|
کدخبر: 229787

پایان بلاتکلیفی‌ها / رتبه بندی شامل حال این فرهنگیان نمی‌شود

لایحه رتبه بندی معلمان با وجود تمامی حواشی و اعتراضات سرانجام به تصویب مجلس رسید.

آموزشی پایان بلاتکلیفی‌ها / رتبه بندی شامل حال این فرهنگیان نمی‌شود

لایحه رتبه‌بندی معلمان به صورت کامل در صحن علنی مجلس تصویب شد؛ بر این اساس، معلمان بر پنج رتبه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم می‌شوند.

لایحه رتبه‌بندی معلمان به صورت کامل در صحن علنی مجلس تصویب شد.

بر این اساس، معلمان بر پنج رتبه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم می‌شوند؛ براساس مصوبه رتبه‌بندی مجلس، فرایند رتبه‌بندی برای تمام معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره‌های ضمن خدمت، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، عمل کرد رقابتی، دانش تخصصی ـ تربیتی و پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سنوات تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه‌بندی معلمان در یکی از رتبه‌های این قانون و مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی قانون خواهد بود.

دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق محروم و مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام‌وقت در این مناطق ۳ ماه کاهش می‌یابد.

حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال است.

رتبه‌بندی فقط برای معلمان رسمی و پیمانی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه آیا معلمان مدارس غیردولتی و خرید خدماتی مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، گفت: براساس لایحه دولت، نظام رتبه‌بندی برای معلمان استخدام رسمی و پیمانی آموزش و پرورش است.

وی درباره رتبه‌بندی نیروهای اداری متذکر شد: پیشنهاد کمیسیون آموزش این بود تمام نیروهای اداری آموزش و پرورش مشمول شوند اما در نهایت مجلس مصوب کرد که رتبه‌بندی مشمول افرادی شود که با حکم معلمی در ادارات مشغول به هستند یعنی همان مشمولان آیین نامه ۲۳۰ و افرادی که صرفاً اداری هستند مشمول رتبه بندی نمی‌شوند.

وحیدی گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس گفت که برای سال ۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی تأمین شده است و اگر شورای نگهبان، مصوبه رتبه‌بندی را تأیید کند، رتبه‌بندی برای ۶ ماهه امسال عملیاتی خواهد شد و معلمانی که از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد بازنشسته شوند، مشمول رتبه‌بندی خواهند شد.

پیش‌نویس طرح رتبه‌بندی سال ۹۱ متوقف ماند

سال ۹۱ پیش‌نویس طرح رتبه‌بندی در زمان وزارت آقای حاجی بابایی تهیه و به هیئت دولت ارسال شد، البته اینکه چرا متوقف ماند و به هیچ جا نرسید بحث دیگری است که به آن ورود نمی‌کنم، در آنجا کلید واژه‌هایی که اکنون در قانون نظام رتبه‌بندی معلمان وجود دارد، مطرح شد و پیشنهادی ارائه کردند مبنی براینکه حقوق افراد حائز رتبه حداقل ۸۰ درصد حقوق افراد همترازشان در دانشگاه‌ها باشد.

در پیشنهاد هیئت دولت به کمیسیون مجلس در سال ۱۳۹۹ نیز چنین بحث‌هایی مطرح می‌شود و در ماده ۷ متنی که کمیسیون آموزش مجلس در ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ارائه کرد بحث ۸۰ درصد همترازی با اساتید دانشگاه مطرح است: «مجموع حقوق و مزایای معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیئت علمی متناظر آن در دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با در نظر گرفتن استان و شهرستان محل خدمت، باشد». اما آنچه در صحن علنی مجلس در بند ۲ از ماده۶ قانون تصویب شد بدین صورت است که حقوق معلمان پس از اعمال رتبه‌بندی نباید کمتر از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیئت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران باشد و چنانچه کمتر بود رقمی به عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنها درج شود. باید تفاوت این دو نوع نگاه را در مزایای مترتب به احراز رتبه‌های معلمان باهم مقایسه کرد تا به اصل مطلب مورد ادعای معلمان واقف شد.

اعتراض معلمان به چیست؟

هم‌اکنون اعتراض معلمان بابت این نوع از نوشتار است که «چرا ماهیت معلم را مستقل ندیدند» از سوی دیگر آیا دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر مربی پایه یک استخدام کرده‌اند یا فقط در جداول این اعداد درج شده است. هم‌اکنون دانشگاه‌ها فردی با مدرک کمتر از دکترا را برای هیئت علمی پذیرش نمی‌کنند مگر آنکه برخی افراد در گذشته با فوق‌لیسانس جذب شده باشند

و در سنوات اخیر برای حفظ هرم علمی دانشگاه‌ها کمتر و چه بسا اصلاً، هیچ فردی در دانشگاه تهران با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به استخدام درنیامده باشد.

در نگارش کمیسیون آموزش مجلس، حداقل این بود که شأن و منزلت معلمان وزارت آموزش‌وپرورش را با یک وزاتخانه علمی مقایسه کرده بود ولی در نگارش مصوب، شأن و منزلت احراز رتبه توسط یک معلم وزارت آموزش‌وپرورش را با حقوق و مزایای دریافتی مربی پایه یک دانشگاه تهران یکی دانسته‌اند.

هم‌اکنون دولت به لحاظ شرایط مالی در تنگنا قرار دارد و بیشتر معلمان با دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی مواجه هستند در چنین شرایطی انتظار اجرای رتبه‌بندی به صورت همترازی با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها چه قدر معقول یا دست‌یافتنی است و اساساً اینکه آیا ۷۰۰ هزار نفر را می‌توان بدین شکل مشمول رتبه‌بندی کرد؟

بحث افزایش حقوق باید مجزا از رتبه‌بندی باشد اما در نظام رتبه‌بندی شاخص‌های تخصصی، حرفه‌ای و عملکردی و سایر شایستگی‌ها مدنظر است که براساس آن «سنجش» اتفاق می‌افتد و در سنجش به تمام افراد مزایا یا تسهیلات یکسان ارائه نمی‌شود، فلسفه دایر کردن نظام سنجش در هر سازوکاری این است که یک عده باید از دیگران جدا شوند.

سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به نظام سنجش صلاحیت اشاره کرده است اما در قانون رتبه‌بندی کلید واژه‌های «نظام سنجش صلاحیت معلمان» که قبلاً در کارگروه‌های دیگری بررسی و با رتبه‌بندی تلفیق شده بود، اشاره نشده است.

رتبه بندی شامل حال تمام معلمان نمی‌شود

اگر قرار است بر اساس برخی معیارها و شاخص‌ها اقدام شود و حد نصابی از آن‌ها را ملاک احراز رتبه قرار داد آن وقت می‌توان مدعی بود در شکل رقابتی رتبه‌بندی معلمان امکان اینکه ۱۰۰ درصد معلمان بتوانند رتبه‌ها را کسب کنند وجود ندارد، قانون‌گذار باید دقت می‌کرد اگر قرار است «سنجش رقابتی و بر اساس برخی معیارها و ملاک باشد، باید نظام سنجش صلاحیت تعریف شود» و در این فرآیند در بهترین حالت شاید دو سوم افراد بتوانند موفق شوند.

اگر این ذهنیت وجود داشت و پس از آن به محاسبه مالی و عددی می‌پرداختند، نتیجه بهتری داشت اما با یک چرتکه ۷۵۰ هزار نفری، بودجه را تقسیم کرده و می‌گویند به هر معلم بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد و این نوع گفتار یعنی آنکه به دنبال توزیع پول هستیم و به دنبال سنجش صلاحیت نیستیم.

  • ناشناس ارسالی در

    پس خدمتگذاری که با چهار میلیون کار می‌کن ه چی این وجدانه واقعا این تبیعضه تو کشور اسلامی

    • ناشناس ارسالی در

      همه چیز این نظام بی عدالتی است.اولین بار که شنیدم مستخدمان باحقوق کمتر از ۴ ملیو ن کار می کنند ،بیشتر از این که تعجب کنم چگونه با این حقوق گذران عمر می کنند ،تعج ب کردم از اینکه مسئولان مربوطه در ایران زندگی می کنند یا اصلا تا کنون به بازار ر فته اند یا اصلا می دانند ۴ ملیون چقدر پو ل است.؟؟!!! پول توجیبی یک روز آقازاده عز یزشان بیشنر از این مبلغ نیست؟

  • ناشناس ارسالی در

    همسان سازی معلمان باز نشسته چه میشود؟

  • ساموئل واشنگتن ارسالی در

    نظری ندارم فقط خفه شید

  • حمیدرضا ارسالی در

    آفرین به نویسنده واقع بین اما حیف که تو این جامعه معلم قدر و منزلتی نداره مسئولی ن با این تبعيض هاشون معلم که نه کل کشور رو به نابودی میکشن چون آخر سر این معلمه که جامعه رو رو به پیشرفت و آبادانی میرسو نه

  • ناشناس ارسالی در

    چرا خوشتان می آید که مرتبا خبرهای توی صن دوقچه ی مادر بزرگ رو انتشار دهید؟!!!! م گر اطلاعات به روز وصحیح کم دارید برید از کشورهای دیگر؛
    اطلاعات به روز شده وموثق جمع کنید در کشور ما که تمام خبرها کذب وعوام فریبانه هست

  • ناشناس ارسالی در

    خدا ریشه ظلم و ستم را در این کشور بخشکاند که چه کردید با وضعیت کشور

  • ناشناس ارسالی در

    سکانس دوم خیمه شب بازی تمام شد و بار دیگ ر دروغها بر ملا شد

  • ناشناس ارسالی در

    بابا ول کنید خسته نشدید از این همه حرف ه ای توخالی

  • رهاب ارسالی در

    از اوایل انقلاب هر وقت کار به افزایش حقو ق معلمان رسید دولتها و همینطور این دولت و مجلسیان نطق فرمودند شما معلمان زیاد هس تید
    ما زیادیم چون دانش آموز زیاد است با وجودی که در چندسال اخیر کلاسی زیر 35 نفر بسته نشده وگرنه در سال های بیم 7 5 تا 85 خودم کلاس 49 نفری داشتم. ما زیاد یم اما زیادی نیستیم

  • سمیه فروتن ارسالی در

    فقط سنجش صلاحیت مطرح نیست حقوق فرهنگیان کفاف زندگیشان را نمیدهد چطور حقوق پرستار یک شب زیاد میشود به معلم ها که میرسید ف قط میگن تعداد معلم ها زیاد خوب همان بودج ه ای که برای پرستار مشخص کردید برای معلم بگذارید

  • فرهنگی ارسالی در

    رتبه بندی باید برا معلمانی که تدریس میکن ند

  • حسین ارسالی در

    لعنت به معلمین مفت خور و همیشه تعطیل که بودجه کشور را مثل گاو دارن میخورن حقوق این معلمای حروم خور باید کم بشه

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا احمق درجه یکی احمق

    • ناشناس ارسالی در

      لعنت به تو که نمی فهمی فقط قشر معلم هست حقوقی نداره.بقیه کارمندان کلی پاداش و پو ل های الکی بهش میدن که دزدی نکنه.حالا تو امدی و یقه ی معلم بیچاره که زحمت برای ب چه های امثال شما بی چشم رو ها را میکشه.

  • ناشناس ارسالی در

    این یعنی سنبل کردن نظام رتبه بندی

  • محمد ارسالی در

    کی گفته سطح علمی معلمان با اساتید دانشگا ه یکی می باشد این فکر ابلهانه ای هست کسی که چنین تفکری دارد استاد دانشگاه کجا مع لم کجا خیلی از معلم ها سواد آنچنانی هم ن دارند چون بیشترشان از رشته علوم انسانی ه ست که دانش آموزان کم استعداد تری نسبت به دانش آموزان رشته علو تجربی و ریاضی هستن د شما چه مقایسه اس می کنید هئت علمی دارا ی علم فکر و سواد بالاتری هستند چون نخبه هستند

    • قاسمی ارسالی در

      آگه صلاح میدونی میره واقعا که میره

  • بازنشسته ارسالی در

    این رتبه بندی متعلق به ده سال پیشه .چرا شامل بازنشستگان مهر ۹۹ نمیشه.از خداوند که عادل است کتبا وقلباً درخواست دارم همانطور که ما را درنج وعذاب رها کردید خداوند در همین دنیا به آن دردی که خود داند گرفتارتان کند.

    • قاسمی ارسالی در

      میره

  • ناشناس ارسالی در

    باسلام خیلی به دورازانصاف هست که معلمان قراردادکارمعین باسابقه ۹سال همپای وشایدب یشترازنیروهای رسمی وپیمانی مشغول به کاره ستندوکمترین حقوق دریافت میکنند انوقت رتب ه بندی هم شامل شون نشود

  • علی خالقی ارسالی در

    از ۱۲ ماه پیش دارند در مجلس ودولت زر زر می کنند برای ۷/۸صدهزارتومان؟ خاک بر سرش ان!

  • علی ارسالی در

    این رسانه های مجازی و غیر مجاری به غیر از خبر رتبه بندی معلمان خبر دیگه ای ندارند
    بفرستید به فضا تا موجودات فضایی هم اطلاع پیدا کنند . حیفه خبر به این مهمی را کسی ندونه تمام موجودات عالم بدانند اگر کسانی با اجنه هم ارتباط داره به اطلاع رسانده شود . با تشکر

  • ناشناس ارسالی در

    وزیر آموزش وپرورس کجاست؟ !!! واقعا اگر د ر ایران برای آموزش وپرورش یک وزیر پیدا ن می شه حداقل از همسایگانی مثل افغانستان ی ا هر جای دیگر یه وزیر قرض الحسنه بگیرن.! !!

  • ناشناس ارسالی در

    پس معلم بازنشسته این یکی دو سال چه گناهی کرده که ده سال منتظر اجرای رتبه بندی ا ز سال ۹۰ مونده ولی اجرا نشده آخه چقدر ضر ر چه کسی پاسخگو هست

  • بازنشسته ارسالی در

    مگه می شود در یک کشور آن هم در یک وزارتخ انه دو قانون باشد رتبه‌بندی شامل بازنش ستگان اول مهر سال ۹۴ و ۱۴۰۰ شده فقط سال ۹۸ رتبه‌بندی شما بازنشستگان اول مهر ن شد بر خلاف تمام وعده ها این هست که ما را کلافه کرده مگه می شود اینقدر ظلم به باز نشستگان اول مهر ۹۸ اگه قانون هست برا همه هست اگه نیست پس چرا به ۹۴ و ۱۴۰۰ داد ه اند

  • ب ارسالی در

    مگه بازنشستگان گناه کرده که سی سال کار آن هم با بالاترین مدرک ولی قانون اجرا نشده لطفا تجدید نظر فرمایید چون اول باید همسان‌سازی بازنشستگان انجام بشود بعد رتبه بندی

  • ن ارسالی در

    به خدا بازنشستگان از این همه وعده و وع ید خسته شده اند مگه تا کی می خواهند زند ه بمانند بعد از مرگ به چه دردشان می خورد لطفا عمل کنید

  • ناشناس ارسالی در

    این قدر ننویسید چیزی که درست نشده گندش ر ا در درآورید ننگ داره

  • ناشناس ارسالی در

    خدا نیامرزد هرکس که فقط از ترس به فکر مع لمان است ولی بفکر جوانان بیکار تحصیل کرد ه و با زنشسته های بیچاره نیست خدا ازتون نگذرد

  • طاهره حاجی محمدی ارسالی در

    فکری به حال بازنشستگان هم بکنید

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا آقا یا خانمی که گفتی معلم های مفت خور.مفت خور شمایین که شعور ندارین معلم چ قدر بودنش مفیده.شما که نمیتونین تو خونه یکی از فرزندانتون را آموزش بدهین .پس ادع ای الکی نکن.معلم بیچاره امثال فرزند شما ۴۰نفر را آموزش میدهد و سروکله میزند.دیگه نمیدونم به شماها که شعور ندارین که همه ی افراد جامعه حتی دکتر از زیر دست معلم ر د میشه و دکتر میشه.پس عقلت را بکار بنداز

  • عیسی ارسالی در

    ولا منکه کارمندآموزش وپرورش هستم تا الان با حقوق بخورونمیرزندگی میکنم هرکسی هم ت وهین میکنه ازنفهمی وکج فهمی خودش هستش با یددرک داشته باشه نداردبعدش کارمندهستش نز دیک به صدنودمیلیون حقوق میگیره عین خیالش ون هم نیست مدیرهای پالایشگاها با کارمندا ن وبانک ها وکشتی رانی ها بالخره انواع ار گانها حقوق های کلانی میگیرندتک توکی ازهم وطنان بطورکل ازهیچی خبرندارند

  • ناشناس ارسالی در

    باز هم بی مهری به بازنشستگان آخر تا کی مگه ما تا چقد قرار عمر کنیم که همچ نان منتظر باشیم تا قانون اصلاح بشه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها