|
کدخبر: 215775

نحوه اختصاص رتبه ها و میزان افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان

منادی در ویدئویی نحوه اختصاص رتبه ها و میزان افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان را تشریح کرد اما معلمان ابهاماتی درباره کف حقوق فرهنگیان مطرح می کنند.

 دو نوع افزایش حقوق در اصلاحیه ی جدید لایحه رتبه بندی معلمان داریم. بر اساس تصمیم کمیسیون آموزش مجلس در رتبه بندی فرهنگیان ابتدا همه با توجه به امتیازاتشان در رتبه های پنج گانه قرار می گیرند و از درصدی افزایش بهره مند خواهند شد؛ اما در ادامه برای کف حقوق و تازه استخدام هایی که غالبا در رتبه آموزشیار مربی قرار میگیرند و شامل ۲۵ درصد افزایش حقوق می شوند امتیاز دیگری نیز تحت عنوان همسان سازی ۸۰ درصدی با کف حقوق هیئت علمی ها وجود دارد .به این‌صورت اگر با افزایش ۲۵ درصدی حقوق آنهایی که لیسانس دارند به ۵۹۰۰ یا آنهایی که ارشد دارند به ۶۹۰۰ نرسد، در بندی تحت عنوان تفاوت تطبیق این تفاوت جبران‌ خواهد شد. به عبارتی در هر صورت حداقل حقوق معلم با مدرک‌ کارشناسی ۵۹۰۰ و با مدرک‌ کارشناسی ارشد نیز ۶۹۰۰ می‌شود.

نحوه اختصاص رتبه ها و میزان افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان پس از بررسی در کمیسیون آموزش به صحن علنی مجلس ارجاع شد و به نظر می رسد به زودی در صحن مورد بررسی قرار گیرد. در این میان اما امروز منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس توضیحاتی درباره نحوه قرار گرفتن فرهنگیان در رتبه ها و میزان افزایش هر رتبه در رتبه بندی فرهنگیان ارائه کرد.به گفته او تشخیص قرار گیری در هر رتبه با هیئت ممیزه استان است. به طوری که ممکن است معلمی با ۲۰ سال سابقه در رتبه ۲  بامربی قرار بگیرد. افزایش حقوق معلمان بین ۲۵ تا ۷۵ درصد خواهد بود. توضیحات بیشتر را در ویدئو زیر ببینید.

افزایش تحقق میزان بودجه آموزش و پرورش با اجرای رتبه بندی معلمان

علیرضا منادی عصر امروز در بیست و سومین جشنواره تقدیر از خیرین مدرسه ساز استان، اظهار داشت: یکی از اولویت های کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس توجه ویژه به هنرستان ها و مدارس فنی و حرفه ای است.نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس  خاطر نشان کرد: در بودجه بندی عنایت خاصی به این مدارس داشته ایم، البته اگر کمک خیرین نباشد در پیشبرد این هدف ناکام می مانیم.

وی با انتقاد از این که امسال میزان بودجه آموزش و پرورش ۱۳/۵ درصد بود که تنها ۸/۳ درصد آن محقق شده است، ادامه داد: امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید تمامی این بودجه تحقق پیدا کند.رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، خاطرنشان ساخت: رتبه بندی معلمان یکی از اولویت هایی است که باید آن را با دقت دنبال کنیم و خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید توجهات ویژه ای به آن می شود.وی ادامه داد: این کار علاوه بر این که باعث افزایش حقوق معلمان می شود، می تواند معلمان خوب و دلسوز را غربال کند و کیفیت آموزش را ارتقاء دهد.

منادی با بیان این که در حال حاضر دولت با اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان موافقت کرده است، اذعان داشت: اگر این مبلغ را نیز لحاظ کنیم میزان تحقق بودجه به ۱۲/۸ درصد می رسد و بازهم فاصله زیادی تا تحقق ۱۳/۵ درصد دارد.نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با بررسی هایی که کمیسیون آموزش مجلس انجام داده است، روزهای آینده امیدوارم در صحن علنی مجلس لایحه را طرح و تصویب کنیم.

علیرضا منادی سفیدان در تشریح نشست (یکشنبه، ۱۸ آبان ) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، عنوان کرد: در نشست امروز بررسی مواد لایحه رتبه‌بندی مجلس به پایان رسید و این لایحه با اعمال تغییراتی راهی صحن علنی مجلس می‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس افزود: برابر نظر اعضای کمیسیون برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود.

منادی تصریح کرد: همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش معلمان نباید از ۸۰ درصد حداقل مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های اعضای هیئت علمی، مربی آموزشیار و مربی دانشگاه‌های وزارت علوم دریافتی کمتری داشته باشند و این بند مهم با نظر کمیسیون باقی ماند.وی یکی دیگر از تغییرات لایحه رتبه‌بندی معلمان را حذف بند مربوط به لزوم تمام وقت بودن معلمان برشمرد و گفت: با نظر اعضای کمیسیون موضوع مربوط به تمام وقت بودن معلمان وزارت آموزش و پرورش حذف شد تا نگرانی‌ها از بابت تدریس ۳۰ ساعته معلمان در آموزش و پرورش برای معلمان برطرف شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از ارائه لایحه رتبه‌بندی به صحن مجلس خبر داد و یادآور شد: این لایحه با تغیرات اعمال شده در کمیسیون راهی صحن مجلس خواهد شد.

 اعتبار رتبه بندی معلمان برای یک سال است

 هفته گذشته بود که منادی رئیس کمیسیون اعلام کرد که رئیس سازمان برنامه و بودجه با اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان موافقت کرده است. پس از آن اعلام شد ۲۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده برای اجرای شش ماه این طرح است. حالا ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به سوال یکی از معلمان گفته است: برداشت اولیه ما از حرف دولت استباه بوده و ۲۵ هزار میلیارد تومان برای یک سال است.

رئیس‌جمهور با جدیت رتبه‌ بندی معلمان را دنبال می‌کند

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش از اهداف اساسی دولت است، اظهار کرد: ما چیزی بالاتر از آموزش نداریم و قدم زدن در این راه، سعادت دنیا و آخرت را دارد. اولین باری که محضر رهبر انقلاب برای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) رسیدم ایشان چندین توصیه داشتند و اولین توصیه ایشان این بود که چقدر خوب است ۱۰۰۰ مدرسه بسازیم. همین هم شد که مدرسه سازی در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) راه افتاد.

وی ادامه داد: در ایام کرونا به غیر از ۲۶ کشور، هیچ کشوری مدارسش را تعطیل نکرد. مشاغل تعطیل شدند، اما مدارس تعطیل نشدند، زیرا مسئله آموزش اهمیت زیادی داشت. ما امیدواریم با کمرنگ شدن و از بین رفتن این ویروس منحوس مدارس را به حالت اول بازگردانیم.

مخبر با اشاره به پیگیری بحث رتبه بندی معلمان در دولت و مجلس تصریح کرد: رتبه بندی معلمان از وعده های انتخاباتی رئیس جمهور بود و اکنون رئیس جمهور به جد این موضوع را دنبال می کند و امیدوارم رتبه بندی معلمان به خوبی شکل بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور با توصیه به راه انداختن نهضت مهارت آموزی در مدارس گفت: مشکل ما این است که دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی باید دنبال مهارت آموزی بروند. خوب است جریان مدرسه سازی به سمت مهارت آموزی جهت داده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما کشور را جز با مدیریت و منابع مردم نمی توانیم اداره کنیم. شما خیرین مدرسه ساز برای این کار مستندی درست کردید. بعد از شما خیرین سلامت این مسیر را دنبال کردند و خوب است خیرین اشتغال هم در کشور شکل بگیرد تا مردم با نیت خیر بیایند و بحث اشتغال را راه ابیندازند. معیشت جزو اولویت ها و هم و غم دولت است. من معتقدم کشور امکانات فوق العاده ای برخوردار است و در برابر مشکلات، چند ۱۰ برابر امکان و راه حل داریم.

وی با اشاره به امکانات طبیعی کشور از جمله دریا، معادن، نفت و گاز و کشاورزی در استان های پر بارش، گفت: امکانات قانونی خوبی هم در مجلس تصویب شده است. ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت با مشارکت مردم عمل و از خلاقیت آنها استفاده کردند.

مخبر در پایان گفت: امید داریم بحث خیرین اشتغال هم راه بیفتد. دولت در کنار خیرین است و هر کاری از دولت ساخته باشد؛ حتما انجام می دهد و پشتیبان خیرین است. شما خیرین هم حتما کمک هایی که لازم دارید را به ما بگویید، زیرا ما در جمع شما نیستیم. من وقتی در چنین جمع هایی حاضر می شوم تازه می فهمم چه نکاتی وجود دارد که امکان فهمیدن آن در اتاق های دربسته و نشسته نیست.


 

منبع: فارس

ارسال نظر