|
کدخبر: 225130

واکنش آموزش و پرورش به ابتلا هزار و ۵۳۰ دانش آموز به کرونا

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اینکه والدین، دانش‌آموزان دارای علائم کرونا را به مدرسه اعزام نکنند، گفت: بعد از اینکه یک دانش‌آموز مبتلا شناسایی شد، بلافاصله تیم دانشگاه به مدرسه اعزام می‌شوند.

 «قاسمعلی خدابنده» مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در واکنش به خبر ابتلای هزار و ۵۳۰ نفر از دانش آموزان این استان به کرونا بیان کرد: در حوزه آمار و ارقام با توجه به اینکه سامانه سلامت در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و معمولا هم بر مبنای رده‌ی سنی، آمار مبتلایان را اعلام می‌کنند، بنابراین در آمار اعلام شده ممکن است برخی حتی دانش آموز هم نباشند.

وی در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال در حوزه واکسیناسیون، در آمار‌های اعلام شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی اختلافی وجود داشت که بررسی‌ها نشان داد، گا‌ها اسامی برخی از دانش آموزان ترک‌تحصیل کرده و یا ازدواج کرده و… که در سامانه‌ی دانش‌آموزی ثبت نشده‌اند با در نظر گرفتن شرایط سنی به عنوان دانش آموز لحاظ شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پروتکل‌هایی که برای مقابله با کرونا در مدارس پیگیری می‌شود طبق پروتکل ۰۶ بوده است، البته مصوبه ۰۷ هنوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال نشده، ولی تهیه شده و در آستانه ابلاغ است.

خدابنده با تاکید بر اینکه در زمینه‌ی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس نیاز به مشارکت جدی والدین دانش آموزان داریم و در وهله‌ی اول درخواست کردیم دانش آموزانی که دارای علائم مشکوک هستند به مدرسه اعزام نشوند، خاطرنشان کرد: اگر پروتکل ۰۷ ابلاغ شود قطعا بر اساس دستورات تاکید شده‌ی آن عمل خواهیم کرد، اما در شرایط فعلی طبق پروتکل ۰۶ ما بنا را بر این می‌گذاریم که در بدو ورود به مدرسه از دانش آموزان غربالگری به عمل آمده و به شیوه‌های مختلف مراقب سلامت یا رابط سلامت مدرسه با اطلاع‌رسانی به اولیا از آن‌ها می‌خواهند اگر کسی علائم کرونا دارد او را به مدرسه اعزام نکنند.

وی ادامه داد: با مشورت اولیا، اگر علائم دانش آموزان نزدیک به کرونا باشد، بلافاصله با نزدیک‌ترین مرکز سلامت ارتباط گرفته می‌شود و اطلاعات و آدرس این افراد به مرکز سلامت داده خواهد شد. سپس سریعا از دانش آموزان تست رپیت گرفته می‌شود و اگر تست رپیت علائم کرونا را نشان دهند، تست pcr گرفته خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: اگر بیماری تایید نشود، بعد از بهبودی علائم، دانش آموز به مدرسه بازمی‌گردد، ولی اگر بیماری تایید شود؛ دانش آموزان و اعضای خانواده که با این دانش آموز مواجهه داشتند، توسط دانشگاه علوم پزشکی رهگیری می‌شوند.

خدابنده گفت: بعد از اینکه یک دانش آموز مبتلا شناسایی شد، بلافاصله تیم دانشگاه به مدرسه اعزام می‌شوند، البته نه به این منظور که در مدرسه تست بگیرند بلکه در مدرسه اطلاعات افرادی که با دانش آموزان مبتلا ارتباط داشتند را کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر ۱۴ نفر از دانش آموزان با آن شخص مبتلا ارتباط داشتند، اطلاعات، کد ملی و تلفن این ۱۴ نفر در اختیار تیم دانشگاهی قرار داده می‌شود، سپس این افراد یا به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند یا تیم دانشگاهی به خانه آن‌ها برای بررسی شرایط اعزام خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: اگر اطلاعات و آمار عنوان شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی در اختیار آموزش و پرورش استان قرار بگیرد، آموزش و پرورش می‌تواند دقیقا بگوید چه تعدادی دانش آموز در لیست مبتلایان وجود دارد و قطعا تعداد آن‌ها به هر میزانی که باشد بخشی از جامعه هستند و باید افرادی که با آن‌ها مواجهه و برخورد داشته‌اند رهگیری شوند.

خدابنده در پاسخ به این سوال که آیا دانش آموزان از مدرسه مبتلا می‌شوند؟ گفت: تا به امروز بیش از یک ماه است که مدارس ما به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرده اند، باید بررسی شود که آیا میانگین مبتلایان براساس سامانه‌های دانشگاه علوم پزشکی در ماه گذشته بیشتر و یا کمتر از ماه جاری بوده است و مطابقت یا مقایسه میان آمار قبل از بازگشایی و بعد از بازگشایی در این رده سنی می‌تواند شرایط واقعی‌تر را به ما نشان دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: باید آمار ابتلا در ماه قبل و این ماه بررسی شود تا بدانیم روند افزایشی بوده است یا نه؟ در همه جلسات مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش به چنین چیزی اشاره نشده و قطعا باتوجه به اقدامات سخت گیرانه‌ی دانشگاه درخصوص رعایت پروتکل‌ها در مدارس، اگر روند افزایشی باشد حتما مسئولان بهداشتی استان بلافاصله موضوع را در جلسه ستاد استانی مطرح خواهند کرد که روند ابتلای دانش آموزان به کرونا سیر صعودی دارد و باید برای جلوگیری از آن راهکاری ارائه داد.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر