|
کدخبر: 199606

روایت معاون وزیر آموزش و پرورش از افسردگی پنهان معلمان

وقتی از منظر کارکرد مدرسه به موضوع خانه‌نشینی یک ساله دانش‌آموزان نگاه می‌کنیم بازگشایی مدارس برای ما به‌شدت ضروری است.

آموزشی روایت معاون وزیر آموزش و پرورش از افسردگی پنهان معلمان

مهدی نوید ادهم مشاور وزیر آموزش و پرورش گفتگوی تفصیلی درخصوص بازگشایی مدارس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

- وقتی از منظر کارکرد مدرسه به موضوع خانه‌نشینی یک ساله دانش‌آموزان نگاه می‌کنیم بازگشایی مدارس برای ما به‌شدت ضروری است.

- ما کارکرد مدرسه را فراتر از خود [انتقال] دانش و معلومات می‌بینیم و به مفهوم دقیق کلمه باید به تربیت بچه‌ها هم بیندیشیم.

- همان تعریفی که سند تحول بنیادین از تعلیم و تربیت دارد، فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در همه حوزه‌ها است.

بی‌سوادی پنهان در بین دانش‌آموزان داریم

- شواهد مختلف وجود دارد که نشان می‌دهد یک بی‌سوادی پنهان اتفاق افتاده است. بچه‌ها درس خواندند و امتحان هم گرفتیم اما یادگیری آنچنان که باید و شاید اتفاق نیفتاده است.

- بیشتر دانش‌آموزان افت تحصیلی داشتند و عده‌ای از دانش‌آموزان هم از چرخه تحصیل خارج شدند. برخی از دانش‌آموزان نتوانستند از شاد و برنامه‌های تلویزیونی استفاده کنند. از درسنامه‌ها هم استفاده نکردند.

- این فقط مخصوص کشور ما نیست. آموزش و پرورش از نظر کمی وکیفی آسیب دیده است و آموزش‌ها عمق نداشته. لذا ما می‌گوییم بی‌سوادی پنهان در بین دانش‌آموزان داریم.

دانش‌آموزان و معلمان درگیر افسردگی پنهان شده‌اند

- از نظر تربیتی هم یک افسردگی پنهان اتفاق افتاده است. دانش‌آموز، پدر و مادر هر سه افسرده شدند.

- خانواده‌ها بشدت مراقبت کردند تا دانش‌آموزان در محیط‌های جمعی و عمومی حضور پیدا نکنند و آنها هم از صبح تا غروب در خانه بودند؛ همین موضوع خستگی پنهانی را برای دانش‌آموز و پدر و مادر به وجود آورد و شادی و نشاط را از آنها گرفته است.

- یک افسردگی پنهان هم برای معلمان اتفاق افتاده است. چرا که معلمان نشاط و شادابی‌شان در مواجهه با دانش‌آموزان است. آموزش برای معلم چهره به چهره است.

- معلم وقتی احساس کند دانش‌آموز مطلب را یاد گرفته است و این یادگیری را در چهره او ببیند، سر ذوق می‌آید. آنجاست که فکر می‌کند زحماتش به بار نشسته است.

- در دوران کرونا این ارتباط قطع شد. معلمان با موبایل و تبلت در ارتباط بودند. لذا روابط انسانی به حداقل رسید و آن حس شادابی که با دیدن نشاط دانش‌آموز به معلم دست می‌دهد، با دیدن بر روی صفحه موبایل و لپ‌تاپ به‌دست نمی‌آید. لذا معلم هم خسته شده و دچار افسردگی پنهان است.

امیدواریم بتوانیم در آبان ماه درهای مدارس را باز کنیم

- با این خیزی که دولت برداشته است و شتابی که در واکسیناسیون به وجود آمده است، ما امیدواریم بتوانیم در آبان ماه درهای مدارس را باز کنیم. باید پدرها و مادرها همراهی کنند تا دانش‌آموزان به مدرسه بیایند.

- خانواده‌ها بدانند که در شیوه‌نامه‌های بازگشایی اصول بهداشتی را در دستور کار قرار دادیم. مثلاً کلاس درس نباید پرجمعیت باشد. فاصله میز و صندلی‌ها یک و نیم متر تا دو متر خواهد بود. مواد ضدعفونی‌کننده در مدارس باید وجود داشته باشد.

مسئولان آموزش و پرورش دغدغه سلامت بچه‌ها را دارند

- آموزش و پرورش آرام آرام و با فاصله اجتماعی مدارس را باز می‌کند. البته این نگرانی خانواده‌ها نیست. مدیران، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش دغدغه سلامت بچه‌ها را دارند.

- ما پروتکل‌های ستاد کرونا را اجرایی می‌کنیم و سعی می‌کنیم محیط را آماده کنیم.

- به هیچ وجه هیچ دستورالعملی نداشتیم و نداریم که مثل سابق شنبه صبح ساعت ۸ همه بچه‌ها به مدرسه بیایند. همزمان سر صف باشند و همزمان هم از آن راهروهای تنگ و تاریک مدرسه به سمت کلاس حرکت کنند. حداقل دانش‌آموز باید در مدرسه باشد.

 

منبع: فارس
  • ناشناس ارسالی در

    افسردگی معلمان به خاطر اینه که چرا کارگر از یک دکترا زیاد حقوق میگیرد

  • علی ارسالی در

    لعنتی

  • علی ارسالی در

    واقعا نامرد .هستید .فقط وعده دروغ می دهن ننگتان باد

    یک معلم بعد سی سال

  • ناشناس ارسالی در

    افسردگی معلم به خاطر این هست که حقوق بخ ور ونمیری که به انها می دهند فقط وفقط به اندازه کرایه سرویس آنها میشود و در براب ر خواسته ها ونیازهای فرزندشان شرمنده هس تند ننگ به آنهایی که جایگاه وشان معلم را آنقدر پایین آوردن که واقعا از نظر معیشت دخلش به خرجش نمیخوره وشمایی که همتون در اون مقام وجایگاه بالاتر نشسته اید وبه ر یش معلمان بیچاره می خندین یادتون رفته که زیر دست معلم بودین

  • ناشناس ارسالی در

    اکثر نماینده ها واقعا بی انصافی واجحاف می کنند در حق معلم اما چوب خدا صدا نداره

  • دوست ارسالی در

    علت واقعی افسردگی معلمان حقوق یایین،ومخارج زیاد که اصلا باهم همخوانی ندارد یا بهتر بگوییم با مدارک وتحصیلات بالا زندگیشان در سطح یک کارگر عزیز روز مزد می باشد وبدتر از همه بچه هایمان هم دارند همراه ما این زجر وتنگدستی را تحمل می کنند و واقعا از ما وشغل ما هم متنفر وهم به خاطر شان کم شده مان در جامعه کنونی مایوس وخجالت می کشند کدام کشور متمدن با معلمها یش این چنین رویه خصمانه ،وبی تفاوتی را پیش می گیرد لطفا رسید گی کنید واین قشر محترم فقیر شده در طی دو دهه را در یابید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها