|
کدخبر: 201546

برنامه آموزش و پرورش برای استفاده از معلمان در روزهای پنجشنبه

معلم این کار را انجام می دهد که دریابد سال گذشته چه میزان یادگیری حاصل شده است. برنامه ای داریم که مدارس در طول سال بتوانند از پنج شنبه ها استفاده و بخشی از یادگیری را ترمیم کنند که البته هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.

آموزشی برنامه آموزش و پرورش برای استفاده از معلمان در روزهای پنجشنبه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تحلیلی از وضعیت ارزشیابی پایانی دانش آموزان در دوره متوسطه ارائه کرد و گفت: نتیجه ارزیابی‌های ما نیز نشان می‌دهد نمرات دانش آموزان در برخی پایه‌ها و درس‌ها تورم دارد.

علیرضا کمرئی در پاسخ به اینکه سال گذشته کیفیت آموزش در دوره متوسطه چگونه بود؟ اظهار کرد: ما حق نداریم واقعیت‌ها را بیان نکنیم یا وارونه جلوه دهیم. واقعیت این است که آموزش در فضای مجازی به علت محدودیت هایی که دارد با کیفیت بالایی همراه نیست.

وی افزود: هرکسی در اطراف خودش یک دانش آموز دارد و می‌تواند تصور کند از نظر کیفیت یادگیری چه اتفاقی برای آن دانش آموز می‌افتد؛ آن هم به فرض اینکه دسترسی به اینترنت و آموزش مجازی وجود داشته باشد. اما جایی که دسترسی وجود ندارد درسنامه می‌دهند که ماهیت تعاملی ندارد یا آموزش تلویزیون که آن هم همینطور است و مطلقا ماهیت تعاملی ندارد و کیفیت یادگیری قابل قبول نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلم نقش تسهیلگر یادگیری را دارد و از گفت‌وگو با دانش آموز گره‌های ذهنی وی را تشخیص داده و متناسب با آن راهبردهای تدریس را مورد استفاده قرار داده می‌دهد گفت: معلم نقش هدایتگری دارد، به سوالات دانش آموز پاسخ می‌دهد و تکالیفی برای وی تعیین می‌کند که یادگیری را تعمیق می‌بخشد اما در فضاهایی که ماهیت تعاملی کمتری دارند آن تعامل شکل نمی‌گیرد و کیفیت یادگیری افت می‌کند.

کمرئی ادامه داد: نتیجه ارزیابی‌های ما نیز نشان می‌دهد که تحت تاثیر همین محدودیت‌هایی که ابزار و روشها داشته‌اند و اجتناب ناپذیر هم بوده است، نمرات دانش آموزان در برخی پایه‌ها و درسها تورم دارد. تورم به معنای این است که اگر به عنوان مثال در یک درسی میانگین نمرات در شرایط عادی غیرکرونایی ۱۲ بوده است اکنون به ۱۵ و ۱۶ رسیده و این غیرعادی جلوه می‌کند، زیرا روندهای ما در رشد، روندهای چند صدمی است.

وی با اشاره به اینکه وقتی نمرات تورم دارد یعنی تمایل سیستم آموزشی برای اینکه این دانش آموزان را عبور دهد یا اینکه نتوانسته است در مرحله سنجش و ارزشیابی یک سنجش واقعی از میزان کیفیت و یادگیری داشته باشد گفت: همچنین می‌توانیم اینگونه تحلیل کنیم که اهداف آموزشی محقق نشده، اما نمره افزایش پیدا کرده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر نمره نسبت به سال قبل خودش کاهش پیدا کند، یعنی «افت آشکار» پیدا کرده ایم، اما وقتی نمره کاهش نیابد و بر اساس شواهد و قرائن اهداف آموزشی محقق نشود، ولی نمره‌اش هم آن را نشان ندهد به آن «افت پنهان» می‌گوییم و به معنای عدم دستیابی سیستم آموزشی به اهداف و انتظاراتش است.

کمرئی با بیان اینکه افت پنهان، در آینده خودش را نشان خواهد داد، مخصوصا اگر دروس، دروس پایه باشند عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های فکری ما این است که این افت اتفاق افتاده باشد، البته منحصر به کشور ما هم نیست و در سطح جهان اتفاق افتاده است.

وی افزود: ما امسال طرحی را تحت عنوان تعمیق یادگیری دانش آموزان ارائه دادیم که در قالب کلاس‌های تقویتی و جبرانی تابستان دنبال شد و توصیه هایی در آن طرح داشتیم که مدارس و معلمان به ارزشیابی‌های آغازین متفاوت تر نگاه کنند. معلم این کار را انجام می‌دهد که دریابد سال گذشته چه میزان یادگیری حاصل شده است. برنامه‌ای داریم که مدارس در طول سال بتوانند از پنج شنبه‌ها استفاده و بخشی از یادگیری را ترمیم کنند که البته هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.

وی درباره اینکه تورم نمرات مربوط به کدام پایه هاست گفت: این تورم بیشتر در میان پایه‌هاست. در پایه نهم هم که امتحانات حضوری برگزار شد احتمال این تورم وجود دارد. در امتحانات نهایی سال گذشته رشد داشتیم، ولی برای امسال هنوز تحلیل را دریافت نکردم چون امتحانات شهریور در جریان است.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر