|
کدخبر: 225425

نامه مهم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به رئیسی و قالیباف

۸۶ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تاکید کردند: انتظار داریم لایحه رتبه بندی متناسب با وجه مطلوب آن و منطبق بر اسناد و قوانین موجود بازنگری شده و برای جلوگیری از فشار سنگین و ناگهانی به دولت با رویکردی عدالت محور در چند گام پیش‌بینی، طراحی و اجرا گردد.

بسیج دانشجویی ۸۶ واحد دانشگاه فرهنگیان کشور با صدور بیانیه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت معیشت و حقوق معلمان و همچنین عدم بازنگری و اجرای لایحه رتبه بندی معلمان انتقاد کردند.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

معلمان محترم، شریف و آبرودار هستند و عزت نفس آنان در مسئله معیشت باید محفوظ بماند.

مقام معظم رهبری

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

دکتر محمد باقر قالیباف 

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ایران 

سلام علیکم؛

  آموزش و پرورش کانون و نقطه اصلی در خلق دنیای جدید و پرامید آینده است و عامل تحقق این عرصه بی بدیل، معلمان عظیم الشان کشور می باشند که به انسان ها زندگی و هویت بخشیده و مولد نسلی با عظمت و مقتدر برای این مرز و بوم اند.

معلمان به حق پایه ریزان تمدن نوین اسلامی هستند؛ اما متاسفانه دولت های مختلف خلاف بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند:« مشکلات معیشتی معلمان حل شده و نگاه هزینه ای به آموزش و پرورش باید از بین رفته و نگاه سرمایه گذاری جایگزین شود.»  عمل کرده و با کوتاهی از امر مسلم ولی، مدت هاست این رسالت خطیر را مورد غفلت قرار داده اند. 

نابسامانی های اخیر اقتصادی و از سوی دیگر افزایش افسار گسیخته فاصله طبقاتی، وضعیت معیشتی معلمان را در شرایط بدی قرار داده؛  به نحوی که عدم مکفی بودن حقوق پرداختی برای گذران زندگی و از آن مهمتر تفاوت آشکار و فاحش دریافتی معلمان در مقایسه با دیگر اقشار اعتراض عدالت جویانه صحیح این قشر فرهیخته را برانگیخته است.

گزارش های پژوهشی مراکز مختلف نیز با بررسی وضعیت حقوق و مزایای دولت از دو جنبه از فقدان عدالت در پرداخت پرده برداری کرده اند؛ این گزارش ها نشانگر آن است که در حوزه عدالت بیرونی یا بین دستگاهی و همچنین در حوزه عدالت درونی و درون دستگاهی، وضعیت حقوق معلمان نامناسب است. برای مثال حقوق نیروهای جدید الاستخدام برخی نهادها از نیروهای در شرف بازنشستگی آموزش و پرورش بالاتر بوده و از طرف دیگر در میزان دریافتی میان معلم کارآمد و معلمین کم کارآمد تفاوتی وجود ندارد.

به همین سبب و بر اساس سند تحول در راستای ارتقاء انگیزه معلمان و فراهم آوردن اسباب عدالت در توزیع منابع، انتظار می رفت لایحه رتبه بندی معلمان که با تاخیر ۱۰ ساله از الزام قانونی تدوین شده است؛ بتواند سبب افزایش کیفیت عملکرد معلمان گردد ولی متأسفانه با گره زدن صرف رتبه بندی و معیشت معلمان، نظام جامع سنجش صلاحیت ها و رویکرد تحولی رتبه بندی به حاشیه رفته و در عمل دولت ها سالیان متمادی هر دو مسئله مهم جامعه معلمان را با عینکی سطحی و غیر مهم دیده اند.

تبعیض نسبت به حقوق دریافتی معلمان در مقایسه با دیگر دستگاه ها و مضاف برآن برخورداری دیگر اقشار جامعه از خدمات رفاهی متعدد، کارانه و... و انتشار فیش های حقوق نجومی اسباب کدورت خاطر معلمان محترم را فراهم آورده است. از سویی دیگر بازی رسانه ای و گزارش های متعدد و متعارض کمسیون آموزش و سازمان برنامه و بودجه و عدم صداقت در گفتار و رفتار مسئولین، موجب کاهش اعتماد معلمان به آینده گردیده است. 

نیک می دانیم توجه به معیشت معلم و افزایش کیفیت حرفه ای او در آینده ی ایران عزیز اسلامی به شدت تاثیرگذار است و می تواند در میان مدت افزایش تولید ناخالص ملی و درآمدهای دولت را به دنبال داشته باشد. اما لایحه فعلی و اصلاحات اعمال شده نه تنها نمی تواند منجر به این اتفاق گردد، بلکه موجی از نارضایتی معلمان را نیز در پی دارد. همچنین سبب کاهش کیفیت آموزشی خصوصا در مناطق محروم گشته و آسیب های جبران ناپذیری به کودکان این کشور خواهد زد.

لازم به ذکر است جامعه معلمان از وضعیت جنگ اقتصادی مطلع بوده و از آسیب های تزریق پول بدون پشتوانه آگاه است اما عدم عدالت در برخورد و افزایش حقوق اعضای هیئت علمی، کارکنان بهداشت و درمان و... آنان را برآشفته است. بر این اساس ضمن مطالبه نظام پرداخت هماهنگ کارکنان بر اساس شایستگی ها، احقاق حقوق معلمان و رفع تبعیض و اجرای رتبه بندی متناسب با حقوق افراد هم رده در وزارت علوم با سوابق و مدارک تحصیلی مشترک، انتظار داریم لایحه رتبه بندی متناسب با وجه مطلوب آن و منطبق بر اسناد و قوانین موجود بازنگری شده و برای جلوگیری از فشار سنگین و ناگهانی به دولت با رویکردی عدالت محور در چند گام پیش بینی، طراحی و اجرا گردد.


 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها