|
کدخبر: 200147

کسری بودجه روی حقوق معلمان و بازنشستگان تاثیر می گذارد؟

احسان ارکانی با اشاره به کسری بودجه گفت: کمیسیون برنامه و بودجه تذکر داد که اگر انقباضی قرار است اتفاق بیفتد به هیچ وجه نباید لطمه به حقوق کارمندان، معلمان و بازنشستگان وارد شود و این کاهش حقوق باید از وزرا و مدیران ارشد دولت شروع شود.

آموزشی کسری بودجه روی حقوق معلمان و بازنشستگان تاثیر می گذارد؟

احسان ارکانی، نماینده مردم خراسان رضوی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم، در خصوص موضوع مدیریت کسری بودجه گفت: هفته گذشته نخستین جلسه را با حضور آقای میرکاظمی در کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم، ایشان توضیحاتی از وضعیت دادند و موضوع کسری بودجه هم مطرح شد و ما امسال طبعا کسری بودجه خواهیم داشت.

بودجه شامل منابع درآمدها است و از طرفی دیگر معادل اینها هم، هزینه‌کردها است. درآمدها بر اساس پیش بینی است که برای مثال امسال بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت و مالیات به عنوان درآمد محقق می‌شود، اما هزینه‌ها قطعی است.

ارکانی با اشاره به نقش دو مولفه درآمد و هزینه در تعیین بودجه هر ساله تصریح کرد: احتمالا امسال هم مثل سال گذشته رقم در کسری بودجه قابل توجه است. دولت و سازمان برنامه و بودجه برای جبران این کسری در بودجه، از روش‌های غیر منطقی و غیر مرسوم استفاده نکنند همانطور که سال قبل، دولت برای جبران قسمتی از کسری بودجه با عرضه سهام شرکت‌های دولتی، درصد قابل توجهی درامد از بازار بورس حاصل کرد که در واقع این کسری بودجه دولت از جیب ملت تامین شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مسئولیت تحقق صددرصدی درآمدها و تاثیراتش در کسری بودجه با خود دولت است، افزود: با توجه به اینکه لایحه بودجه را ابتدا دولت می‌نویسد و بعد در مجلس تصویب و قانون می‌شود، خود دولت موظف است با توجه به توان تحقق درآمدها، میزان کسری بودجه را براورد کند و در یک جمع بندی کامل به مجلس متمم یا راهکارهایی دیگر را به صورت شفاف ارائه بدهد تا دولت و مجلس در کنار هم این موضوع را مدیریت کنند.

راه حل مشکل کسری بودجه چیست؟

نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان با اشاره به راهکارهای مدیریت کسری بودجه گفت: از جمله راهکارهای این موضوع کاهش هزینه‌های جاری دولت و دستگاه‌های دولتی است.

ارکانی در پایان با بیان اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه از انقباض در سیاست‌های مالی خبر داده است، تاکید کرد: کمیسیون برنامه و بودجه تذکر داد که اگر انقباضی قرار است اتفاق بیفتد به هیچ وجه نباید لطمه به حقوق کارمندان، معلمان و بازنشستگان وارد شود و این کاهش حقوق باید از وزرا و مدیران ارشد دولت شروع شود. روش‌های دیگر مثل فروش نفت، واگذاری و یا فروش اموال مازاد دولت و تمامی راهکارها در قالب برنامه‌ای مدون و شفاف باید ارائه شود تا در کنار مجلس، مشکلات برطرف شود.

 

منبع: برنا
  • ناشناس ارسالی در

    انقباضى عمل كردن برا كارمندان و انبساطى برا وزرا و مديران ارشده برا همينه كه مخا لف شفاف سازين

ارسال نظر