکیه به صورت جامع

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند قطعا نیازمند به مقایسه رنکینگ دانشگاه‌های ایران و ترکیه هستند تا بتوانند به خوبی تصمیم بگیرند. از آنجا که کشور ترکیه فرهنگی کاملا نزدیک به مردم ایران را دارد قطعا بسیاری از ایرانی‌ها علاقه‌مند به مهاجرت به این کشور هستند. 

از جمله راه‌ها مهاجرت به ترکیه استفاده از مهاجرت تحصیلی است. از این رو در این مقاله سعی داریم به طور کلی دانشگاه‌های ترکیه را با این مقایسه کنیم. 

اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کشور ترکیه از طریق مهاجرت تحصیلی هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

تحصیل در کشور ترکیه چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟

افراد بسیاری را دیده‌ام که به دلیل مزایا بسیار زیادی که تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه می‌تواند به دنبال داشته باشد تصمیم به مهاجرت به این کشور گرفته‌اند. طبق رتبه‌بندی یو‌اس‌نیوز 22 دانشگاه کشور ترکیه جزء برترین‌ها دنیا هستند. تحصیل در این دانشگاه‌ها علاوه بر افزایش درجه علمی مزایا دیگری هم به دنبال دارد.

به عنوان مثال می‌توان به امکان مهاجرت به کشورهای اروپایی را نام برد. از آن‌جایی که مدرک دانشگاه‌های ترکیه در کشورهای اروپایی نیز معتبر هستند امکان مهاجرت بعد از پایان تحصیل نیز وجود دارد. 

مدرک‌های ارائه شده توسط تمامی این دانشگاه‌ها کاملا در جامعه علمی پذیرفته شده است و معتبر هستند. اکثر دانشگاه‌های کشور ترکیه توسط دولت اداره می‌شوند. به همین علت دانشگاه‌های کشور ترکیه از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. حتی تا سال 1970 تنها 8 موسسه در این کشور وجود داشت. در ادامه خبر راجع به برترین دانشگاه های ترکیه و نحوه ورود به آنها به کمک آزمون یوس ترکیه صحبت خواهیم کرد.

دانشگاه‌های کشور ترکیه

در کشور ترکیه بیش از 200 دانشگاه وجود دارد. همانطور که گفته شد 22 مورد از دانشگاه‌های ترکیه جزء برترین دانشگاه‌های دنیا هستند. اکثر موسسات و دانشگاه‌های ترکیه تازه تاسیس به حساب می‌آیند. به عنوان مثال می‌توان به موسسه AIU در آنتالیا اشاره کرد. این موسسه در سال 2012 تاسیس شد. 

تمامی‌ دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه با توافقنامه بولونیا مطابقت دارد. این توافقنامه دانشگاه‌های ترکیه را با برنامه‌های تحصیلی در سراسر اروپا استاندارد می‌کند. اکثر دانشگاه‌های ترکیه از برنامه Erasmus+ پشتیبانی می‌کنند. این برنامه از مبادلات بین‌المللی دانشجو پشتیبانی می‌کند. 

در آخرین گزارش از QS قدرت سیستم آموزشی ترکیه در رتبه 43 جهان قرار گرفت. این رتبه نشان‌دهنده سطح علمی بالای دانشگاه‌های این کشور است. 

 

برترین دانشگاه‌های ترکیه

اکثر دانشگاه‌های ترکیه در آنکارا و استانبول ساخته شده‌اند.  به عنوان مثال می‌توان به دانشگاه‌های دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه بیلکنت و دانشگاه هاجت تپه اشاره کرد. هم‌چنین در استانبول نیز می‌توان دانشگاه‌هایBoğaziçi Üniversitesi، دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانجی، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول را نام برد. 

موارد نام برده جزء 10 دانشگاه‌ برتر ترکیه به حساب می‌آید. دانشگاه فنی خاورمیانه موفق شد که رتبه 8 را در EECA کسب کند. به علت تقاضا زیاد دانشگاه METU تنها 1.5 درصد از متقاضیان خود را به صورت سالیانه می‌پذیرد. 

با این شرایط در ایران تحصیل کنیم یا ترکیه؟

همان‌طور که می‌دانید با تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه می‌توایند به راحتی به کشورهای اروپایی نیز به راحتی مهاجرت کنید. اصولا رنکینگ دانشگاه‌ها در ترکیه براساس پارامترهای مختلفی صورت می‌گیرد. بر همین اساس می‌توان گفت که دانشگاه‌ها در ترکیه از رتبه خوبی برخوردار هستند.

انتخاب این که شما در کدام کشور تحصیل می‌کنید کاملا به شرایط شما بستگی دارد. اگر علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه‌های ایران ندارید بهتر است به فکر مهاجرت باشید.

اما بهتر است که دانشگاه‌های معتبر و حرفه‌ای در ترکیه برای انتخاب رشته مراجعه کنید تا بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورید. برای این که بهترین دانشگاه‌ را بیابید باید به رنکینگ آن توجه کنید. 

بعد از مقایسه رنکینگ دانشگاه‌های ایران و ترکیه می‌توانید به راحتی دانشگاه مورد نظر خودتان را پیدا کنید.

مقایسه رنکینگ دانشگاه‌های ایران و ترکیه

همان‌طور که گفته شد قبل از مهاجرت تحصیلی مهم است که اطلاعات لازم را از دانشگاه‌های ترکیه داشته باشید. بهتر است قبل از خرید کتاب کمک درسی برای شرکت در آزمون دانشگاه ترکیه ابتدا کمی بیشتر به مقایسه رنکینگ دانشگاه‌های ایران و ترکیه توجه داشته باشید تا بهترین نتیجه ممکن رابه دست بیاورید.

برترین دانشگاه‌های ایران

 

  1. دانشگاه تهران

     

  2. دانشگاه آزاد اسلامی

     

  3. دانشگاه علوم پزشکی تهران

     

  4. دانشگاه انوشیروانی بابل

     

  5. دانشگاه امیرکبیر

     

  6. دانشگاه شریف

     

  7. دانشگاه تبریز

     

  8. دانشگاه اصفهان

     

  9. دانشگاه فردوسی مشهد

     

  10. دانشگاه تربیت مدرس

     

در این لیست بهترین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه تهران دارای رتبه جهانی 353 و نمره57.2 است که دریافت این نمره نشان‌دهنده سطح بالای علمی این دانشگاه نسبت به دیگر هم‌رده‌های خودش است. هم‌چنین دانشگاه تربیت مدرس نیز در انتهای این لیست قرار دارد که رتبه 768 دنیا را به خود اختصاص داده است. 

برترین دانشگاه‌های ترکیه

Boğaziçi University

Middle East Technical University

Istanbul Bilgi University

Hacettepe University

Istanbul Aydin University

TOBB Ekonomi ve Teknoloji University

Istanbul Technical University

Bilkent University

Koç University

Ankara University

در بین دانشگاه‌های نام برده شده Boğaziçi  بهترین دانشگاه ترکیه دارای رتبه 287 است. تمامی رتبه‌های گفته شده در این مقاله از وب‌سایت یو‌اس‌نیوز گرفته شده است.

چطور به دانشگاه‌های ترکیه راه پیدا کنیم؟

برای این که بتوانید به بهترین دانشگاه‌های ترکیه راه پیدا کنید چند قدم وجود دارد که باید بردارید. این روند عبارت است از:

  • شرکت در آزمون یوس

آزمون یوس از جمله آزمون‌هایی است که اگر مهاجر هستید باید برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه در آن شرکت کنید. این آزمون شامل مباحث مختلفی است و سرفصل‌های متعددی را پوشش می‌دهد. این آزمون هر یک سال یک بار برگزار می‌شود. زمان و مکان این نوع آزمون توسط خود دانشگاه تعیین می‌شود. 

شما باید برای شرکت در این آزمون آمادگی کامل را داشته باشید.

  • دریافت بورسیه و اسکان رایگان

اگر نمره مناسبی را در آزمون یوس ترکیه به دست بیاورید و شرایط لازم را داشته باشید می‌توانید به راحتی برای دریافت بورسیه از این کشور اقدام کنید. این مورد می‌تواند یک مزیت بزرگ برای شما در کشور ترکیه به حساب بیاید و یک تحصیل مناسب را برایتان به ارمغان بیاورد. قطعا داشتن بورسیه و محلی برای اسکان می‌تواند فضایی آرام را برای شما ایجاد کند که در آن می‌توانید به راحتی موفقیت در تحصیل را به دست بیاورید.

برای موفقیت در آزمون یوس باید چکار کنیم؟

همان‌طور که گفته شد آزمون یوس دارای سرفصل‌های مختلفی است. برای این سرفصل‌ها منابع آزمون یوس معرفی شده است که باید تمام سعی خودتان را به کار بگیرید تا بهترین یادگیری ممکن را از طریق این منابع داشته باشید. نمره آزمون یوس بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است.

سعی کنید حتما در هنگام خرید کتاب درسی دقت لازم را به خرج دهید تا بهترین منابع را برای شرکت در این آزمون تهیه کنید. سعی کنید همیشه بهترین راه را برای تهیه منابع آزمون انتخاب کنید تا بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورید.

هر چقدر بیشتر برای این آزمون تلاش کنید قطعا نتیجه بهتری را به دست خواهید آوردید. 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها