|
کدخبر: 225961

صفر تا صد ماجرای جنجالی رتبه بندی معلمان

بعد از کش و قوس های فراوان و اعتصاب های معلمان، سرانجام طرح رتبه بندی معلمان در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

آموزشی صفر تا صد ماجرای جنجالی رتبه بندی معلمان

نماینده مردم اصفهان درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: با اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان، بین ۵ تا ۱۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان اضافه می‌شود.

عباس مقتدایی با اشاره به لایحه رتبه‌بندی معلمان و تصویب آن در مجلس اظهار داشت: طرح رتبه‌بندی معلمان، اکنون به صورت لایحه رتبه‌بندی معلمان که از سوی دولت ارائه شده و این رفت و برگشت‌هایی که بین دولت و مجلس انجام شده در همین راستا بوده و همه تلاش می‌کنند تا حد بالاتری از منافع را برای فرهنگیان ایجاد کنند.

وی از تلاش عده‌ای برای تاثیر‌گذاری در تصمیم دولت گفت و افزود: متاسفانه برخی افراد با ارائه عدد و رقم سعی دارند دولت را از این موضوع بترسانند تا این لایحه اجرا نشود اما مجلس با رای بسیار بالایی این لایحه را پذیرفته و کاملا دراین باره محکم است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات این بودجه خاطرنشان کرد: ۲۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده و امید می‌رود که نقش مثبتی در راستای بهبود وضعیت معلمان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰ درصد، مربی معلم ۱۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم ۱۲ درصد علاوه بر افزایش رتبه های قبلی، دانشیار معلم ۱۰ درصد علاوه بر افزایش رتبه های قبلی و استاد معلم ۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت منابع تامین این لایحه را در بند «و» تبصره ۲ دیده بود که چنین رقمی در این بند وجود نداشت لذا با تعاملی که با دولت داشتیم بر اساس مبلغ قابل تخصیص برنامه‌ریزی را انجام دادیم.

روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان عزیز نزدیک به ۱۰ سال بود که منتظر مصوبه رتبه‌بندی معلمان بودند که خوشبختانه امروز این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: این لایحه در بودجه و در برنامه ششم آمده بود اما خب باید این لایحه کمی دقیق‌تر می‌شد. در مجلس یازدهم نیز دکتر کریمی فیروزجایی از همکاران ما وزیر محترم را طرح سوال کردند و وزیر سابق در اسفند سال پیش آمدند در کمیسیون و توضیحاتی دادند و بالاخره دولت قبل این لایحه را تقدیم مجلس کرد.

محل تامین بودجه رتبه بندی معلمان مشخص شد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: وقتی دولت لایحه را تقدیم مجلس کرد در بند و تبصره ۲ در کنار رد دیون دولت از محل فروش اموال و امثال این‌ها دیده شده بود که خب جای مناسبی نبود و البته چاره‌ای نبود چون عددی هم نمانده بود. کل رقمی که برای بند و تبصره ۲ دیده شده بود حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود که حدود ۸۹ هزار میلیارد تومان برای رد دیون دولت برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده بود و برای سایر صندوق‌ها و مصارف هم رقم‌هایی که در نظر گرفته شده بود عملا باعث شده بود عددی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان یا شاید حتی کمتر باقی مانده بود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: حقوق معلمان با تصویب قانون رتبه بندی معلمان بین ۸ میلیون تا کمی بیش از ۱۶ میلیون خواهد بود.

حقوق ۱۶ میلیون تومانی برای این معلمان

 علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات رتبه بندی معلمان اظهار کرد: امروز روز مهم و مبارکی برای نظام آموزش کشور بود و تصویب قانون رتبه بندی بسیار ارزشمند است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز ۷ ماده تصویب شد و بحث مهمی که امروز مطرح شد این است که باید جایگاه‌ها در آموزش و پرورش مشخص شود، ما در دولت قبلی بسیار تلاش کردیم تا لایحه به مجلس بیاید و ۱۰ سال این کار روی زمین مانده بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر بیان کرد: نقطه ضعف‌هایی وجود داشت و در فضای مجازی واقعیت‌ها را نشان نمی‌دادند و در نهایت این کار پیچیده، به صورت تخصصی و کارشناسی پیگیری شد و از طرفی دولت تغییر کرد و باید جایگاه ۷۳۰ هزار معلم تعیین می‌شد که کار دشواری است.

منادی سفیدان بیان کرد: امروز لایحه رتبه بندی معلمان به تصویب نهایی رسید، پیش از این لایحه مفادی داشت که بر اساس آن ۳۰ درصد معلمان می‌توانند رتبه یک را اخذ کنند و اگر این ۳۰ درصد تکمیل می‌شد امکان افزایش رتبه معلمی که به رتبه یک رسیده بود وجود نداشت و ماده ۷ را به طور کامل حذف کردیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حقوق معلمان اظهار کرد: از این پس معلمان کمتر از ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافتی نخواهد داشت و بر این اساس معلمان حداقل حقوق  ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان و حداکثر کمی بیش از ۱۶ میلیون تومان خواهد بود، اساس رتبه بندی برای این بود که سطح آموزش کشور را بالا ببریم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر بیان کرد: ما به آموزش و پرورش اعلام کردیم باید رتبه معلمان مدارس را به صورت شفاف اعلام کنند تا اولیا بدانند فرزندشان در چه مدرسه‌ای آموزش می‌بیند، رتبه بندی معلمان یکی از بهترین قانون‌ها برای حمایت از نظام آموزشی کشور و معلمان است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: منابع رتبه بندی معلمان در دولت قبلی ۵ هزار میلیارد تومان دیده شده بود و ما در مجلس لایحه را تغییر دادیم و سقف آن را به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و همانی شد که معلمان می‌خواستند و در نتیجه قانون مترقی در حمایت از آموزش کشور و با افزایش حقوق ۴ تا ۸ میلیونی معلمان تصویب شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها