|
کدخبر: 240569

بازی با سلامت کودکان توسط وزیر آموزش و پرورش با بیمه اومیکرونی!

در حالی اومیکرون در تمامی کشور گسترش پیدا کرده و در این پیک کودکان را هم مبتلا می‌کند که وزیر آموزش و پرورش این ویروس را خطری برای دانش‌آموزان نمی‌داند و بر تداوم آموزش حضور در مدارس اصرار می‌ورزد.

آموزشی بازی با سلامت کودکان توسط وزیر آموزش و پرورش با بیمه اومیکرونی!

 گسترش اومیکرون در ایران موجب شد تا عیار مسئولان مختلف در برابر پیک بیماری مشخص شود، اگر در دولت قبلی وزیر کشور در برابر بستن مرز‌های ترکیه برای ورود سویه دلتا به ایران مخالفت کرد و موفق شد برخلاف نظر وزیر بهداشت موافقت رئیس جمهور را جلب کند، در دولت کنونی نیز وزیر آموزش و پرورش قرار است نقش رحمانی فضلی را ایفا کند!

یوسف نوری در زمانی که آموزش و پرورش ایران هدف اعتراضات گسترده معلمان قرار گرفته و مطالبات آن‌ها مانند طرح رتبه بندی و ... انباشت شده است و در شرایطی که سامانه «شاد» با قطعی و کندی مواجه شده و اعتراض والدین و معلمان را در پی داشته و در حالی که باید به فکر جبران افت تحصیلی دانش آموزان باشد، در اظهارنظری غیر تخصصی به حیطه پزشکی و سلامت وارد شده و در قامت یک اپیدمیولوژیست، متخصص عفونی، متخصص اطفال و ویروس شناس اعلام کرد که «اومیکرون خطری برای کودکان ندارد!»

نوری در مراسم افتتاح دبیرستانی در استان مازندران با بیان اینکه در هیچ جای دنیا مدارس تعطیل نشد، گفت: در بررسی جلسه کرونا، اولین جایی که در کرونا بازگشایی می‌شود مدارس و آخرین جا هم که تعطیل می‌شوند مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سویه اومیکرون خطر جدی برای دانش آموزان ندارد، با بررسی‌هایی که انجام شد کشور‌های دنیا با همین سویه مواجه هستند و هیچگاه مدارس را تعطیل نکردند. پیش از آن معاون رفاه وی نیز از پرداخت حق بیمه دانش‌آموزانی خبر داد که به اومیکرون مبتلا می‌شوند.

اظهاراتی غیر علمی و خطرناک درباره اومیکرون

با این حال گفته‌های وزیر آموزش و پرورش که تحصیلاتش حتی ارتباطی با آموزش کودکان ندارد و عملا با خوش‌خیالی سرنوشت سلامت فرزندان مردم را نظاره می‌کند، موجب شد علیرضا ناجی متخصص ویروس شناسی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتقادات تندی را علیه وی مطرح کند.

ناجی با غیر علمی و ساده‌انگارانه خواندن اظهارات وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: جناب وزیر شما می‌دانید ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه ما بسیار محدود است؟ شما می‌دانید همه شهر‌های ما تجربه مناسب در برخورد با بیماری و ICU اطفال ندارند؟ شما می‌دانید حرف تمام متخصصان در عدم بازگشایی مدارس، آموزش عالی و جامعه هست؟ بله مطمئنم نمی‌دانید، همان موقع که نسبت به پرداخت دیه جگرگوشه‌های مردم اعلام آمادگی کردید باید می‌فهمیدیم.

ناجی در ادامه از وزیر بهداشت و کمیته علمی کرونا خواست پشت سلامت مردم بایستند و نوشت: عاجزانه خواهش می‌کنم نگذارید افراد متفرقه در این مورد تصمیم بگیرند.

متخصص ویروس شناسی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از انتقادات خود نوشت: بازگشایی مدارس در ایران، اما و اگر‌های بزرگی دارد که اصلا قابل اجرا نیست. وقتی ما تن به این موضوع می‌دهیم یعنی این تصمیم نادرست را تأیید می‌کنیم. بازگشایی مدارس فقط مقوله بیماری در کودکان نیست که آن هم بسیار مهم است، بلکه افزایش گردش اومیکرون و در معرض قرار گرفتن افراد با فاکتور‌های خطر هم هست. چرا این را در نظر نمی‌گیرید؟

تبعات اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره بی خطر بودن اومیکرون

در همین حال حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از وزیر آموزش و پرورش خواست تا مباحث مرتبط با سلامت را به وزارت بهداشت و متخصصان امر واگذارد.

سوری در این رابطه اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید منظور خود را از خطر جدی روشن کند، اگر خطر جدی را مرگ محسوب کنیم، بله فراوانی مرگ در بین کودکان مبتلا به اومیکرون کم و حتی نادر است، اما اگر خطر را استعداد بالقوه‌ای در نظر بگیریم که جان کودکان را به خطر اندازد با اومیکرون این استعداد بالقوه وجود دارد.

 

وی تأکید کرد: وزیر آموزش و پرورش باید در مورد بیماری کار را به وزارت بهداشت واگذارد و از این وزارتخانه بخواهد ارزیابی خطر انجام دهد و بر اساس سنجش سطح خطر بگوید کجا تعطیل شود و کجا تعطیل نشود. اگر خود بخواهد به ارزیابی خطر دست بزند هم احتمال خطای آن زیاد است و هم اینکه، چون منافع سازمانی دارد و این منافع را در باز بودن سازمان دارد ممکن است دچار سوگیری شده و جان دانش‌آموزان را به خطر اندازد.

سوری تصریح کرد: جمعیت کودکان نسبت به ابتلا به کرونا افزایش پیدا کرده و حساس‌تر شده‌اند، برخلاف ماه‌های گذشته که ویروس، میزبان خود را در میان بزرگسالان پیدا می‌کرد اینبار به دلیل واکسینه شدن افراد بزرگسال، ویروس تمایل دارد میزبان خود را در میان جمعیت کودک پیدا کند. در واقع واریانت‌های ویروس به دلیل بالا رفتن سطح واکسیناسیون بزرگسالان، بر روی جمعیت کودک شیفت کرده است. البته خبر خوب این است که هنوز شدت بیماری در میان کودکان زیاد نیست، اما این به معنی عدم نگرانی برای این افراد و تصمیمات بی‌محابا نیست.

نبود نظام مراقب سلامت فعال در مدارس

وی یادآور شد: ما یک نظام مراقبت در مدارس نداریم که به موقع بتواند به ما هشدار دهد و مراقبت فعال داشته باشیم. در هر مدرسه و هر کلاسی باید مراقبت فعال داشته باشیم، در چنین شرایطی که هنوز این نظام مراقبت وجود ندارد ما نگران این هستیم که این بیماری در جایی طغیان کند و هزینه زیادی را بر خانواده‌ها و کشور تحمیل کند.

سوری افزود: پیشنهاد من به وزارت آموزش و پرورش این است که تصمیم‌گیری‌های خود را با احتیاط بیشتری انجام داده و بر اساس نظر تخصصی وزارت بهداشت و متناسب با محذورات سازمانی عمل کند نه اینکه بدون تخصص و نسنجیده صحبت کند. در غیر این صورت پاسخ‌گویی آن سخت بوده و اعتماد مردم به نظام آموزشی خدشه‌دار می‌شود. صحبت کردن در حوزه‌ای که در تخصص این مجموعه نیست اعتبار آن را خدشه دار می‌کند.

افزایش بستری کودکان با شیوع اومیکرون

چند روزی از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش نگذشته بود که وزیر بهداشت از افزایش ۲۰ درصدی جمعیت کودکان مبتلا به اومیکرون خبر داد و حتی وعده افزایش تخت‌های آی‌سی‌یو اطفال را داد.

در همین حال فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر نیز با اشاره به افزایش جمعیت کودکان بستری مبتلا به اومیکرون در کشور اظهار کرد: اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش رویم، به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم.

وی افزود: برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف اومیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است، زیرا حتی نوزاد چند روزه مبتلا به کرونای امیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم.

با توجه به این شواهد اینکه وزیر آموزش و پرورشی که تخصصی نه تنها در سلامت که حتی در آموزش هم ندارد و اینگونه در مورد سلامت کودکان اظهار نظر می‌کند جای تعجب دارد و مشخص می‌کند که دغدغه سلامت کودکان در سیاست‌های آموزشی جدید جایی ندارد.

 

منبع: جامعه 24

ارسال نظر