|
کدخبر: 252273

افزایش شهریه مدارس ممنوع شد

آموزش حضوری پس از سه سال حضور کمرنگ دانش آموزان در مدارس امروز ۱۴ فروردین ماه از سرگرفته می شود و شاهد حرکت دوباره دانش آموزان در مسیر آموزش حضوری هستیم.

مدارس و مراکز آموزشی امروز ۱۴ فروردین ماه پس از بیش از سه سال دوری دانش آموزان از کلاس درس دوباره با حضور فرزندان رنگ علم و نشاط را به خود می بیند.

مدارس پس از شیوع ویروس کرونا از اول اسفندماه سال ۹۸ به صورت فیزیکی تعطیل شدند و آموزش و یادگیری در قاب های کوچک تلفن همراه به دور از هیاهوی دانش آموزان با همکلاسی های خود تداوم یافت.

راه اندازی مدرسه تلویزیونی اولین اقدام آموزش و پرورش پس از شیوع  ویروس کرونا برای تداوم آموزش و یادگیری بود اما با توجه به تعاملی نبودن این نوع آموزش و اندک بودن زمان تدریس نمی توانست پاسخگوی نیازهای دانش آموزان باشد.

بنابراین شبکه شاد در فروردین ماه سال ۹۹ به عنوان تنها پلتفرم رسمی آموزشی کشور به منظور فراهم کردن محیطی ایمن برای دانش آموزان راه اندازی و به مدرسه همراه دانش آموزان تبدیل شد.

در این مدت معلمان، دانش آموزان و والدین برای تداوم جریان یادگیری تمام تلاش خود را به کار گرفتند، معلمان برای ضبط ویدئوهایی برای تدریس و برگزاری کلاس های آنلاین منازل خود را به کلاس درس تبدیل کردند و والدین و دانش آموزان نیز برای فهم بیشتر مفاهیم دروس زمانی بیشتر را به علم آموزی می پرداختند.

اما با وجود تمام این زحمات، به اعتقاد کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش آموزش مجازی نتوانست جایگزین آموزش حضوری شود و صدمات بسیاری در حوزه های آموزشی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و پرورشی به دانش آموزان وارد شده است.

همچنین با توجه به گران بودن و ناتوانی در خرید ابزار هوشمند مانند تلفن همراه و تبلت، دانش آموزان بسیاری از تحصیل بازماندند.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اسفند ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: تعداد بازماندگان از تحصیل دوره ابتدایی در سال جاری ۱۸۵ هزار نفر است که نسبت به  آمار ۲۱۰ هزار نفر بازمانده سال قبل کاهش ۲۵ هزار نفری را نشان می دهد.

در نهایت پس از تمامی فراز و فرودهای آموزشی در سه سال گذشته، احمد وحیدی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ششم فروردین ماه در نشست هماهنگی بازگشایی مراکز آموزشی در ۱۴ فروردین که با حضور وزیران آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نمایندگان وزارت بهداشت برگزار شد، تاکید کرد: همه مدارس و مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند.

براین اساس آموزش و پرورش دستورالعمل حضوری شدن مدارس را روز نهم فروردین ماه به ادارات کل مناطق و استان ها ابلاغ کرد.

با دانش آموزانی که غیبت غیرموجه دارند، مطابق مقررات برخورد می شود

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نهم فروردین ماه اعلام کرد:  فعالیت های تربیتی و آموزشی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی و کلیه دروس از ۱۴ فروردین ماه تا پایان سال تحصیلی با رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک و تهویه کلاس باید به صورت حضوری دنبال شود.

صادق ستاری فرد درباره شرایط برگزاری کلاس های درس حضوری براساس بخشنامه آموزش و پرورش اظهارداشت: براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص ضرورت حضوری شدن آموزش مدارس و دانشگاه ها با هدف ارتقا کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری به شکل حضوری، همچنین برای جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش آموزان و پیشگیری از طبعات جبران ناپذیر وضعیت موجود برای دانش آموزان، دستورالعمل نحوه برگزاری کلاس های درس به استان ها ابلاغ شد.

وی افزود: براساس این بخشنامه همه عوامل اجرایی و آموزشی مدارس باید مطابق جدول برنامه هفتگی و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس حضور داشته باشند، همچنین این دستورالعمل بر حضور منظم دانش آموزان در مدرسه و کلاس های درس تاکید کرده و پیش بینی شده با دانش آموزانی که غیبت غیر موجه دارند، مطابق مقررات برخورد لازم صورت گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم این ویروس و درگیر بیماری زمینه ای با تایید پزشک معالج و رضایت والدین می توانند از بستر شاد آموزش ها را دنبال کنند. همچنین پیش بینی شد که اطلاعات دانش آموزان مبتلا و دارای علائم کرونا در سامانه نظام مراقبت کوید۱۹ ثبت شود و مراتب به مراکز جامع سلامت ارجاع شود.

ستاری فرد ادامه داد: در دستورالعمل حضوری شدن کلاس های درس دانش آموزان، موضوع ساماندهی سرویس های ایاب و ذهاب دانش آموزان و  تردد برای مناطق شهری مورد تاکید قرار گرفته است، همچنین براین اساس شهریه مدارس غیر دولتی به هیچ وجه با حضوری شدن کلاس های درس افزایش نمی یابد و به طور کلی هرگونه افزایش شهریه ممنوع اعلام شد.

وی یادآورشد: همچنین به منظور جذاب سازی و تنوع بخشی به محیط مدرسه، برگزاری مسابقات، جشنواره ها و اردوهای فرهنگی و تربیتی و وروزشی باید به صورت حضوری دنبال شود.

هیچ شرط و شخصی مانع حضور دانش آموزان نمی شود

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین قرار است به منظور اجرای آموزش حضوری،  تیم های نظارتی و ارزیابی به شکل میدانی، گزارشات مردمی را محل رصد قرار دهند و نسبت به اجرای این بخشنامه و حضور کامل دانش آموزان در مدت باقی مانده سال تحصیلی اقدام لازم صورت گیرد.

ستاری فرد ادامه داد: پیش بینی شد که استان ها و مناطقی که عملکرد مناسب در موضوع حضوری شدن کلاس های درس  داشته باشند، مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه آموزش بویژه آموزش حضوری باکیفیت حق همه دانش آموزان است، بنابراین هیچ شرط و شخصی نباید مانع حضور دانش آموزان در مدارس باشد، هرچند که توصیه ما به انجام واکسیناسیون است اما در هر صورت نباید مانع حضور دانش آموزان به کلاس های درس شد.

 مصوبه حضوری شدن آموزش برای همه مدارس اجرا می‌شود

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش درباره بازگشایی حضوری مدارس اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس از روز ۱۴ فروردین آغاز خواهد شد و در همین راستا، جلسات متعددی برگزار و زمینه‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور تمام دانش آموزان در مدارس انجام شده است.

حرکت دوباره دانش آموزان در مسیر آموزش حضوری

وی افزود: البته از اوایل سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، تقریبا ۴۵ درصد مدارس به‌صورت حضوری برگزار شد و هنرستان ها هم با توجه به اهمیت توسعه شایستگی‌های فنی صد درصد آموزش حضوری داشتند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با ابراز اینکه دانش‌آموزان و اولیای آنها نسبت به آموزش حضوری اشتیاق دارند، بیان کرد: میانگین نمرات در آموزش مجازی طی سال گذشته نشان داد که با افت تحصیلی مواجه هستیم بنابراین تلاش داریم تا پایان زمان آموزش که اردیبهشت‌ماه است، افت تحصیلی ناشی از دوران کرونا را جبران کنیم.

کاظمی درباره جزئیات حضور دانش‌آموزان در مدارس خاطرنشان کرد: طبق آخرین جلسه برگزار شده برای مراقبت از سلامت دانش آموزان در مدارس، رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و تهویه کلاس‌های درس در دستور کار مدارس قرار دارد. مصوبه حضوری شدن آموزش برای همه مدارس اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی حضوری مدارس، تابع ستاد ملی کرونا است. تا زمانی که ستاد ملی کرونا تصمیم‌ بر تغییر روند آموزش نگرفته باشد آموزش به صورت حضوری تداوم دارد و اگر دانش‌آموزی علائم بیماری داشته باشد یا مبتلا به بیماری زمینه‌ای باشد، می‌تواند با تأیید پزشک، مورد استثنا قرار گیرد.

