|
کدخبر: 222409

خط و نشان وزیر آموزش و پرورش برای استخدام معلمان حق التدریس

وزیر آموزش و پرورش گفت: اسناد بالادستی و قوانین آموزش و پرورش، اجازه ورود نیرو را تنها از مبادی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی داده است و این موضوع بسیار مهم است که رعایت شود.

آموزشی خط و نشان وزیر آموزش و پرورش برای استخدام معلمان حق التدریس

بالاخره بعد از سه ماه بلاتکلیفی در وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری توانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آورد و سکانداری دستگاه تعلیم و تربیت را به عهده گیرد.

یوسف نوری، در گفتگویی به سوالات زیر پاسخ داد: 

 یکی از مشکلات عمده‌ای که در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم می‌کند، موضوع نیروی انسانی است؛ از حیث کمبودی که وجود دارد و همچنین از حیث ساماندهی نیروی انسانی فعلی آموزش و پرورش؛ در این خصوص چه برنامه‌ای دارید؟

آموزش و پرورش سال‌هاست که با چالش نیروی انسانی مواجه است. اما چه زمانی می‌توان برنامه مناسبی داشت؟ اول باید وضع موجود را به طور کامل ارزیابی کرد و متناسب با شرایط موجود برنامه ارائه داد.

اسناد بالادستی و قوانین آموزش و پرورش، اجازه ورود نیرو را تنها از مبادی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی داده است و این موضوع بسیار مهم است که رعایت شود.

نکته دیگر مواردی است که در ساماندهی نیرو باید حتما مدنظر قرار گیرد مثلا در بحث نقل و انتقالات، نباید در مناطقی که کسری نیرو داریم، خروجی داشته باشیم و نیرو در جایی که نیاز است، حضور داشته باشد. در دوره متوسطه می‌توان از اضافه تدریس استفاده کرد اما در دوره ابتدایی شرایط متفاوت است.

* نظرتان درباره ماده ۲۸ چیست؟ در این سال‌ها نقدهای بسیار زیادی به ماده ۲۸ شده است؟ برخی معتقدند که ماده ۲۸ تنها برای این بوده است که در رشته‌هایی که دانشگاه فرهنگیان، امکان آموزش ندارد، جذب نیرو صورت گیرد اما اکنون بخش عمده‌ای از نیروهای آموزش و پرورش از این طریق تأمین می‌شود؟

به نظر بنده، در استفاده از ماده ۲۸ و با توجه به شرایط نیروی انسانی آموزش و پرورش، این ماده باید مسیری برای ورود نیروهای نخبه و کلیدی برای آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد.

​یعنی افراد نخبه‌ای که در سایر دانشگاه‌ها درس خواندند بتوانند هنر معلمی را در این دو دانشگاه بگذرانند و وارد آموزش و پرورش شوند. پس در جایی که ما به اضطرار نیاز به جذب نیرو هستیم باید بهترین نیروها جذب شوند و در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی آموزش ببینند و همچنین در صورت داشتن صلاحیت وارد چرخه تدریس شوند.

جذب نیرو از طریق دیگر در آموزش و پرورش، به کیفیت آموزش لطمه می‌زند و در نتیجه در اجرای سند تحول به نتیجه نخواهیم رسید چرا که محور سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلم است.

**در ماده ۲۸، بهترین‌ها جذب می‌شوند

*برخی افراد مانند کارنامه سبزها درخواست دارند که وارد آموزش و پرورش شوند و بارها برای جذب در آموزش و پرورش، مقابل این وزارتخانه تجمع کردند. برای آنها برنامه‌ای دارید؟

ببینید جذب در آموزش و پرورش از مبادی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی صورت می‌گیرد. در ماده ۲۸ هم، بهترین‌ها جذب می‌شوند اما اینکه همه کسانی که در آزمون آموزش و پرورش شرکت کردند، پذیرفته شوند، امکانش نیست. اصلا آزمون و مصاحبه و گزینش برای همین است وگرنه که همه را بدون آزمون جذب می‌کردیم.

*برای ساماندهی افرادی که در درون آموزش و پرورش به عنوان نیروی کارمعین، خرید خدمات و معلم حق‌التدریس مشغول به فعالیت هستند، برنامه‌ای دارید؟

قطعا باید این گروه‌ها را تعیین تکلیف کنیم که در این خصوص برنامه داریم اما یادآور می‌شوم که باید افراد ملاک جذب را داشته باشند نه اینکه حداقل‌ها را دارا باشند.


 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها