|
کدخبر: 247584

تامین رایگان کتب درسی در مناطق محروم

وکلای‌ ملت منابعی را برای تامین رایگان کتب درسی در مناطق محروم در سال آینده تخصیص دادند.

وکلای‌ملت در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه ۱۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال آینده؛  بندهای (ج) و (د) تبصره ۹ لایحه بودجه را بررسی کرده و آن ها را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ج تبصره ۹؛ مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور نسبت به اعتبارات مندرج در این قانون به مبلغ دو هزارمیلیارد ریال از محل درآمد حاصل از قانون هدفمندسازی یارانه ها برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته در قالب وام از طریق صندوق های رفاه دانشجویان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس سرانه دانشجویی در اختیار این افراد قرار می گیرد. اقساط وام های مذکور پس از فراغت از تحصیل و اشتغال به کار افراد، پرداخت می شود. دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مزبور و فرزندان رزمندگان معسر در اولویت دریافت وام می باشند.

بر اساس بند د تبصره ۹؛ وزارت آموزش و پرورش مجاز است با سازوکارهای تشویقی و از طریق مدارس سراسر کشور کتب درسی مستعمل، دفترچه و مجلات مصرفی در پایان هر سال تحصیلی را جمع آوری و نسبت به فروش آن ها اقدام نماید و منابع حاصله را به ردیف درآمد اختصاصی شماره۱۶۰۱۰۱جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. وجوه واریزی پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف پرداخت سرانه مدارس مربوطه و تأمین رایگان کتب درسی مناطق محروم می گردد.

*تخصیص منابعی برای ساخت و تکمیل خوابگاه‌های دانشجویان با اولویت متاهلین/ تخصیص منابعی برای ساخت و تکمیل خوابگاه‌های دانشجویان با اولویت متاهلین

در ادامه نشست امروز بهارستان‌نشینان، بند (الف) و بند (ب) تبصره ۹ لایحه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الف در تبصره ۹؛ به دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری اجازه داده می شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۴۰۰ نسبت به أخذ تسهیلات از بانک ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند و در جهت تکمیل طرح های تملک دارایی های سرمایه ای خود با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه های متأهلین به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته موضوع بند (پ) ماده (۱۰۳) قانون برنامه ششم توسعه استفاده و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام کنند. صندوقهای رفاه دانشجویان مکلفند نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در فعالیت های خود به منظور پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات با اولویت تسهیلات مربوط به احداث و تکمیل خوابگاه های متأهلین اقدام کنند.

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری و پارکهای علم و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی نیز میتوانند با رعایت مفاد این بند، ازتسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات صرفًا تخصصی و به روزرسانی آزمایشگاه ها و کارگاه های خوداستفاده نمایند. اصل و سود تسهیلات بانکی دریافتی موضوع این بند، به عنوان بدهی دولت تلقی نمی‌شود.

بر اساس بند ب در تبصره ۹؛ صددرصد (۱۰۰ درصد) وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وام های شهریه دانشجویی ازسال۱۳۸۵تا ۱۴۰۰تا سقف دو هزار میلیارد ریال به خزانه داری کل کشور واریز می شود.

وجوه مذکور به صندوقهای رفاه دانشجویی به عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق های مزبور اختصاص می یابد تا براساس اساسنامه مصوب، صرف پرداخت وام شهریه به دانشجویان و سایر پرداخت های رفاهی دانشجویی شود. اختصاص وجوهی از محل منابع این بند در قالب وام شهریه دانشجویی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها