|
کدخبر: 169424

پشت پرده دیرکرد پرداختی‌های معلمان حق التدریس

ناصر سلیمانزاده در واکنش به دیرکرد در پرداخت‌ها برای برخی از نیروهای حق التدریس یا خرید خدمت گفت: این مقوله نشان دهنده کوتاهی شرکت‌های طرف قرار داد است.

آموزشی پشت پرده دیرکرد پرداختی‌های معلمان حق التدریس

معلمان در وزارت آموزش و پرورش به اشکال مختلف همچون خرید خدمت، حق التدریس و... به فعالیت می‌پردازند. در این شرایط برخی از معلمان به دلیل نداشتن قراردادهای مناسب با وزارت آموزش و پرورش با حقوق اندک روزگار می‌گذرانند. در برخی مواقع هم برای آنها بیمه درمان به عنوان یکی از وظایف کارفرما رد نمی‌شود یا با روند ناقص همراه است. این وضعیت اجحاف و عدم رضایت شغلی را بر قشر معلم به دنبال دارد. قشری که به دلیل حساسیت‌های شغلی باید با آرامش بر روی تعلیم و تربیت آینده سازان این مرز و بوم تمرکز داشته باشد اما به دلیل شرایط موجود دغدغه معیشت در بین این قشر بیداد می‌کند. البته بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال‌های اخیر اغلب این قشر به دلیل تورم‌ها در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و همین امر آنها را به فعالیت در شغل‌های دوم و سوم واداشته است. هرچند بر اساس گفته‌های علی الهیار ترکمنی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش برای مهار نارسایی‌ها در آموزش و پرورش نیازمند تدوین قانون خاص هستیم. همچنین او درباره روند تاخیر در پرداخت حقوق و مزایا و موارد پرداخت حقوق فرهنگیان گفته است که پرداخت‌ها به روز انجام می‌شود اما حقوق معلمان حق‌التدریسی‌ و برخی موارد رفاهی همچون کمک هزینه مهدهای کودک، پاداش و... با تاخیر پرداخت می‌شود.

ناصر سلیمان زاده، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش گفت: تمامی قراردادهای خرید خدمات با معلمان در استان‌ها منعقد و مناقصه با شرکت‌ها بسته شده است.

او افزود: حال باید بررسی کرد که در این استان‌ها پول با دیرکرد به دستشان رسیده و دلایل این کم و کاستی مشخص شود.

سلیمان زاده در واکنش به عدم یا دیرکرد در پرداخت‌ها برای برخی از نیروها تاکید کرد: این مقوله نشان دهنده کوتاهی شرکت‌های طرف قرارداد است. در چند مرحله از شرکت گزارش عملکرد درخواست می‌شود تا روند عمل به تعهدات شرکت مشخص شود.

برخورد با شرکت‌های خاطی در زمینه قصور در پرداخت‌های معلمان

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش ادامه داد: هم اکنون در مرحله‌ای هستیم که وضعیت معلمان در استان به استان بررسی و با شرکت‌های خاطی در این زمینه برخورد می‌شود.

سلیمان زاده درباره چگونگی برخورد با شرکت‌های خاطی گفت: در این شرایط می‌توان هزینه شرکت را با تاخیر پرداخت کرد و سال آینده با شرکت قرار داد بسته نشود. به هر حال اهرم‌های فشار بر روی شرکت‌های خاطی اعمال می‌شود. قرار دادها دو طرفه است و با شرکت‌ها در صورت عدم تعهد به قراردادها برخورد می‌شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش درباره نحوه رسیدگی به شکایت‌های معلمان حق التدریس و خرید خدمت نیز تاکید کرد: هنوز گزارشی در این زمینه ثبت نشده است. باید گزارشی باشد تا بتوان آن را پیگیری کرد.

قول وزیر آموزش و پرورش درباره پایان خوش پرداخت‌های حق‌التدریس‌ها

کم و کاستی در نحوه پرداخت حق التدریسی ها در حالی مطرح می‌شود که در اسفند ۹۹ محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفته بود همه تلاش خود را می‌کنیم که پایان خوشی برای پرداخت حق التدریس همکارانمان در سال ۹۹ داشته باشیم.

او افزود: بیش از صد هزار نفر از معلمان حق التدریس ۶ ماه از حقوق سال تحصیلی جاری و ۲ ماه از حقوق سال تحصیلی گذشته را دریافت نکرده‌اند. هرچند هم اکنون در اردیبهشت ۱۴۰۰ همچنان این معلمان با کم و کاستی های ناشی از دیرکرد در پرداخت ها مواجه هستند. همین امر می طلبد تا دستگاه های مسئول برای رفع دغدغه معلمان بیش از پیش اقداماتش جدی را در دستور کار خود قرار دهند.

 

منبع: ایسنا
  • ناشناس ارسالی در

    توی این چندین سال فقط وفقط دروع تحویل دا ن

ارسال نظر