نظارت بر فرآیند آموزش های حضوری از روز ۱۴فروردین ماه

همچنین سید مجتبی هاشمی سرپرست اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش پرورش، از نظارت بر فرآیند آموزش های حضوری مدارس از ۱۴ فروردین، در سه سطح مدرسه، منطقه و ستاد خبر داد.

وی افزود: در راستای کمک به آموزش های حضوری و هماهنگی بیشتر در جمع‌آوری اطلاعات واقعی و دقیق از مدارس، کار نظارت بر فرآیند آموزش های حضوری از روز ۱۴فروردین ماه در استان‌ها و مناطق کشور آغاز خواهد شد.

وی در خصوص اجرای نظارت ها از سوی بازرسین وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مصمم هستیم نظارت در سطح استان را با راهبری بازرسین حوزه ستادی انجام دهیم؛ بنابراین در ابتدای ورود تیم‌های نظارت و ارزیابی حوزه ستاد به استان، جلسات توجیهی با تیم های نظارتی استان برگزار خواهد شد.

هاشمی از انجام فعالیت نظارت و ارزیابی در مدارس به صورت خوداظهاری و مشارکتی خبر داد و افزود: با توجه به شیوه نامه های ابلاغی و تقویت مشارکت همه حوزه ها در امر نظارت، تلاش می کنیم تا نظارت و فرآیند ارزیابی در سه سطح مدرسه، منطقه و ستاد انجام و اطلاعات دریافتی از مناطق در سامانه ثبت شود.

وی اضافه کرد: پس از تهیه گزارش مدیریتی جهت راهبری فرآیندها و تدوین شاخص‌ها، این گزارش ها به منظور رتبه‌بندی استان‌ها، به وزیر آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به حیطه‌های نظارتی، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده، نظارت بر فرآیندهای مرتبط با آموزش حضوری، تمهید مقدمات آن و ارزیابی نتایج مبتنی بر فرآیند مذکور، حیطه هایی است که مورد نظارت و ارزیابی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: انتخاب استان‌ها و مناطق بر اساس اطلاعاتی است که در گزارش‌های خود اظهاری مدارس، ارائه شده است. بنابراین فرآیند نظارت در محل مورد نظر به‌ صورت اتفاقی و بر اساس تشخیص بازرسان انجام می شود.

 استفاده از ظرفیت شورای مدرسه برای افزایش آمادگی آموزش حضوری

در نهایت روز گذشته سیزدهم فروردین ماه، صادق ستاری فرد  با انتشار پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر درباره آمادگی برای آموزش حضوری دانش آموزان نوشت: تاکید بر رعایت بهداشت فردی و محیط، استفاده از ظرفیت شورای مدرسه برای کاستن از زمان حضور در کلاس و مدرسه، تماس با والدین برای سرویس تردد دانش آموزان، عدم حضور دانش آموزان مبتلا یا دارای علایم یا بیماری زمینه ای، حضور نیروهای اداری در مدارس برای تقدیر از معلمان و محصلان و رعایت حال دانش آموزان روزه دار می‌تواند زمینه آموزش حضوری را مهیا کند.

ادامه  آموزش با رعایت پروتکل ها

بازگشایی مدارس با توجه به اهمیت سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان و همچنین گستردگی جامعه آموزش و پرورش از اهمیت بسیاری برخوردار است که نیازمند توجه خاص وزارتخانه تا مدیران مدارس و همچنین والدین است. اکنون پس از گذشت سه سال از نیمکت های خالی مدارس، تجربه نشان داده که آموزش از راه دور و برخط نه تنها پاسخگوی نیازهای دانش آموزان نبود بلکه آنها را با مشکلات جسمانی، آموزشی و پرورشی بسیاری نیز رو به رو کرده است.

براساس اعلام مسوولان آموزش و پرورش، پس از آغاز آموزش ترکیبی و حضور کوتاه مدت دانش آموزان در مدارس استقبال والدین و اشتیاق دانش آموزان برای بازگشایی کامل بیشتر شده است، بنابراین  امیدواریم دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی و داشتن محیطی ایمن در کلاس های درس بتوانند با نشاط بیشتر در جهت پرورش مهارت های آموزشی، اجتماعی، عاطفی و جسمانی خود گام هایی استوار بردارند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها