|
کدخبر: 180854

حکیم زاده:مسئول هدایت همه دانش آموزان هستیم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی و جایگزین کردن تکالیف مهارتی با تکالیف سنتی از ضروریات است و همه ما باید بدانیم که مسئول تربیت و هدایت همه دانش آموزان هستیم.

آموزشی حکیم زاده:مسئول هدایت همه دانش آموزان هستیم

رضوان حکیم زاده عصر دیروز در جریان سفر خود به دارالعباده با حضور در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش نواحی و مناطق ۱۴ گانه استان، اظهار کرد: توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی و جایگزین کردن تکالیف مهارتی با تکالیف سنتی از ضروریات است، اگر می خواهیم در دوره ابتدایی توفیق به دست آوریم و تربیت و تحول اتفاق بیفتد باید بر اساس سند تحول بنیادین نگاه تخصصی به کودک داشته باشیم و اقتضائات دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم که ما مسئول تربیت و هدایت همه دانش آموزان هستیم و باید در کلام و رفتار خود عدالت تربیتی داشته باشیم و به بچه ها اجازه اشتباه کردن بدهیم تا عزت نفس پیدا کنند.

وی افزود: ما به هیچ وجه تکلیف را حذف نکردیم بلکه بر اساس اصول تربیتی تکالیف مهارتی را جایگزین مشق شب سنتی کردیم و میخواهیم به جای رونویسی صرف، مهارت نوشتن افکار، مشاهدات، احساسات و نظرات را در دانش آموز تقویت کنیم و اگر بخواهیم بچه ها در مدرسه و منزل همه چیز را کاربردی یاد بگیرند باید تکالیف مهارتی را جایگزین تکالیف سنتی کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ارزشیابی سنتی نخواهیم  داشت و به دنبال آن هستیم که نتایج را در رفتار دانش آموزان مشاهده کنیم و افرادی داشته باشیم که زبان فارسی را به شکل درستی بخوانند و بنویسند واگر به این مهم دست یابیم یکی از ماموریتهای اساسی دوره ابتدایی در سند تحول بنیادین حتما محقق خواهد شد.

حکیم زاده تصریح کرد: هدف سند تحول بنیادین محور قرار دادن تربیت بود اما عملا تربیت را تبدیل به آموزش و آموزش را تبدیل به تست زدن کردیم.

وی عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا هیچ گونه جداسازی و گروهبندی برای دانش آموزان وجود ندارد و گروهبندی دانش آموزان به ضعیف و متوسط و قوی توانمندی آنها را از بین میبرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دلیل حذف آزمونهای پیشرفت تحصیلی، کتابهای کمک آموزشی، مصاحبه ها و آزمونهای ورودی را لطمه زدن و خدشه دار کردن کرامت بچه ها دانست و اذعان داشت: این برنامه ها محیط مشارکتی و رفاقتی را که مد نظر مبانی دینی ما است را از بین میبرد و دستاورد دیگری نخواهد داشت.

حکیم زاده خاطر نشان کرد: ما هرگز نمیتوانیم بپذیریم که آموزش از پرورش جدا است کار معلم پرورش و تربیت است.

وی یادآور شد: با اطمینان میتوان گفت اگر نقش معلمان در دوران شیوع کرونا نبود موضوع یاددهی و یادگیری و تربیت دچار چالشهای بسیاری می شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان همزمان با شیوع کرونا با ابتکار عمل کار خود را شروع کردند و بعد از آن بافراهم شدن شبکه شاد تدریس در فضای مجازی به صورت منظم تری پیگیری شد.

وی با بیان این‌که معلمان در شبکه شاد به صورت فعالانه وارد شدند گفت: اتفاقی که در دوران شیوع کرونا در رشد مهارتهای فناوری و سواد اطلاعاتی معلمان افتاد بی سابقه بود.

حکیم زاده افزود: در دوران کرونا یک مسیر بسیار طولانی در مدت کوتاهی پیموده شد، فاصله بین نیازها و الزامات تدریس در فضای مجازی و وضعیت موجود از جهت برخورداری از توانمندی ها صورت گرفت که در این حوزه معلمان انگیزه های خودجوش و توان درونی خود را به کار بستند تا بتوانند تدریس را در فضای مجازی یاد بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: هر چند وزارت آموزش و پرورش سعی کرده دوره هایی را برای توانمندسازی برگزار کند اما اگر انگیزه های فردی معلمان نبود این اتفاق نمی افتاد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای خوبی که در دوران شیوع ویروس کرونا حاصل شد این بود که معلمانی تا پیش از کرونا مصرف کنندگان محتوا بودند و نقشی در تولید محتوا نداشتند پس از این دوران به تولید کنندگان محتوا تبدیل شدند.

محسن موحدی فرد در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت آموزشی استان در مقطع ابتدایی ارائه کرد و افزایش آمار دانش آموزان به دلیل مهاجرت و حضور دانش آموزان اتباع را یکی از چالشهای پیش روی استان برشمرد و از مسئولینی که ایجاد کننده شبکه ملی شاد بودند تشکر و قدردانی کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در پایان جلسه از پیگیری امور معلمان خرید خدمات آموزشی، حمایت از پست راهبران آموزشی در جهت توسعه عدالت آموزشی، توجه ویژه به برنامه بوم، درس پژوهی و طرح جابربن حیان، راه اندازی شبکه ملی آموزش در راستای زیست بوم کرونا، توجه به طرح بزرگ و زیر بنایی خوانا، توجه به رشد تمام ساحتی دانش آموزان در برابر سند تحول بنیادین، ممنوعیت کتابهای کمک آموزشی و مصاحبه در دوران ابتدایی، بالا رفتن ترک تحصیل دانش آموزان دوره ابتدایی در سطح کشور، مشکلات ارزشیابی توصیفی و بهبود کیفیت دوره های ضمن خدمت، پیگیری طرح شهاب و آسیب شناسی آن، فرایند آموزش در دوران پسا کرونا،برگزاری کلاسهای جبرانی برای دانش آموزان به خصوص دوره اول ابتدایی نام برد.

 

ارسال نظر