|
کدخبر: 200951

اختلاف عجیب میزان تعطیلی مدارس ایران نسبت به سایر کشور

کشور ما جز کشورهایی است که بیشترین تعطیلی مدارس را در زمان همه گیری کرونا داشتند. اگر مقایسه ای داشته باشیم، میزان عدم حضور دانش آموزان در مدارس ایران که ۵۳ هفته است، مشابه کشورهای آمریکای جنوبی و برخی کشورهای آسیایی است.

آموزشی اختلاف عجیب میزان تعطیلی مدارس ایران نسبت به سایر کشور

سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همچنین با اشاره به میزان تعطیلی مدارس در کشورهای مختلف گفت: طبق آماری که هفته اخیر در سایت یونسکو انتشار یافت، متاسفانه کشور ما جز کشورهایی است که بیشترین تعطیلی مدارس را در زمان همه گیری کرونا داشتند. اگر مقایسه ای داشته باشیم، میزان عدم حضور دانش آموزان در مدارس ایران که ۵۳ هفته است، مشابه کشورهای آمریکای جنوبی و برخی کشورهای آسیایی است. در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و آسیایی وضعیت خیلی بهتری دارند. به عنوان مثال عموماً کشورهای اروپایی کمتر از ۳۰ هفته تعطیلی داشته اند و حتی مدارس کشورهایی مانند روسیه، سوئد، فرانسه و اسپانیا حدود ۱۵ هفته تعطیل بوده اند.

وی افزود: از کشورهای همجوار ما ترکیه، عراق و عربستان و حتی کشورهای آسیای میانه مانند ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان، تعطیلات بسیار کمتری نسبت به کشور ما داشتند. البته کشور مالزی با وجود ۴۸ هفته تعطیلی مدارس به لطف آموزش مجازی پیشرفته وضعیت بهتری را تجربه کرده است. کشورهایی مانند چین با ۲۷ هفته، مصر ۱۹ هفته و ژاپن با ۱۱ هفته تعطیلی توانسته اند حق حضور دانش آموزان در مدرسه را بهتر فراهم کنند.

وضعیت بازگشایی مدارس جهان در سال جدید

کلانتری مروری نیز بر  وضعیت بازگشایی مدارس در سال جدید در جهان داشت و گفت: برای بازگشایی جدید، هر کشوری بسته به شرایط،  موقعیت و وضعیت شیوع بیماری سه راهبرد را اتخاذ کرده اند؛ بازگشایی کامل مدارس، نیمه تعطیل و تعطیلی کامل. از کشورهای آمریکایی مانند گرینلند، کانادا، اروگوئه و کلمبیا بازگشایی کامل مدارس را اتخاذ کرده اند. در حالی که کشورهایی مانند آمریکا، برزیل، شیلی، آرژانتین، مکزیک و پرو نیمه تعطیل آموزش را ادامه می‌دهند.

سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: کشورهای آفریقایی عموماً در تعطیلات تابستانی هستند و یا بازگشایی مدارس را در دستور کار دارند. در اروپا عموماً مدارس باز است و سیاست حضور دانش آموزان در مدارس به طور جدی پیگیری می‌شود. در آسیا کشورهای ژاپن، اردن، سوریه، یمن، کره شمالی، امارات، ترکمنستان، تاجیکستان، سنگاپور سیاست بازگشایی مدارس را پیگیری می‌کنند و عربستان، پاکستان، هند، تایلند، اندونزی، کره جنوبی، بحرین مدارس به صورت نیمه تعطیل هستند. به نظر می‌رسد مدارس در اروپا از بقیه جاهای دنیا، شرایط حضور فیزیکی دانش آموزان را بهتر فراهم کرده است.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه باید کرد؟ گفت: به عنوان یک پیش فرض ابتدا بایستی زندگی در شرایط کرونایی را قبول کرده و بین انتخاب دوگانه حق سلامتی و حق آموزش گیر نکنیم. این دو موضوع در تضادِ هم نیستند که با انتخاب یکی آن دیگری رفع شود. آنچه متخصصان ویروس‌شناسی مطرح می‌کنند، این است که کرونا تا چند سال آینده حتی با فرض واکسیناسیون های عمومی وجود خواهد داشت و با فرض اینکه تاکنون سویه های متفاوت ویروس جهش یافته است و یا جهش خواهد کرد، ما نمی‌توانیم آموزش های حضوری دانش آموزان را سال ها به تأخیر بیندازیم.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر