|
کدخبر: 231994

برای معیشت روی رتبه بندی معلمان حساب نکنید

مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و مسائل بانوان معلم طی نشستی با حضور رئیس فراکسیون زنان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و مسائل بانوان معلم طی نشستی به همت بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران و با حضور فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

*  جذب معلم باید از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد

قاسم پور در این نشست با تاکید بر اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل کلان بانوان معلم، گفت: وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه بزرگ که بیشترین نیروی انسانی را درون خود دارد ، طبیعتاً با مشکلات زیادی مواجه است. مسائلی که آموزش و پرورش درگیر آن است به گونه ای بوده که یک فرد توانمند با نگاه تحولی به عنوان وزیر بایستی وارد این دستگاه شود و قدم برای حل آن مشکلات بردارد. 

 رئیس فراکسیون زنان مجلس پیرو بحث رتبه بندی معلمان افزود: رتبه بندی بایستی از حیث مسائل معیشتی و افزایش کیفیت آموزش توامان پیگیری بشود.

وی افزود: متاسفانه جامعه فرهنگیان به نوع مطالبات تحولی شناخته نمی‌شود و مسائل جامعه فرهنگیان، به مسئله معیشت تقلیل داده شده است و بخش زیادی از آن هم به جهت مطالبات صنفی معلمان است. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب مسیر جذب تربیت معلم می‌بایست از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد.

* عدم اعتماد بانوان برای مدیریت های کلان در آموزش و پرورش

در ادامه فاطمه حسامی مسئول بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران با اشاره به بیانات امام (ره) ، پیرو مقام و جایگاه بانوان در جامعه، گفت: با توجه به تاکیدات حضرت امام بر نقش بانوان و عامل قدرت ملت دانستن آنها و همچنین بررسی جهاد بانوان در حال حاضر می‌بینیم که  در این عرصه معلمانی حضور دارند که نه تنها  خودشان مادرند بلکه فرزندان دیگری راهم تربیت می کنند و متاسفانه بانوان معلم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. 

وی به تحقیقات دانشجو معلمان دغدغه مند در این حوزه اشاره کرد و گفت: نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که ساعات تدریس و سال های خدمت خانم ها و آقایان یکسان است و به نظر می آید که این ساعت کاری دور از توانایی یک خانم است.

حسامی افزود: از دیگر مسائل آنها عدم وجود نسبت عادلانه برای تخصیص پست های مدیریتی بین بانوان و آقایان است. جمعیت خانم ها در آموزش و پرورش به مراتب بیشتر از آقایان است اما پست های مدیریتی در اداره کل ها و ...به آقایان اختصاص داده می شود و این امر نشان دهنده عدم اعتماد بانوان برای مدیریت های کلان است.

وی در ادامه به نکاتی نظیر عدم وجود ساز و کار حمایتی برای تحصیل بانوان معلم، عدم وجود حمایت های مالی و امتیازات برای فرزندآوری، عدم وجود کارگاه‌ها و دوره‌های تربیتی برای بانوان معلم ، دوری محل خدمت بانوان از محل زندگی و مشکلات تربیت فرزند، عدم انتقالی حتی با وجود قانون تبعیت از همسر و در نظر نگرفتن حقوق بانوان معلم سرپرست خانوار  پرداخت و در نهایت وجود ساز و کار حمایتی را از الزامات شکل گیری جامعه اسلامی دانست. 

*  هیچ توجهی به سند تحول نمی شود

در ادامه مبینا دیواندری معاون رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر معیارها و انتظارات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: سند تحول، مطالبه چندین ساله رهبری است که هیچ توجهی به آن نمی شود. اگر به سند تحول توجه داشتیم با  بحران های فعلی آموزش و پرورش مواجه نبودیم. برای اجرایی شدن سند تحول،  موانع پیش رو باید رفع شود. یکی از این موانع ، عدم درک درست بدنه آموزش و پرورش از  تحول بنیادین است.

* عدالت آموزشی باید روح حاکم بر آموزش و پرورش باشد 

نرگس منتظری معاونت سابق فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران هم درباره عدالت آموزشی، گفت: عدالت آموزشی باید روح حاکم بر آموزش و پرورش باشد. عده زیادی از دانش آموزان دسترسی به شبکه آموزشی شاد ندارند. همچنین بسیاری از دانش آموزان برای ثبت نام کتب درسی اقدام نکردند. مدارس متنوع زیادی وجود دارد مانند نمونه دولتی و تیزهوشان که همین مورد هم عدالت آموزشی را زیر سوال می برد و این مورد موجب طبقه بندی آموزشی در آموزش و پرورش می شود.

وی با اشاره به فعالیت های جهادی دانشجو معلمان، گفت: دانشجو معلمان دغدغه‌مند به صورت جهادی در کنار معلمان و با کمک آن ها کارهای تربیتی دانش آموزان را در مناطق مختلف انجام می دهند. متاسفانه همکاری آموزش و پرورش در برخی نقاط قابل تامل است، مخالفت ها و عدم همکاری از جانب مدیران مناطق مختلف فعالیت مذکور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

*  بخش اندکی از معلمین از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می شوند

در ادامه این نشست، الهه اشرفی معاون سابق رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران، به تشریح بحث تربیت معلم پرداخت و گفت:  مقام معظم رهبری پیوسته بر جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان  تاکید دارند و سایر راه های جذب و تربیت معلم را با توجه به شرایط فعلی صحیح نمی دانند اما متاسفانه امروز شاهدیم که تنها بخش اندکی از معلمین از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می شوند. 

اشرفی افزود : اعلام آمارهای متفاوت از جانب مسئولین مختلف آموزش وپرورش از وضعیت نیروی انسانی در مقطع، منطقه، رشته و جنسیت اظهاراتی متناقض است و گویای نداشتن اطلاعات دقیق وزارتخانه است.

وی با اشاره به رویکرد دانشگاه های تربیت معلم در دهه های 60 و 70 ، تصریح کرد: دانشگاه های تربیت معلم ، وظیفه بورسیه تحصیلی معلمان را با سه رویکرد تربیت اساتید فرهنگیان، تربیت معلم ودانشسراها، تربیت سیاست مدارها و مدیران، بر عهده داشتند. که در این مسیر به خیل عظیمی از مسائل آموزش و پرورش پرداخته می شد.

* ۲۰ درصد از بودجه عمومی کل کشور باید به پر جمعیت ترین وزارتخانه کشور تعلق بگیرد 

در ادامه حدیث روزبهانی معاون گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران به آسیب شناسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت پیرامون بحث بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ گفت: پیرو بحث بودجه اینطور به نظر می‌رسد که دولت سعی دارد سند تحول و ساحت های شش گانه سند را به طور جدی در نظر گرفته و اولین اولویت خود قرار دهد اما حقیقت ماجرا را آنطور که باید و شاید نمی داند.

وی افزود: به عنوان مثال در جدول اطلاعات تکمیلی قید شده است که وزارت آموزش و پرورش به آموزش نیروهای ماده ۲۸ای مبتنی بر ساحت های شش گانه سند تحول بپردازد و ضمناً این هزینه را از بخش درآمدهای اختصاصی یعنی کسورات حقوق دانشجو معلمان تامین کند که این مسئله اساساً برخلاف معیارهای سند تحول است.

وی در ادامه بیان کرد: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۲۰ درصد از بودجه عمومی کل کشور باید به پر جمعیت ترین وزارتخانه کشور تعلق بگیرد این در حالی است که در این لایحه ، تنها ۱۰/۲ درصد از بودجه عمومی برای این جریان اختصاص یافته است.

روزبهانی با اشاره به ساز و کار صندوق ذخیره فرهنگیان، افزود: علاوه بر بدهکاری های دولت قبل و مطالبات جامعه بازنشستگان، برای این صندوق تنها ۵۳ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است ولی برای حل مشکلات مذکور بودجه ای معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان باید اختصاص می یافت.

وی در ادامه ضمن تاکید بر عدم شفافیت، ابهامات موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و بی عدالتی های آشکاری که ذیل بخشی از برنامه ها و مصارف آموزش و پرورش نمود پیدا کرده است، افزود: متاسفانه آنطور که این لایحه تعریف کرده، حدود ۵۸ میلیون تومان سرانه دانش آموزی به دانش آموزان مقیم خارج و تنها ۳۰۰ هزار تومان به دانش آموزان داخل کشور تعلق می گیرد که مصداق بارزی از  بی عدالتی های حاکم بر روند بودجه ریزی در آموزش و پرورش است و انتظار ما اصلاح و بازنگری این رویکرد هاست.

*  بحث معیشت را از رتبه بندی جدا کنید 

در ادامه این نشست، مبینا علینقیان معاونت سابق گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران با تشریح طرح رتبه بندی معلمان، گفت: هر زمان نامی از رتبه‌بندی می آید، معیشت مدنظر قرار می گیرد به طوری که ماهیت و حقیقت رتبه بندی به فراموشی سپرده شده است.

وی گفت: بر اساس قانون نظام هماهنگ پرداخت بناست که مشاغل مختلف تحت ارزیابی قرار بگیرند. پس معلمان و نظام خواص ارزشیابی آنها کجای این مسیر قرار گرفته است؟ در واقع رتبه بندی برای ارتقای صلاحیت های معلمان تلاش می کند نه تمرکز بر حقوق و مزایا. تمام تقاضای ما از شما این است تا با نگاه دیگری به این مسئله  بنگرید و بحث معیشت را از رتبه بندی جدا کنید. اصلا طرحی مجزا تحت عنوان نظام همسان سازی حقوق تعریف کنید اما ماهیت رتبه بندی را تغییر ندهید.

* شبکه شاد نیاز به ارتقا ساختاری ویژه دارد

فاطمه لشگری از اعضای معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران هم با اشاره به بحث آموزش مجازی گفت: گستردگی و سرعت اینترنت در جهان امروزی باعث شده است تا آموزش را صرفاً انتقال علم از فردی به فرد دیگر ندانیم. در واقع امروزه هدف آموزش را باید بازیابی اطلاعات به فراخور حال هر فرد بدانیم. آموزش مجازی کنونی هم در خدمت این هدف قرار گرفته است به طوری که معایب آن از محسناتش پیشی گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به ساختار شبکه شاد، افزود: این شبکه نیاز به ارتقا ساختاری ویژه دارد ، سرورها باید ارتقا یابند و شاد به یک‌شبکه فرا ملّی تبدیل شود.

* باید به دانشجو معلمان اعتماد کرد

مهدا عبداللهی معاونت فرهنگسازی بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان در ارتباط با مسئله خصوصی سازی در آموزش و پرورش، اذعان داشت: با گسترش فضای مجازی، خصوصی سازی رواج پیدا کرده است، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایده ای که در برابر خصوصی سازی به کار رفته، مردمی سازی است که بر چهار بعد الف) چرایی و علیت ب) وضعیت حاکم موجود پ)راهکار ها و ایده ها د) نقش آفرینی دانشجو معلمان  تاکید می‌کند.

وی گفت: در اسلام و همچنین اصول مهم انقلاب بحث مشارکت بسیار مورد توجه است و در رابطه دولت و مردم، مردم تصمیم ساز هستند. مردم باید قدرت داشته باشند و تصمیم مطلوب را بگیرند و لازم است مداخله صورت گیرد و اعتراضات به شیوه صحیح و از راه درست انجام شود. 

عبداللهی با تاکید بر نقش آفرینی دانشجو معلمان، گفت: باید به دانشجو معلمان، به عنوان نقش معلم اعتماد کرد و و از آنها در امور تدریس و تربیتی دانش آموزان  بهره مند شد. همانگونه که دانشجومعلمان در جهاد تربیتی خوش درخشیدند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها