|
کدخبر: 159873

اختلاف نظر جدید معلمان با وزارت آموزش و پرورش

پرداخت حق‌التدریس اسفند سال تحصیلی گذشته محل اختلاف نظر میان معلمان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش شده است.

آموزشی  اختلاف نظر جدید معلمان با وزارت آموزش و پرورش

مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدعی هستند "اسفند ۹۸ جریان آموزش تعطیل بود بنابراین حق‌التدریس معلمان محاسبه نشده است." در مقابل معلمان می‌گویند رصد اخبار گذشته نشان می‌دهد، دقیقاً در همین ایام، تداوم آموزش در فضای مجازی مورد تجلیل مسئولان قرار داشت!

پرداخت حق‌التدریس اسفند سال تحصیلی گذشته محل اختلاف نظر میان معلمان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش شده است.

معلمان می‌گویند که اسفند سال گذشته در فضای مجازی فعالیت آموزشی را آغاز کردند اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقدند که ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها چنین موضوعی را تأیید نکرده‌اند.

علی الهیار ترکمن؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ویدیویی درباره این موضوع می‌گوید: " ۱.۵ ماه از حق التدریس سال تحصیلی گذشته باقی ماه بود و به خاطر کرونا اسفند ماه کلاً تعطیل بود و سامانه مجازی هم نداشتیم که بتواند کمک کند، در اینباره بسیار بحث شد که چه مبلغی را برای معلمان پرداخت کنیم تا بعداً مورد پیگیری نهادهای نظارتی قرار نگیرد.

مشکل ما در مسائل مالی این است که هر جا مسائل مالی با قوانین ذیربط همخوان نباشد دو اشکال به وجود می‌آید؛ نخست برای فردی که دستور داده است، مسئولیت حقوقی ایجاد می‌شود و باید پاسخگو باشد و دوم اینکه به آسانی از حساب ذینفع برداشته می‌شود. بررسی کردیم اواخر سال تحصیل گذشته که به خاطر کرونا وقفه ایجاد شد از زمانی که سامانه مجازی ایجاد شد و فرهنگیان شروع به کار در فضای مجازی کردند ۱.۵ ماه مورد تأیید قرار گرفت که بعدا به لحاظ حقوقی و قانونی محل اشکال قرار نمی‌گیرد و این مبلغ به حساب افراد واریز شد و هم‌اکنون حق‌التدریس مهر به بعد باقی مانده است."

پرداخت حق التدریس باقی مانده سال تحصیلی گذشته پیگیری می‌شود

او در متنی دیگر در توضیح بیشتر ماجرا می‌گوید: "آنچه که به عنوان حق التدریس باقیمانده سال تحصیلی گذشته پرداخت شده، میزان کارکردی بوده است که از ادارات کل آموزش و پرورش استانها به ستاد اعلام شده است. مستحضرید که وظیفه صدور ابلاغ، محاسبه و تایید کارکرد بر عهده استانهاست و ستاد نقش تجمیع‌کننده و پرداخت‌کننده کارکرد اعلامی را دارد، تا کنون به انحا مختلف به فرهنگیان بزرگوار اطمینان خاطر داده شده است که موضوع حق التدریس سال گذشته هنوز پابرجاست و تا احقاق کامل حقوق فرهنگیان پیگیری خواهد شد.برای محاسبه کامل و دقیق میزان کارکرد هر یک از فرهنگیان، از استان‌ها خواسته شده است تا موضوع را دقیقاً بررسی و میزان کارکرد هر فرد را با تایید مدیرکل، معاونان آموزشی، معاون پشتیبانی، رئیس بازرسی و رئیس حراست استان برای پرداخت مابه التفاوت به ستاد اعلام کنند، مصاحبه‌ای که از اینجانب در فضای مجازی منتشر شده، قسمت ناقص و گزینش شده‌ای از صحبت‌های بنده است که ۱.۵ ماه پیش انجام شده است، هفته پیش رو، آخرین هفته کاری سال ۹۹ است. تمام تلاش و جدیت همکاران معاونت برنامه‌ریزی حضور تمام وقت در سازمان‌های ذیربط برای اخذ منابع مالی است تا انشاالله با مطالبات صفر به سال آینده برویم. قطعاً پرداخت مطالبات باقیمانده از حق التدریس سال گذشته در راس اولویته‌ای پرداختی ماست اینجانب بعنوان مسئول مالی معاونت، قدردان زحمات همه معلمان در شرایط سخت ناشی از بیماری کرونا هستم و احقاق کامل حقوق فرهنگیان شریف را بر خود فرض می‌دانم. همکاران عزیزم بدانند که هیچ اهمالی در این خصوص انجام نمی‌شود.انشاالله به زودی این مسئله نهایی خواهد شد."

در سوی دیگر، معلمان بر این باورند "حجم خبرهای مرتبط با فعالیت‌های آموزش مجازی معلمان در همان مقطع زمانی که معاون وزارت آموزش و پرورش مدعی است که معلمان تعطیل بوده‌اند! نشان از آن دارد که چنین ادعایی تا چه اندازه نادرست است. جالب‌تر آنکه بخشی از اخبار همین فعالیت‌ها را میتوان در حساب‌های کاربری شخص وزیر آموزش و پرورش در شبکه‌های اجتماعی با این مضمون که " آموزش تعطیل نیست" مشاهده کرد. وزیر آموزش و پرورش دقیقاً در همان زمانی که معاونش می‌گوید معلمان تعطیل بوده‌اند در جلسه هیات دولت صراحتاً می‌گوید که آموزش تعطیل نیست و از ابتکارات گوناگون معلمان برای تداوم آموزش در فضای مجازی گزارش می‌دهد."

در ادامه یادداشت شهرام جمالی، یکی از معلمان که در توضیحاتی شرح می‌دهد، معلمان اسفند سال گذشته فعالیت خود در فضای مجازی را ادامه دادند، ارائه می‌شود:

"از همان موقع که شائبه‌هایی مبنی بر عدم واریز بخشی از حق‌التدریس‌ها مطرح شد، معاون وزیر آموزش و پرورش میزان پرداختی‌ها را بر اساس صدور اسناد مالی از سوی استان‌ها و بر مبنای کارکرد معلمان دانست و معلمان معترض را برای پیگیری به ادارات آموزش و پرورش ارجاع داد.

اما چند روز بعد مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در مصاحبه‌ای با شبکه استانی، علت عدم پرداخت حق‌التدریس اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ معلمان را عدم ارزیابی دقیق و محاسبه عملکرد معلمان در این ماه‌ها عنوان کرد. هرچند اینکه آموزش و پرورش با گذشت حدود یکسال از آغاز کرونا و برگزاری آموزش‌های مجازی و اجرای آزمون‌های درسی و ثبت نمرات دانش آموزان و ارسال گزارشات مستندسازی شده از فعالیت‌های آموزش مجازی معلمان، از سوی مدیران، هیچگونه بازخوردی از فعالیت معلمان در فضای مجازی نداشته و هنوز به ارزیابی و محاسبه دقیقی از عملکرد معلمانش در آن مقطع زمانی نرسیده، قابل تأمل است، با این حال و بنابر اظهارات همکاران شاغل در استان‌های دیگر، ادارات آموزش و پرورش در بسیاری از این مناطق نیز پاسخی مشابهِ مدیرکل آموزش و پرورش سمنان به معلمان داده بودند.

وزیر آموزش و پرورش نیز هر زمان که در مقابل دوربین رسانه‌ها قرار میگرفت، ضمن تکذیب اظهارات معلمان مبنی بر عدم پرداخت بخشی از مبلغ حق‌التدریس‌ها، بدون کوچکترین اشاره‌ای به جزییات این پرداخت و اینکه مبلغ پرداختی مربوط به کدام ماه‌ها و بر اساس کارکرد چند روز بوده است با قطعیت اظهار می‌کرد که " این ساعات کم نشده و قاعده آن هم تغییر نیافته است." و البته او هم معلمان معترض را برای "پیگیری‌های بیشتر" به ادارات مناطق خود حواله می‌داد. اما پس از آنکه وزیر آموزش و‌ پرورش از "پرداخت قسط دوم طلب حق‌التدریس‌ها" و "تسویه حساب حق‌التدریس سال تحصیلی گذشته" خبر داد، معلوم شد که هم ساعات کم شده و هم قاعده محاسبات تغییر یافته است!

اخیراً با انتشار صحبت‌های معاون وزیر آموزش و پرورش مشخص شد که موضوع نحوه پرداخت حق‌التدریس معلمان و حذف حق‌التدریس اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ مبتنی بر تصمیمی بوده که در وزارت آموزش و پرورش گرفته شده است. در واقع وزیر آموزش و پرورش در حالی معلمان معترض را برای اطلاع از کارکرد حق‌التدریسشان به ادارات آموزش و پرورش مناطق ارجاع می‌داده که هیچ سند مالی مبنی بر پرداخت حق‌التدریس اسفند ۹۸ و نیمه دوم فروردین ماه ۹۹ معلمان در هیچ استانی صادر و به وزارتخانه ارسال نشده! و البته وزیر آموزش و پرورش هم قاعدتاً از این موضوع بی‌اطلاع نبوده است.

بدیهی است که بلافاصله پس از رونمایی از شاد همه مدارس و همه معلمان کشور، به دلایل متعدد نمی‌توانستند آموزش‌های مجازی خود را صرفاً از طریق این سامانه دنبال کرده باشند.

بر اساس برخی نظرسنجی‌ها از جمله نظرسنجی وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرامش که شهریورماه امسال منتشر شد، کمتر از ۳۰ درصد دانش‌آموزان و معلمان در سال تحصیلی گذشته از سامانه شاد استفاده می‌کردند و حتی در سال تحصیلی جدید هم علی رغم اجباری شدن استفاده از شاد برای آموزش‌های مجازی همچنان‌ تعداد قابل توجهی از مدارس کشور پیام‌رسان‌ها و ابزارهای دیگری را برای آموزش‌های مجازی برگزیدند.

از این جهت مشخص نیست چرا‌ در اظهارات معاون وزیر آموزش و‌ پرورش، فعالیت آموزش‌های مجازی معلمان به دو دوره قبل و بعد از ظهور سامانه شاد تقسیم شده است که پرداخت حق‌التدریس معلمان هم بخواهد منوط به این تقسیم بندی باشد.

وزیر آموزش و پرورش، از معلمان با عنوان "سربازان خاموش عرصه آموزش در دوران کرونا" یاد کرده است و صراحتاً به این نکته اذعان کرده که معلمان در این دوران "کارشان سخت تر شده و زمان آموزش آنها هم بیشتر شده است." وزیر آموزش و پرورش قاعدتاً باید متوجه باشد که با اینگونه اظهارات، سطح انتظارات معلمان را برای ارتقای نظام جبران خدمات، تا چه اندازه بالا می‌برد. اگر وزیر آموزش و پرورش به سخنان خود عمیقاً باور دارد و شعار نمی‌دهد، انتظار آنست که برای آنچه "صرف زمان و سختی کار بیشتر" خوانده است، کارانه و مشوق‌های مالی برای معلمانش مطالبه نماید نه اینکه همان حق‌التدریس ناچیز آنها را آنهم پس از یکسال، نصفه و نیمه پرداخت کند.

نکته قابل تامل دیگر، توجیه معاون وزارت آموزش و پرورش برای عدم پرداخت حق‌التدریس اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ معلمان است که ظاهراً با این توجیه که مبادا نهاد نظارتی از آنها شکایت کند، صورت گرفته است!

حذف ناعادلانه یک بازه زمانیِ حداقل ۴۵ روزه از شمول کارکرد حق‌التدریس معلمان در حالی صورت گرفته که سال‌هاست بابت حق‌التدریس ۱۵ روز نیمه دوم خردادماه علی رغم صدور ابلاغ آموزشی غیرموظف، مبلغی به معلمان پرداخت نمی‌شود و این موضوع با آنکه قابل طرح و پیگیری از طریق دیوان عدالت اداری است اما متاسفانه نهادهای نظارتی در این خصوص کاملاً سکوت کرده و پیگیری این موضوع را منوط به طرح شکایت از سوی تک تک معلمان در دیوان عدالت اداری می‌دانند

از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش علی رغم آنکه خردادماه ۹۹ در بخشنامه‌ای به استانها، مدارس کشور را در بسیاری از مناطق بازگشایی کرد و معلمان را به مدارس فراخواند به گونه‌ای که کلاس‌های درس ولو با تعداد اندک دانش آموزان در برخی شهرها حتی تا اواخر تیرماه نیز دایر بود، اما هیچ ابلاغ آموزشی جدیدی برای معلمان صادر نکرد.

مگر حدود یکماه قبل ۲۷ نماینده مجلس به وزیر آموزش و پرورش درباره لزوم بازنگری در روش غیرعادلانه محاسبه حق‌التدریس معلمان تذکر ندادند؟ وقتی مجلس به عنوان بالاترین نهاد نظارتی به نفع معلمان به وزارت آموزش و پرورش تذکر می‌دهد، دیوان محاسبات یا هر نهاد نظارتی دیگر با چه ادله‌ای می‌خواهد شاکی آموزش و پرورش به ضرر معلمان باشد؟!

حتی به فرض محال اگر دیوان محاسبات بخواهد بخاطر پرداخت حق‌التدریس اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به معلمان از آموزش و پرورش شکایت کند، پرسش اینست که چرا آموزش و پرورش باید در این قضیه به اقدام پیشگیرانه متوسل شود؟! چرا نهادی که باید مدافع حقوق کارکنان خود باشد، حقوقشان را تضییع می‌کند، آن هم از ترس اینکه مبادا بعدها مورد مواخذه قرار گیرد؟!

آیا با این همه مستندات محکم و متقن از فعالیت‌های آموزش مجازی معلمان باز هم دست آموزش و پرورش برای دفاع از حقوق معلمانش خالی است؟

متاسفانه برای چندمین بار است که مواجهه آموزش و‌ پرورش با مسائل معلمان، مواجهه‌ای شفاف، صادقانه و در جهت احقاق حقوق آنها نبوده است.وقتی معلمان احساس کنند که مسئولان آموزش و پرورش به جای پیگیری و احقاق حقوقشان به دنبال اِهمال کاری و سر دواندن آنها هستند، نمی‌توان انتظار داشت که توافقی همدلانه بین طرفین برای حل مشکلات و ارتقای وضعیت آموزش و پرورش صورت بگیرد."

 

منبع: تسنیم
  • حبیبه صفری ارسالی در

    سلام همكاران ما باتلگرام،واتساپ،روبیکا،س روش...کار می کردیم.حتی تعطیلات عید هم کا ر کردیم.چون پدرومادرهادر منزل بودن وبچه هایی که گوشی نداشتند بتوانند از گوشی وال دین استفاده کنند.بچه هارا با درس و مشق س رگرم کردیم تاحواشی کرونا بچه هارا اذیت ن کند.اولیا همه تشکر می کردند که شرایط آنه ا را درک می کنیم.🤔

    • زیبا ارسالی در

      واقعا متاسفم ما که همه کتاب رو تدریس کرد یم وبا شرایط سخت کی حاضره این همه ساعت ا ز ۸صبح تا ۲ بعد از ظهر چشم رو صفحه گوشی بذاره
      مچ دستمون داغون شده از بس گ وشی دستمونه با کلاسهای شلوغ جواب سوال و رفع اشکال میکنیم.

    • محمود مزرعه ارسالی در

      معلم‌درس بده حافظ سنگر تویی
      شعار ز مانی که دانش آموز بودم ولی الان معنی اش را فهمیدم .وقتی که متاسفانه معلم شدم.
      ما جز حفظ سنگر حقی بر گردن کلفت مسوو لین نداریم و هرسال تا اردیبهشت درس میداد یم سالی که کرونا آمد تا خرداد هم درس داد یم شاد نبود اما واتس آپ بود هزینه ی شخصی بود فقط با یک گوشی هم من وهم پسرانم مسو ولی نبود بگه داری نت بخری یا نداری یاز ه م سوختیم و ساختیم.حالا هم چشمانمان کم سو تر شده دستانمان هم که از قبل یه جایی نم یرسید صدایمان هم به جایی جز کلاس درس نمی رسد .پس فقط زنده ایم تا ببینیم الله یار چه میگوید و استان چه میفرستد و هنوز درگی ر پول پارسالند ندارند بدهند میگویند شما معلمان درس ندادید.خوب دیگه دیواری کوتاه تر از ما‌نبود.مرسی جناب وزیر .بازهم درس میدیم .

    • محمود مزرعه ارسالی در

      جای این نکته باقی است شما که خود را اهل حساب وکتاب دقیق میدانید و مواظب بیت الما ل هستید آیا شرعا جایز است حقوق اضافه کار ی را یا تاخیر یکساله بدون بهره باکسر ما لیات و بدون توجه به نرخ تورم بپردازید در حالی که بانکها ی شما از آنطرف دیرکردروز شمار وجریمه ی تاخیر و کسورات از ما فی ا لفور اخذ میگردد حالا معلم ندارد قسط دهد بیمارش را درمان کند بچه اش را کلاسهای آن چنانی بفرستد و... پس کو عدالت علی گونه ی شما؟
      کارمندان سایر وزارتخانه ها پ ادشاهی میکنند نسبت به ما.(معلم شدنم بزرگ ترین اشتباه عشقی من بود.)

  • جعفر ارسالی در

    ادم شرمش میاد این حرفهای یک معاون وزیر رو گوش میکنه به چه انگیزه ای منه معلم درس بدم یک سال درس دادم الان شب عید شده بجای چندر قازی که میخوان بدن روضه پنج تن میخونند مرع شده سی هزار گوشت شده ۱۵۰ هزار پس من چجوری زندگی کنم تو خجالت نمیکشی میگی من از کدام منابع بده از منابعی که هدر میره

  • اسماعیل ارسالی در

    سلام
    یک کتاب درسی که شامل نه بخش ه ست،هر ماه یک بخش کامل تدریس می شود،مگر م علمان محترم سال تحصیلی قبل یک بخش کتاب ر ا جای خالی دادند و تدریس نکردند،کسی که مقیاس تدریس را با روز حساب می کند یا نمی داند تدریس چیست ،یا قصد دارد زحمت معلما ن را نادیده بگیرد

  • رضا ارسالی در

    سلام
    واقعا متاسفیم
    از هفته دوم اسفند ماه ٩۸ کلاس ها در گروه های مجازیبرگزار می‌شد، من خودم تمام فعالیت ها و تکالیف ارسالی را به صورت فایل pdfو ویدوئیبه صورت مستند در کامپیوتر خودم ذخیره کردم
    ومستند موجود است.

  • جاسم ارسالی در

    دزدی آن هم از مظلوم ترین اقشار در روز رو شن یک ماه ونیم از حق الزحمه معلمان را با لا کشیدن خدا لعنتشون کنه آیا این دزدان ف کر نمی کنن این دزدی در روح وروان معلمان تاثیر گذاشته ودر نهایت به ضرر دانش آموزا ن البته اینا فقط به فکر جیب گشادشده هستن نه چیز دیگه

  • محمد از قم ارسالی در

    واقعا شرم آور است

    • کمال کمالی ارسالی در

      زشت ترین صفت برای انسان بی انصافی و دروغ گویی قلمداد میشود که در مسئولین آموزش و پرورش این دولت در حد اعلا موجود است.

  • برزگر ارسالی در

    سلام
    از هفته دوم اسفند ٩۸ به صورت مجازی کلاس ها برگزار می‌شد و من یادمه ف عالیت اسفند ماه بچه ها را به صورت چندین کلیپ و چندین فایل pdf جمع آوری کردم ودر سیستم ذخیره کردم والان به صورت مستند در سیستم موجود میباشد.
    متاسفانه حق ت دریس اسفند ٩٨ و فروردین ٩٩را به بهانه بر گزار نشدن کلاس پرداخت نکردند
    از ه مکاران بزرگواراو محترم اداری خواهشمند یم پیگیری کنند.
    تشکر

  • ناشناس ارسالی در

    مسئولاندوزارت آموزش وپرودکه مدعی هستندمعلمان کلاس نداشته اند چرابه نرم افزار خود مراجعه ندارند وکلاسها را مشاهده نمی کنند وچرا تاحرف حق ما می آید مسئولان دست به فرافکنی میزنند ودروغ تحویل ما میدهند

  • عبداله رستمی ارسالی در

    بد بخت تر از مسئولین آموزش وپرورش کسی نی ست .اگه در مورد تمام ق وحقوق معلم ها همی ن جوری فکر می کردند وبه فکر پرسنل بودند الان وضع مملکت این نبود .من که سال نود و هشت بازنشست شده بودم با التماس رفتم بر ای تدریس که مشکلشون حل بشه .چرا باید به دلیل شیوع کرونا حق من ضایع بشه؟

  • صفت الله خانبابالو ارسالی در

    سلام به دلیل پرداخت نکردن حق التدریس اسف ند و از مهر ۹۹ بنده در کلاس درس اضافه کا ری نمیرم

  • سالار ارسالی در

    متاسفانه معلمان مظلوم همیشه قربانی فریبک اری های مسئولان شده اند از سال ۸۶ بدهکار بسیاری از معلمان هستند و بیشتر آنها از جمله خود بنده بازنشست شده و شده ام هنوز مطالبات پرداخت نشده است ،در موقع آغاز سا ل تحصیلی و امتحانات خبر از پرداخت مطالبا ت میدن ولی با گذشت ایام پرداخت صورت نمیگ یرد،اضافه تدریس هم مثل همان موضوع هستش

  • ناشناس ارسالی در

    من که اصافه کار نداشتم اما کلاس رسمی ام اسفند در تلگرام در جریان بود از طرفی حتی بر فرض اینکه کلاس ها در جریان نباشد بعد عید معلما ها مجبور بودن که کتاب رو درس بدن و فشار مضاعف رو تحمل کنن و معمولا در این شرایط کلاس فوق العاده گذاشته میشه

  • ناشناس ارسالی در

    چرا تو این مملکت همه اش حق و حقوق معلم خ ورده میشه ؟مگه ۲/۵۰۰ اینقدر زیاده که سن گینی میکنه برا همه
    چرا اینقدر معل م خاره تو این مملکت

  • سید ارسالی در

    با سلام

    واقعا متاسفم برای م سئولینی که دیدگاه کمرنگی نسبت به فرهنگیا ن دارند.
    چشم ها را باید شست
    جوردیگر باید دید

  • ناشناس ارسالی در

    آموزش و پرورش از پای بست ویران است . متا سفانه بجای اینکه از ابزارهای تشویقی استف اده کند ، حقوق خودمان را هم پرداخت نمی ک ند. تدریس تا ۲۰ تیر ادامه داشت و از ۱۵ ش هریور سال تحصیلی جدید آغاز شد. و وزارت ق ول داد که ۱۵ روز شهریور را پرداخت نماید اما کو؟ از طرفی میگن شاد رایگان است ، ول متاسفانه یا اینترنت آن قطعه ویا آنقدر س رعتش پایینه که مجبوریم از نت شخصی استفاد ه کنیم. کدام اداره ، کارکنانش برای انجام امور اداری از وسایل شخصیش استفاده میکنه ؟ اکثر معلمان به خاطر شارژهای متوالی گوش ی، باتری آن را با هزینه شخصی تعویض کرده اند. ادارات دیگه دارای اضافه کار، کاران ه، پاداش، حق مسکن، حق لباس، ایاب و ذهاب، حق غذا و انواع هدایای مناسبتی ملی مذهبی و انواع هدایای دیگه هستند، اما متاسفانه آموزش و پرورش نه تنها هیچگونه مزایایی ن داره، هیچ، ،،، حتی از دادن حقوق قانونی ه م خودداری میکند. اینم از پاداش پایان سال ما.

  • محمدی دبیر بازنشسته ارسالی در

    سلام:باتوجیه اینکه دراسفندوفرودردین آموز ش تعطیل بوده،وپرداخت حق التدریس قانونی ن یست!باید گفت پس تمامی نمرات وآزمونها ومد ارک صادرشده بعلت کسرساعات و آموزش قانونی فاقد اعتبار است ومسئولیت وهدف وکارایی آ موزش وپرورش درسال گذشته زیرسئوال میرود.

  • رضایی ارسالی در

    درود وسپاس از شما بخاطر پیگریی لطفا رتبه بندی را هم پیگریی کنید که هم به این صورت است آموزش پرورش می گوید اجرا شده ؟! ولی معلوم نیست کجا وجسور اجرا شده ؟ با تشکر جمعی از معلمان..ضمنا اضافه کار ۱۵ شهریور که دوهفته سال تحصیلی زودتر شروع ش ده پرداخت نشده چرا ؟!

  • محمدی ارسالی در

    با سلام لطفا در مورد ۱۵ روز شهریور که سال تحصیلی زودتر شروع شده اض افه کار ان را پرداخت کنید بعد از پ نج ماه در روستاها کلاس ها حضوری ب وده با توجه به چهار روز تا پایان سال؟!!

  • ناشناس ارسالی در

    مثلا یک کارگر را آورده ایم تا غروب به علت باران کار نکرده باید مزد آن را پرداخت کنیم یا نه ؟؟!!

  • نویدم ارسالی در

    مااموزگاران عشایر سال گذشته تمام کمال سر کار بودیم تا25اردیبهشت درکنار دانش اموز ان بودیم در2شیفت بسته اموزشی دادیم باید اموزش وپرورش حقوق ما را پرخداخت کنه بدون کم وکاست چقدر ما ظلم ببینیم

  • ناشناس ارسالی در

    اجرای فوری رتبه بندی معلمان قبل سا ل ۱۴۰۰ خواسته معلمان است.....!که ت کنون اجرا نشده ؟

  • حمید ارسالی در

    نه بزارید بکنن توی بوق و کرنا که ۵۰ درصد به حقوق معلمان اضافه شد و به بالاترین ی عنی ۳ میلیون رسید اما دوست داریم پشت پرد ه پرداخت نمیکنیم

  • حسین ارسالی در

    خب معلم ها رو از ۱۵ شهریور کشوندین مدارس .اضافه کاری اون ۱۵ روز رو هیچ نمیگین!!!ا ما وقت تیغ زدن ملت باشه همه جا اماده این !!!

  • ناشناس ارسالی در

    آقای ترکمن :سال گذشته تدریس در فضای مجازی آن هم واتساپ انجام شده،هزینه اینترنت هم از جیب خودمان دادیم ،اگر پرداخت نکردید از حلقومت می کشیم پول معلم خوردن نداره ، فقط بلد هستید کم کنید ،هیچی بلد نیستید،اللهی کرونا بگیری

  • ناشناس ارسالی در

    حقمان را اون دنیا از شما می گیریم ترکمن

  • فرهنگی عمر باخته ارسالی در

    واقعا بعد از یک سال که همه چیز چند برابر شده چطور به خودشون اجازه میدن که این گو نه قضاوت کنن. بابا اصل پول هم دیگه ارزش نداره چه برسه به این که اونو کم کنن . بنده خودم تدریس را یک لحظه هم ترک ن کردم .برنامه شاد نبود ولی از اسفند ما با تشکیل گروه کلاسی در پیام رسان های مختلف مثل ایتا و واتساپ به آموزش ادامه دادم .
    متاسفم برای خودم با این وزیر و م عاون وزیر

  • ناشناس ارسالی در

    از هیچی خبر نداری ترکمن از مدیران مدارس سوال کن که آیا تدریس انجام شده یا نه،خدا لعنت کنه ترکمن

  • زهرا ارسالی در

    آخه چرا خودتون به نفهمی می‌زنید آیا بالاخره این معلم بنده خدا تونسته منابع درسی رو تا پایان خرداد جمع کنه یانه؟ آخه مگه دارین در مورد کارگر ساختمون صحبت میکنین که اگه ی روز نیاد حقوق نمیگیره... معلم حتی اگه غیبت هم کنه باز خودش اذیت میشه چون باید جبران کنه... من خودم بازنشسته ام وبه خاطر همین مسخره بازی‌های وزارت خونه حاضر نشدم بعد بازنشستگی 1 ساعت حق التدریس بگیرم.. مقصر همکارای ما هستن که با گرفتن حق التدریس جبران کمبود نیرو را میکنن.. بماند که پولشو آنقدر دیر میدن که دیگه یادت میره.. حالا این مسخ ه بازی‌ها و هم در میارن... الان خود من یکسال حق معاونت تکمیل ظرفیت هنرستانم رو مال سال 98-97 را ندادن.. آقای وزیر که انقدر دقیقی رسیدگی کن..

  • علی ارسالی در

    سلام اموزش وپرورش همیشه ازحقوق معلم دز د ی میکند به نفع خودش یکی نیست بگه نامرد ه ا دریک سال اگه به موقع پرداخت بشه که محا ل است ۹ میلیون بابت حق التدریس بدی ایا پ ول یک گوشی می شود که بابت برنامه شاد ازب ین رفته وباید دور انداخته شود

  • ناشناس ارسالی در

    خجالت نمیکشید حق معلمان را میخورید. تکلی ف دانش آموزان و خانواده ها چیست که معلما ن حق التدریس بخاطر عدم دریافت حقوق در شا د درس نمیدهند و بچه ها بدون معلم مانده ا ند

  • دبیر شیمی ارسالی در

    متاسفانه مسولان آموزش و پرورش،
    با این رفتارهای دون شأن
    اعتماد جامعه فرهنگیان را ازبین بردن، ک جبران آن بسیار
    سخت تر از مسائل مالی ست

  • ناشناس ارسالی در

    خجالت هم خوب چیزیه ترکمن حیا کن حق معلم خوردنی نیست ننگ بر شما باد

  • مهناز ارسالی در

    جای بسی تأسف بخورند حرام ازجیب معلم خداا زشان نگذره

  • سپهر ارسالی در

    ترکمن بی خدایی که لنگه ندارن ماحقمون ازخ دامیخاین

  • ناشناس ارسالی در

    بیشعورهاخجالت بکشیداین یکماه ونیم اگر هم نکرده ایم که کردیم شماکه پول نت گوشی شخ صی ماراندادید

  • ایمان ارسالی در

    من که دیگه خسته شدم فقط میگم خدا لعنتت ک نه ترکمن و وزیر دو رو.... هر جفتتون دو ر و هستین شما در بین همکارانتان به دروغگو یی و دو رو بودن مشهور هستین شرم‌کنید ما در واتس اپ و ای گپ تدریس کردیم خیلی پستی ه این صحبت ها... برین بمیرین...

  • ط ز ارسالی در

    سلام مسئولان محترم همنطورکه بارها گفته ش ده میشودکه معلمی شغل انبیاست اگرحق وحقوق مارانپردازیدشمارابه همان انبیاء قسم که خیلی زودضربه ی این سهل انگاری راخواهیدخو ردتادیرنشده بخودتان بیاییدوحقوقمان رابپر دازیدبخداکه حقوق این قشرمظلوم وفداکارخور دن نداره.

  • ناشناس ارسالی در

    من از بیگانگان هر گز ننالم
    که هر چه کرد بامن ای آشنا کرد

  • شهناز ارسالی در

    سلام دیده بودیم همه جا دروغ بگویند و حق خوری کنند .ولی وزیر آموزش و پروش دست همه را از پشت بسته در مدرسه اگر ففط ۵ ساعت در گیر بودیم در فضای مجازی از صبح تا نصف شب درگیریم ومن نیز اسفند سال گذشته کامل درگیر فضای مجازی بودم با همه مشکلاتی که داشت .

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت الله علی الظالمین

  • ناشناس ارسالی در

    بوالله ما کامل کارکردیم
    حتی در وات س آپ و پول نت هم از جیب خودمان دادیم
    چرا دروغ می گویند
    هیچ سندی از ا سفند و فروردین سال گذشته از ادارات نگرفت ند بعد می گویند بروید اداره پیگیرباشید واقعا شرمتان باد که دروغ می گوئید ا ز راست محکمتر چنان قیافه حق به جانب می گ یریدکه خودتون هم باورکردید که راست می گو یی

  • ناشناس ارسالی در

    اونم تو مقصر نیستی، کسی که تورا معاون کر ده مقصر ،حرام خور

  • ناشناس ارسالی در

    ترکمن اللهی به حق پنج تن کرونا بگیری

  • ناشناس ارسالی در

    خدا شاهد کل ماه اسفند ۹۸ را با واتساپ ک ه اینترنت هم خودم میگرفتم کار کردم وفرور دین هم همین طور خجالت نمیکشن بعد از یک س ال چونه میزنن

  • معلم ارسالی در

    اولـئک اصحـب النار هم فیها خــلدون• یوم یبعثهم الله جمیعـا فیحلفون له کما یحلفون لکم ویحسبون انهم علی شیء الا انهم هم ال کـذبون. [۷][۸] هرگز اموال و اولادشان آنه ا را از عذاب الهی حفظ نمی‌کند آنها اهل آ تشند و جاودانه در آن می‌مانند! • (به خاط ر بیاورید) روزی را که خداوند همه آنها را برمی‌انگیزد، آنها برای خدا نیز سوگند (د روغ) یاد می‌کنند همان گونه که (امروز) بر ای شما یاد می‌کنند و گمان می‌کنند کاری م ی‌توانند انجام دهند بدانید آنها دروغگویا نند.»

  • فرهنگی رزمنده ازتهران ارسالی در

    یک کلمه بگویم
    الهیار ترکمن دشمن معلمان

  • ناشناس ارسالی در

    من دیگه رد دادم🤬🤬😡😡😠😠😠😡😡😠😠😡😡😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐 😤😤😤😠😤😤😤😤😤😤😤😤😤

  • غلامرضا علیزاده ارسالی در

    معلمین عزیز باید سرشان کلاه برود. چون هر وقت حقشان را خوردند کوتاه اومدن.
    درستش اینه که از همین حالا تدریس رو رهاک نند ونمراتی را که در سامانه گذاشتن حذف ک نند تا وزارت ودولت بفهمم که حق معلمین با ید داده شود.

  • ناشناس ارسالی در

    .

  • ناشناس ارسالی در

    من و همه همکارانم در سال گذشته از اسفند ماه شروع به کار کردیم هم در واتساپ و هم در شبکه شاد و الان اجازه نمی دهیم که به هیچ عنوان حقی از ما ضایع شود

  • سبحان ارسالی در

    لعنة الله علی القوم الظالمین

  • ناشناس ارسالی در

    سلام
    سوال کنن زیر بار ظلم برو امام حسین علیه السلام
    این آمریکا و اسرائیل است که به مردم ظلم و ستم می‌کند حقوق مردم را زیر پا می‌گذارد و ما باید بر علیه آمریکا و اسرائیل که حقوق مردم را زیر پا می گذارند مبارزه کنیم آموزش و پرورش که به مردم ظلم و ستم نمی کند حقوق کسی را زیر پا نمی گذارد این آمریکا اسرائیل است که با قوانین بین المللی و حقوق انسان ها دوگانه عمل میکند و حقوق آنها را پایمال می‌کند آقای وزیر آقای الله یار آقای رئیس جمهور ما در کلاس دم از رعایت حقوق دیگران و حق الناس و صدها مورد دیگر برای دانش آموزان بیان می کنیم و به وقت عمل و اجرا خلاف آن رامشاهده می‌کنیم و این رفتار شما خلاف آموزه‌های دینی قران سنت رسول الله و ائمه معصومین است قدری به خود بیایید و مردم را به نظام مقدس جمهوری اسلامی بدبین نکنید و سلام

  • اصغرنسب ارسالی در

    سلام: اکثریت فرهنگیان از همان روزهای اول اسفند 98 از واتساپ و سروش و روبیکا و... .. کار آموزش را شروع کردیم و نزاشتیم آمو زش تعطیل بشه تا دانش آموزان عزیزمان لطمه نخورند ،حال مانده به عدالت و انصاف مسؤل ین وزارت آموزش و پرورش که حق الزحمه معلم ان زحمتکش را چگونه پرداخت کنند
    در ضمن یادآور بشم که در فضای مجازی معلمان ع زیز چند برابر حضوری فعالیت میکنند
    حتی تا نیمه های شب برای تهیه فیلم و ضبط صدا و تصحیح پاسخهای دانش آموزان می پردا زند و ..........

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام اگر ما نیاز نداشتیم هرگز حق التدریس نمیگرفتیم من سرپرست خانواده هستم چرا اینقدر به فرهنگیان ظلم می کنیدفقط خبر از دادن مطالبات فرهنگیان روی زبان تمام مردم است چون مدام از پرداختی معلمان وزیر صحبت می کند.

  • علی ارسالی در

    متاسفم برای وزیری که حرفش شعاری بیش نبوده و نیست بله کار معلم در این دوران کرونا سخت تر و هزینه بر بوده چون اینترنت خودمون خریداری کردیم تبلت یا گوشی بدلیل شارژ کردن متعدد که نمونش خود من هستم باطری عوض کردم به مبلغ دویست هزار تومان و از هفته دوم اسفند ذر واتساپ کار آموزش از سر گرفتم حالا بعد یکسال که باید تشکر کنند همون حق خودمون را هم نصفه پرداخت کردند اصلا لازم نبود از استان استعلام کنید ملاک شما شاد هست آیا میدانید ما حتی کلیپ تصویری تهیه کردیم در مدرسه یا در واتساپ گروه تشکیل دادیم و منتظر برنامه شاد نشدیم ماشالا به این نحوه تشکر و ایجاد انگیزه برای معلم چگونه حق الناس میکنید و شب ارام می‌خوابید

  • آرش ارسالی در

    با سلام
    بنده خودم حق التدریس ندارم اما در اسفند گذشته درسته شاد طراحی نشده بود اما من و همکارانم با پیام رسان های دیگه آموزش دادیم
    آموزش که فقط محد ود به شاد نمیشه.

  • ناشناس ارسالی در

    اگه واقعا معلما در اون ایام درس ندادند که این محاله که معلم ۴۵روز کامل دانش اموز خودش را رها کند این موضوع که تقصیر معلم نیست مگه معلمان گفتن که تعطیل کنید . تمام این چندرغاز حق التدریس ما برای خرید گوشی و نت و وایفا وغیره هزینه شده قبل از اینکه ریالی دریافت کنیم . تازه اون ماههایی که پرداخت شده خدا شاهده ۳۵دقیقه حساب شده . چرا؟ واقعا تدریس در فضای مجازی اسانتراز حضوریه؟ خود مسوولین بیان فقط یک ساعت تولیدمحتوا بکنند وفقط یک زنگ برای دانش اموزان تدریس کنند تا سختیهاش را درک کنند

  • ناشناس ارسالی در

    خود وزیر ومعاونانش بارها وبارها در انظار عمومی گفته اند اموزش حتی یک لحظه تعطیل نشده ونخواهد شد اما وقتی حق وحقوق معلم پ یش میاد میگن مدارس ۴۵ روز تعطیل بوده اند بنابراین حق التدریس ها را پرداخت نمی کن ند

  • ناشناس ارسالی در

    این که میگن یک ماه اسفند کار نکردید واقع ا دور از انصافه ما در واتساپ تلگرام کار می کردیم چرا از مدیران نمی پرسید ان ها ت اریخ شروع به کارمان را دارند من فقط میدو نم عید آمد ولی ما هنوز به انتظار مطالبا تمون هستیم اخه اگر نیاز نداشته باشیم که دو شیفت کار نمی کنیم انصافا شما خودتونو بزارین جای ما ....

  • سعید ارسالی در

    سلام.ممنون از شما که به فکر فرهنگیان هست ید.چی بگم.خودتون به بهترین شیوه حرف دل م ا معلم ها رو گفتید.بعد از یه سال به جای عذر خواهی به دلیل تاخیر در پرداخت;تازه د ارن بهونه تراشی میکنن.ببینید ما معلمان چ ه وزیری داریم?از شما خواهشمندم خواهشمندم بازم پیگیر حق ما باشید.ممنون

  • مریم جوریز ارسالی در

    سلام .من با تمام خانواده ام از اوایل شهریور در محل خدمتم ساکن شدم و به خاطر خانواده ام که شده خواستار حقوق ۱۵ روز شهریور هستم

  • فرهنگی ارسالی در

    بااین حرف عملا تمام مصاحبه ها و حرف های خودشون رو زیر سئوال بردن! آیا کسی ک برای حرف و مصاحبه های خودش که هنوز هم موجوده می تونه تعیین تکلیف کنه و انتظار اجرای قوانین رو داشته باشه! شک نکنید چنان چه حقوق ما پایمال بشه ب روش های مختلف جبران می کنیم! دقیقا مثل حودتون! گذشت اون نسل معلمی ک با شعار فریبش می دادین ک شغل شریف و...!

  • ناشناس ارسالی در

    اسفند پارسال که در نظر گرفته نشد .
    امسال که از ۱۵ شهریور مدرسه رفتیم .یعنی ۱۵ روز حضوری رفتیم اصلا در نظر نگرفتن . از مهر ابلاغ تدریس زدن .
    بابت این موضوع چه جوابی دارن بدن؟
    فقط میخوا م حق معلم خورده بشه تا جاییکه میتونن بها نه بیارن که مبادا حق معلم کامل پرداخت بش ه .

  • پشیمان ارسالی در

    آقا کاش حق التدریس نگیریم ! چرا میگیریم !؟ درسته نیاز هست .ولی وقتی اینطوری میشه خوب ، اضاف کار را تحریم کنیم .چون میدون ن ،متقاضی زیاده هرسال این بلا را سرمون م یارن ولی بازهم ما درخواست میدیم ومیریم ا صاف کار میگیریم .آقا یه سال نگیرین بزاری ن باکمبود نیرو مواجه بش .دیگه اینطور سوئ استفاده نمیکنن
    سال بعد هیچ کس قب ول نکنه ببینید با التماس میان سراغمون .ا نوقت ما شرط میزاریم که تا ابلاغ نزنید م ا قبول نمیکنیم ..آره دیگه بدون ابلاغ اول یه وقتی میریم کلاس همین میشه..نگیرید آقا نگیرید.....

  • معلم فقیر ارسالی در

    خدا کند رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای در این قضیه ورود کنند و مثل دیگر مسا ئلی که حق مظلوم را زنده میکنند حق معلمان حق التدریس اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ را که حق الناسی است بر گردن دولت و آموزش پرورش پرداخت شود. انشااله

  • ناشناس ارسالی در

    نه وزیر نه معاونینش همکار. ما نیستند معل م شریف تر از آن است که چنین افراد رذل وپ ست و دزدی همکارش باشند به چه حسابی پَس ا ز یکسال تاخیر حق الزحمه معلم را نصف پردا خت کردی ومی گویی اسفند وفروردین تعطیل بو دا میدونی تو این یکسال پول ملی ارزشش از پهن گاو هم کمتر شده حالا بعد از یکسال نص فش رو دزدیدی؟
    معلم با بک دزد همکا ر نیست معلم شریف است شما با همون همکارها ی دزدت در هیات دولت همکاری نه با معلم شر یف وبزرگ

  • ناشناس ارسالی در

    سلام من یک دانش آموزم من الان کلاس هفتم هستم
    من شاهد هستم که معلم ما در هم ون زمان از جون و دل مایه میگذاشت تا بتون ه به وجدان خودش و خداوند در روز قیامت پا سخ گو باشه حالا آموزش و پرورش اینطوری جو اب معلم های زحمت کش رو میدن واقعا برای م سئولین متاسفم

  • مجتبی ارسالی در

    اقای ترکمن و اقای وزیر از خداوند بزرگ می خوام که در زندگیتون خیر نبینید وپیوسته در استرس ونگرانی زندگی کنید چرا که شما به معلمین در پرداخت حق التدریسشان ظلم کردید بعد از ۹ ماه از اسفند سال گذشته تا اسفند امسال می خواهید حقوق این قشر فداکار را بدهید ان هم با دزدی از میزان ان خیر نبینید

  • ناشناس ارسالی در

    سلام خدمت وزیر مثل اینکه آقایون یادشون ر فته که ماهارواز ۱۵ شهریور به کلاسها کشون دن وحالا میگن ازاول مهر تکلیف ماچیست که حقمون داره ضایع میشه وکسی جوابگو نیست

  • رضا ارسالی در

    خدا لعنت کنه مسوولین دروغگو. و بی وجدان آ. پ که حق معلمان ضایع میکنند ما طبق بود جه بندی کتاب بعد از تعطیلی مدارس بخاطر ک رونا کار کردیم و حقوق اسفنده ماه بر گرد نشون هست و باید پرداخت کنند
    اینقد ر بی وجدان نباشید

  • ناشناس ارسالی در

    سلام چرا ی معلم حتی ی وام بدرد بخور نمی دید والا ما با بقیه کارمندان چ فرقی داری م ۴ درصد به همه وام میدن به ما که می رسه دولت خشک میشه

  • صنم ارسالی در

    به خدا قسم از همون اوایل کرونا
    مدیر سریعا تو واتساپ و ایتا ، ما رو مجبور به تدریس و فعالیت کرد و ما بکوش ، همه‌ی کتاب رو دقیق و کامل تدریس کردیم
    چون عادت به گوشی نداشتیم ( برای مدت طولانی )
    گردن درد و چشم درد گرفتیم و حتی به پزشک مراجعه کردیم
    خدا رو خوش نمیاد که حق این عزیزان ضایع بشه
    من که نمی گذرم

  • ..... ارسالی در

    مدرسه ما که بدون دلیلی با زور و تهدید ۷۰ ۰ هزار تومان از دانش آموزا گرفت
    ا ین وسط دانش آموزان و اولیا هستن که حقشون پایمال میشه

  • ..... ارسالی در

    من کاری به حقوق معلما ندارم
    اما ا ین یه ساله تعطیلی برای خیلی از معلمای ما خوب بود
    خیلی کم کاری دیدیم

  • افشاری ارسالی در

    واقعا متاسفم.........

  • ناشناس ارسالی در

    خداشاهده که من دقیقا از بعد از انتخابات دقیقا که آغاز تعطیلی های کرونا بود باهزی نه ی خودم هم کلاس خودمم وهم کلاس همکارم و در تلگرام اداره کردم ونزاشتم آب تودل ا ولیا تکون بخوره اونوقت این نهایت بی انص افیه که آقای اللهیار ترکمن درموردهمکاران معلمش نظر میدهند واقعا خوبه که تو کارام ون خدارو درنظر بگیریم چرا که عالم محضرخد است وهمه ی ما ور محضر خدتاهستیم

  • فرهنگی‌ ارسالی در

    اللهیار اگر دروغ می گویی، که حتما این گونه است، ان شاء الله روز خوش نبینی. خانواده ات به عزایت بنشیند. مار به زبانت بزند.

  • یک همکار ارسالی در

    وزارتخانه پیگیر و قدردان مشکلات معلمان ه ست درست اما در آموزش و پرورش فقط معلمها مشکل‌ دارند و دیگر فرهنگیان مانند سرایدا رها و اداریهای صرف و انباردارن و خدمتگزا ران با آن حقوق زیر 3تومان مشکل ندارند و در اوصاع کرونا هر روز هم سرکار حاضرن نبا ید مشکلاتشان پیگیری شود.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام معلمان عزیز در سال ۹ ماه مفت میخوری د حالا یک ماه حقوق مفت ومال بیتالمال رو نخورید خیلی سخته از بس مفت خوردید شماها ۳ ماه کار میکنید درسال ۹ ماه در سال یا ت عطیل هستید یا مرخصی هستید یا سه ماه تابس تان در خونه خوابید بروید مرخصی وتعطیلی ه ا که نمیرید سر کار رو حساب کنید ببینید د ولت چند ماه در سال به شما ها حقوق مفت م یدهد اگه دروغ هست بگید دروغه

  • جمال ارسالی در

    این الهیار ترکمن فقط برای خیانت به معلما ن آمده و این را بارها اثبات کرده است.

  • . ارسالی در

    سلام ایکاش کارمندان ارتشی و سپاهی مثل شما پررو بودن مثلا فکر میکنین هنر میکنین شما یک سوم زحمات ارتشی ها و سپاهیان رو نمیکشین بعد میخوایین حقوق اضافی هم بگیرین چقدر پول میخوایین برای تدریس
    مثلا خیلی سخته چقدر میتونه سخت باشه الان راحت ترین شغل ایران رو دارین دیگه چقدر میخوایین بهتون بدن
    بین ۳ تا ۷ تومن میگیرین
    همتون یکی هستین یکی
    همه شما پول دوست و تنبل

  • ناشناس ارسالی در

    با بی عدالتی و بی کفایتیتان ، کمر معلم و کمر آموزش و فرهنگ را شکستید و شان و منز لت معلمی را نابود کردید .

  • ناشناس ارسالی در

    اجرای فوری رتبه بندی قبل سال ۱۴۰۰ وپرداخت اضافه کار ۱۵ روز شهریور

  • ناشناس ارسالی در

    می خواهندحقوق ناچیز معلم را هپولی کنند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها