|
کدخبر: 255898

اما و اگر درباره اجرای طرح جدید وزیر آموزش و پرورش

معاونت تشخیص و پیشگیری امور پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اگر طرح تغذیه سالم را در همه مدارس رواج بدهیم بسیار ارزشمند است. برخی بچه‌ها خرید می‌کنند اما خوراکی که می‌خرند مغذی نیست یعنی حتی وقتی هزینه خوراکی وجود دارد، برای مواد غذایی خرج نمی‌شود که ماده‌ای مغذی به کودک برساند.

«محمدحسن عظیم عراقی» معاونت تشخیص و پیشگیری امور پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به این سوال که آیا دانش‌آموزان مدارس استثنایی می‌توانند همچنان غیرحضوری درس بخوانند یا الزام حضور در مدرسه در مورد آن‌ها هم صدق می‌کند، گفت: مدارس استثنایی از دیگر مدارس مستثنی نیست، یعنی همان شرایطی که برای بازگشایی سایر مدارس وجود دارد در مدارس استثنایی هم حاکم است و بر همین اساس مدارس استثنایی همزمان با سایر مدارس بازگشایی شد و دانش‌آموزان و معلمان آن‌ها در مدارس حضور دارند. با توجه به اینکه تعداد دانش‌آموزان ما در مدارس کم است و بر اساس آماری که داریم در هر مدرسه حدود ۵۰ نفر دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند، هر کلاس به طور متوسط شش دانش‌آموز دارد و در کل شلوغی مدارس استثنایی کمتر از مدارس دیگر است و به دلیل همین شرایط بود که ما با بازگشایی مدارس مشکلی نداشتیم.

وی در مورد وضعیت فعلی سرویس‌های مدارس استثنایی و مسئولیت شهرداری در این زمینه توضیح داد: در برخی شهرها مثل تهران ایاب و ذهاب بچه‌ها برعهده شهرداری است، اما بخشی از هزینه‌ها از طرف دولت پرداخت می‌شود و به صورت سرانه در اختیار استانداری‌ها قرار می‌گیرد. قبل از عید ما سرانه دیگری هم برای سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان واریز کردیم. بخش دیگر هزینه هم از سایر منابع استانی و ادارات با تلاش دریافت می‌شود و در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و بخشی از هزینه را هم خانواده‌ها تقبل می‌کنند.

او افزود: به طور کلی سرویس ایاب و ذهاب در مدارس استثنایی اصل بسیار مهمی است و از هر راهی که می‌شود، باید این امکان را فراهم کنیم به این دلیل که اگر سرویس نباشد واقعا رفت و آمد دانش‌آموزان استثنایی سخت است و با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

عظیم عراقی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری در شهرهای دیگر، مثل تهران ممکن است ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی را برعهده بگیرد یا خیر، اظهار کرد: ما از همه استان‌ها این درخواست را در جلساتی که رئیس سازمان حضور داشتند، مطرح کرده‌ایم تا سایر شهرها هم از منابع استانی بخش اعظم هزینه سرویس را فراهم کنند. توجه داشته باشید که تعداد دانش‌آموزان استثنایی زیاد نیست و ایاب و ذهاب آن‌ها هزینه سنگینی را تحمیل نمی‌کند.

او تاکید کرد: هم روسای قبلی و هم ریاست فعلی آموزش و پرورش استثنایی در جلسات با استاندارها، ایاب و ذهاب را به عنوان یکی از مطالبات اصلی همیشه مطرح کرده اند و از دوستان می‌خواهیم که با ما همکاری کنند و قول مساعدت هم داده‌اند.

معاونت تشخیص و پیشگیری امور پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی در مورد نمود عوارض خانه نشینی دانش‌آموزان مانند اضافه وزن در دانش آموزان استثنایی بیان کرد: به این دلیل که مدارس تازه به صورت رسمی بازگشایی شده، لازم است در مورد این مسائل به قطعیت برسیم و باید اطلاعات جمع‌آوری کنیم و آمارگیری داشته باشیم، اما به طور کلی وقتی دانش‌آموزان حالت نشست طولانی مدت پیدا می‌کنند، قطعا آسیب‌های جسمی به آن‌ها وارد می‌شود که فرم نشستن و حتی راه رفتن آن‌ها را تغییر می‌دهد.وقتی دانش‌آموزان ما در مدرسه هستند یک سری فعالیت ورزشی حتی به صورت ناخودآگاه دارند، به طور مثال دنبال هم می‌دوند، بازی می‌کنند، خم می‌شوند و خودکارشان را از روی زمین برمی‌دارند و… همین حرکات به نوعی کمک می‌کند تا دچار رخوت جسمی نشوند، اما زمانی که در خانه بودند خیلی از تحرکات حذف شده بود. بنابراین دستیابی به تعداد دقیق بچه‌هایی که امروز دچار چاقی شده‌اند، نیاز به زمان دارد و مدارس باید اطلاعات کافی از متغیرات جسمانی دانش‌آموزان جمع‌آوری کنند.

عراقی در مورد طرح تغذیه مناطق محروم که وزیر آموزش و پرورش آن را مطرح کرده بود و ضرورت اجرای طرح‌هایی مثل تغذیه سالم و… در نقاط مختلف به خصوص در مدارس استثنایی گفت: من در مورد طرح وزیر اطلاع ندارم، اما چنین طرح‌هایی نیاز به بررسی دارد که ببینیم نقاط قوت و ضعفش چیست. اگر طرح تغذیه سالم را در همه مدارس رواج بدهیم بسیار ارزشمند است. برخی بچه‌ها خرید می‌کنند اما خوراکی که می‌خرند مغذی نیست یعنی حتی وقتی هزینه خوراکی وجود دارد، برای مواد غذایی خرج نمی‌شود که ماده‌ای مغذی به کودک برساند.

وی افزود:‌ اگر طرح وزیر، طرحی منطقی و صحیح در زمینه تغذیه سالم باشد، بسیار ارزش دارد و کمک می‌کند بچه‌ها از مواد خوراکی که ارزش غذایی ندارند، فاصله بگیرند. گمان می‌کنم چنین هدفی در مجموعه اهداف طرح تغذیه وزیر وجود خواهد داشت تا بچه‌ها از تغذیه سالم استفاده کنند تا سبک خوراک بچه‌ها را تغییر دهد.

معاون تشخیص و پیشگیری امور پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی درباره میزان افت تحصیلی دانش آموزان در مدارس استثنایی در دوران کرونا اظهار کرد: مسئله افت تحصیلی و سطح سواد جزو موضوعات مهمی است که ما باید برای آن دستورالعملی تهیه کنیم و برای بررسی وضعیت فعلی و میزان افت تحصیلی و… تحقیقات داشته باشیم که همکاران ما در معاونت آموزش احتمالا این کار را انجام خواهند داد تا نتیجه قطعی به دست بیاوریم که آیا در مدارس ما سطح سواد دانش‌آموزان تغییر جدی کرده و افت تحصیلی رخ داده است؟

عظیم عراقی با اشاره به پروتکل‌های مربوط به خوابگاه‌های دانش‌آموزان استثنایی گفت: ما از هفته دوم فروردین با همکاران وزارت بهداشت صحبت کردیم و قرار شد، دستورالعملی را برای خوابگاه‌های دانش‌آموزان استثنایی آماده کنند. با توجه به اینکه تا پیش از این چنین پروتکلی وجود نداشته، هفته سوم فروردین پیش‌نویس این پروتکل را برای ما فرستادند و ما هم جلسه‌ای برگزار کردیم و نکات مختلف این دستورالعمل بررسی شد. در آخرین تماسی که با وزارت بهداشت داشتیم به ما گفتند که دستورالعمل اجرایی بهداشت خوابگاه‌ها امضا شده و ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

او در مورد ظرفیت اجرایی شدن ین پروتکل‌های بهداشتی با توجه به امکانات موجود در خوابگاه‌ها گفت: از آنجایی که تعداد دانش‌آموزان خوابگاهی زیاد نیست، اجرایی شدن پروتکل بهداشتی ممکن است. اگر تعداد دانش‌آموزان خوابگاهی ما زیاد بود شرایط فرق می‌کرد، اما ما در کل کشور حدود ۲۴ مدرسه استثنایی شبانه روزی و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دانش‌آموز خوابگاهی داریم که در همه این مدارس در استان‌های مختلف پخش هستند بنابراین با توجه به پراکندگی این تعداد دانش‌آموز در کل کشور و چندین مدرسه، بعید می‌دانم که خوابگاه‌های این مدارس استثنایی در اجرایی شدن پروتکل بهداشتی مشکل داشته باشند. در این پروتکل شرایط دقیق همکاران، دانش‌آموزان، وضعیت غذاخوری و سرو غذا و… همه در این استورالعمل لحاظ شده است. اصلی‌ترین بحث ما همین است که تعداد دانش‌آموزان ما کم است و اینطور نیست که عدد ۵۰۰ دانش‌آموز در یک مدرسه باشد. بنابراین ۵۰۰ دانش‌آموز در ۲۳-۲۴ مدرسه در سراسر کشور، ترافیک و شلوغی در مدارس خوابگاهی ایجاد نمی‌کند.

عظیم عراقی درباره وضعیت حضور مربیان بهداشت در مدارس استثنایی توضیح داد: از زمان بازگشایی مدارس، تمام کادر اجرایی اعم از معلم، مربی، مدیر و… به صورت مرتب در مدرسه حضور دارند. بحث کمبود مراقب سلامت در مدارس کشور بحث جداگانه‌ای است، اما مراقبین سلامت مدارس ما موظف هستند در طول هفته بر اساس تقسیم‌بندی انجام شده در مدارس مختلف حضور داشته باشند تا کمبودها را جبران کنند و بر امور بهداشتی دانش‌آموزان نظارت جدی داشته باشند.

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    فوق لیسانس های دانشگاههای دولتی پنج سال تعهد خدمت دارند در صورت نیاز از آنها استفاده کنید .ضمنا آموزش پرورش پاداش پایان خدمت فرهنگیان را سال سی خدمت بدهد تا معلمان ابراز علاقه مندی به ادامه. خدمت داشته باشند. به راحتی کمبود نیرو حل کیشود با این دو راه به راحتی مشکل کمبود معلمان حل خواهد شد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها