|
کدخبر: 257132

شرایط و مزایای تحصیل در کانادا | از شهریه دانشگاه‌ها و کمک هزینه تحصیلی

آموزشی شرایط و مزایای تحصیل در کانادا | از شهریه دانشگاه‌ها و کمک هزینه تحصیلی

کانادا در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی در سطح جهان به شمار‌ می‌‌‌‌آید. این کشور از تنوع فرهنگی و جاذبه‌های ‌‌طبیعی فراوانی برخوردار است که از این لحاظ‌ می‌‌‌‌تواند تجربه‌ای جذاب و کم‌نظیر را برای شما رقم بزند. همچنین از آنجا که هزینه‌های ‌‌تحصیل در کانادا نسبت به دیگر کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا و انگلیس پایین‌تر است، از این رو به یکی از بهترین گزینه‌ها ‌برای مهاجرت دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. هزینه‌های ‌‌تحصیل در کانادا شامل هزینه‌هایی از جمله شهریه دانشگاه و هزینه‌ ویزای تحصیلی کانادا‌ می‌‌‌‌شود. در این مطلب با هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ‌‌مختلف کانادا و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آشنا‌ می‌‌‌‌شویم.

مزایای تحصیل در کانادا

هرساله هزاران دانشجوی بین‌المللی راهی کشور کانادا‌ می‌‌‌‌شوند تا در دانشگاه‌ها ‌و مراکز معتبر آموزشی این کشور ادامه تحصیل دهند. از جمله دلایل این موضوع‌ می‌‌‌‌توان به کیفیت بالای آموزشی و معتبر بودن مدارک تحصیلی اشاره کرد. در ادامه به بررسی مزایای تحصیل در کانادا‌ می‌‌‌‌پردازیم.

کیفیت بالای آموزشی

کانادا یکی از کشورهای عضو گروه G۸، یعنی هشت کشور برتر صنعتی جهان است که ۵۰ درصد از حجم اقتصاد جهانی را شامل‌ می‌‌‌‌شوند. در بین این هشت کشور، کانادا بیشترین بودجه را به بحث آموزش اختصاص داده است که همین موضوع دلیل اصلی کیفیت بالای آموزشی کانادا است. سه دانشگاه مک گیل، تورنتو و بریتیش کلمبیا همواره جزو ۵۰ دانشگاه برتر جهان بوده‌اند. البته دیگر دانشگاه‌های ‌‌این کشور نیز از اعتبار بالایی در سطح جهانی برخوردارند که نشان‌دهنده حاکم بودن یک سیستم پیشرفته آموزشی در این کشور است.

دانشگاه

مدرک معتبر تحصیلی دانشگاه‌ها ‌و مراکز آموزشی کانادا

از آنجا که اغلب دانشگاه‌های ‌‌کانادا از استانداردهای بالایی برخوردار هستند، به همین دلیل مدارک ارائه‌شده دانشگا‌ه‌ها ‌و مراکز آموزشی در این کشور اعتبار بالایی داشته و دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی‌ می‌‌‌‌توانند راحت‌تر جذب بازار کار شوند. همچنین مدارک دانشگاه‌های ‌‌کانادا در آمریکا و دیگر کشورها معتبر هستند و تنها نیاز به معادل‌سازی دارند.

شهریه دانشگاه‌ها در کانادا

دانشگاه‌های ‌‌کانادا هریک شهریه مختص به خود را دارند که میزان آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که ازجمله آن‌ها ‌رشته و مقطع تحصیلی است که دانشجو در آن تحصیل‌ می‌‌‌‌کند. همچنین میزان شهریه دریافتی از دانشجویان بین‌المللی تقریبا سه برابر دانشجویان بومی کانادا است. شهر محصل تحصیل شما نیز تاثیر بسزایی روی میزان شهریه دانشگاه دارد. برای مثال دانشگاه‌های ‌‌در بین ایالت‌های ‌‌کانادا، شهریه دانشگاه‌های ‌‌نیوفاندلند، شهریه به‌صرفه‌ای دارند؛ درحالی‌که تحصیل در دانشگاه‌های ‌‌ایالت اونتاریو هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

طبق آمار رسمی اعلام‌شده از سوی دولت کانادا، میانگین شهریه دانشگاهی در مقطع کارشناسی برای دانشجویان خارجی ۲۹¡۷۱۴ دلار کانادا در سال است. دراین‌بین رشته‌های ‌‌علوم انسانی جزو ارزان‌ترین رشته‌های ‌‌دانشگاهی به شمار‌ می‌‌‌‌آیند که میانگین شهریه آن‌ها ‌۵¡۵۴۲ دلار کانادا است. هزینه تحصیل در کانادا در رشته‌های ‌‌فنی مهندسی و پزشکی بیشتر است. برای مثال برای رشته دندان‌پزشکی ۲۱¡۷۱۷ و رشته پزشکی ۱۴¡۱۶۲ دلار کانادا است.

فارغ-التحصیل

هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا را داشته باشید، شهریه دانشگاهی این مقاطعی کمی پایین‌تر است البته رشته دانشگاهی و دانشگاه محل تحصیل نیز در میزان شهریه پرداختی موثر هستند. میانگین شهریه تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان بین‌المللی ۱۷¡۷۴۴ دلار کانادا است.

دراین‌بین رشته MBA اجرایی جزو گران‌ترین رشته‌های ‌‌تحصیلی در کانادا به شمار‌ می‌‌‌‌آید که شهریه سالانه آن ۵۶¡۳۲۸ دلار کانادا است. در بین رشته‌های ‌‌دانشگاهی، رشته‌های ‌‌مدیریت، حقوق و دندان‌پزشکی بیشترین شهریه را دارند. البته شهریه بالا نشان‌دهنده کیفیت ایدئال دانشگاه نیست. چراکه بهترین دانشگاه‌های ‌‌کانادا هم شهریه سالانه متوسطی دارند که ازجمله آن‌ها ‌عبارت‌اند از

  • دانشگاه تورنتو: ۱۵¡۷۵۰ تا ۵۷¡۰۵۰ دلار کانادا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا: ۱¡۳۰۰ تا ۵۲¡۳۰۰ دلار کانادا
  • دانشگاه مک گیل: ۲¡۲۳۰ تا ۵۸¡۳۰۰ دلار کانادا

هزینه اخذ ویزای تحصیلی کانادا و اپلای

بخشی از هزینه تحصیل در کانادا شامل هزینه ویزای تحصیلی کانادا است که مربوط به مرحله اولیه روند مهاجرت‌ می‌‌‌‌شود. برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، نیاز است مجوز تحصیل داشته باشید. هزینه صدور مجوز نیز ۱۵۰ دلار کانادا است. دیگر مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا، شامل نامه پذیرش، پاسپورت و گواهی تمکن مالی که شما باید حضوری آن را به اداره مهاجرت کانادا ببرید یا اینکه این مدارک را در سایت اداره مهاجرت بارگذاری کنید.

هزینه اپلای در دانشگاه‌ها ‌و ایالت‌های ‌‌مختلف کانادا با یکدیگر تفاوت دارد. برای مثال در دانشگاه بریتیش کلمبیا، هزینه اپلای برای دانشجویان بین‌المللی ۱۵۰ دلار است. این در حالی است که هزینه اپلای برای دانشجویان بومی به طرز چشمگیری پایین‌تر است و بین ۵۰ تا ۷۰ دلار‌ می‌باشد.

کمک هزینه تحصیل در کانادا

یکی از راه‌هایی که دانشجویان بین‌المللی‌ می‌‌‌‌توانند برای صرفه‌جویی در هزینه تحصیل در کانادا از آن بهره‌مند شوند، استفاده از کمک هزینه تحصیل در کانادا است که در قالب بورسیه تحصیلی به دانشجویان اعطا‌ می‌‌‌‌شود.برخی از این کمک‌هزینه‌ها ‌علاوه بر اینکه شهریه دانشگاهی را پوشش‌ می‌‌‌‌دهند، سایر هزینه‌های ‌‌لازم برای تحصیل در کانادا را نیز شامل‌ می‌‌‌‌شوند که به‌اصطلاح Full Fund نامیده‌ می‌‌‌‌شوند. این کمک‌هزینه‌ها ‌در تمامی مقاطع تحصیلی اعطا‌ می‌‌‌‌شوند.

هریک از دانشگاه‌های ‌‌کانادا دارای بورسیه‌های ‌‌تحصیلی با شرایط خاص خود هستند. همچنین نکته قابل‌توجه در این مورد این است که باید درخواست خود را به‌موقع ارسال کنید؛ چراکه این کمک‌هزینه‌های ‌‌در زمان محدودی اعطا‌ می‌‌‌‌شوند و متقاضیان زیادی برای دریافت آن‌ها ‌اقدام‌ می‌‌‌‌کنند که هم شامل دانشجویان بومی‌ می‌‌‌‌شود و هم دانشجویان بین‌المللی.

کانادا

کانادا یک مقصد مهاجرتی جذاب با هزینه تحصیلی معقول

تحصیل در کانادا در سال‌های ‌‌اخیر طرفداران زیادی در میان ایرانیان پیدا کرده است. متقاضیان تحصیل در کانادا اغلب قصد دارند با تحصیل در این کشور، از فرصت‌های ‌‌فراوان شغلی پیش روی خود بهره‌مند شوند. دانشگاه‌های ‌‌کانادا هریک شهریه متفاوتی دارند که عوامل مختلفی در تعیین مقدار شهریه دریافتی این دانشگاه‌ها ‌تاثیرگذار است. از جمله این عوامل می‌‌‌‌توان به رشته و مقطع تحصیلی اشاره کرد. هزینه تحصیل در کانادا نسبت به دیگر کشورهای توسعه‌یافته مانند انگلیس پایین‌تر است. ازاین‌رو در حال حاضر این کشور به‌عنوان یکی از مقصدهای جذاب مهاجرتی در سطح جهان شناخته‌ می‌‌‌‌شود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها