|
کدخبر: 142069

چند راهکار برای موفقیت در آزمون‌های تحصیلی

برای دریافت نتیجه خوب در یک آزمون، تنها دانش و تسلط بر مباحث کافی نیست بلکه بایستی دانش‌آموزان، «مهارت آزمون دادن» را نیز کسب کنند.

محمدرضا پوردستمالچی؛ کارشناس مسائل آموزشی در یادداشتی به راهکارهای موفقیت در آزمونهای تحصیلی پرداخته است.

بسیاری اوقات داشتن سطح بالای اضطراب، انتظارات بالای داوطلب، پیش‌بینی داوطلب از سختی آزمون، مدیریت ضعیف زمان، خستگی و مواردی دیگر، می‌تواند نتیجه آزمون را به طور کامل تغییر دهد؛ بنابراین باید به همان اندازه که بر دانش و مطالعه تاکید می‌شود بر مهارتهای «آزمون دادن» نیز تاکید شود.

مهارت «آزمون دادن» یک توانایی شناختی است که در آن داوطلب بر آزمون دادن خود مسلط است، نسبت به آن شناخت و فراشناخت دارد و طبق آن از حداکثر دانشی که با خود به جلسه آزمون آورده استفاده می‌کند.

گرچه بخش عمده مهارت آزمون دادن مربوط به جلسه آزمون می‌شود؛ اما در واقع این مهارت یک مقدمه و یک موخره تاثیرگذار دارد.

برای کسب مهارت در آزمون دادن، دانش‌آموزان باید یک سری اصول را «قبل از آزمون»، «حین آزمون» و «پس از آزمون» برای تأثیر در آزمون‌های بعدی به کار ببندند.

به عنوان مثال برخی موارد مربوط به پیش از آزمون، شامل خواب کافی در شب قبل از آزمون، کاهش مصرف کافئین، خوردن صبحانه مقوی و مغذی و عدم مرور لحظه‌آخری مطالب است. ضمنا پژوهشهای دانشگاهی نشان داده که «ترسیم نقشه برای تقسیم زمان» پیش از شروع آزمون می‌تواند در کسب نتیجه بهتر، موثر باشد.

همچنین دانش‌آموزان باید در هنگام آزمون دادن چندین اصل کلیدی را رعایت کنند:

«مدیریت زمان و اختصاص زمان مشخص برای پاسخگویی به سوالات هر بخش»، «اختصاص زمانی برای مرور»، «عبور از سوالات مبهم»، «خط کشیدن زیر اصطلاحات مهم و فعل‌ها در صورت سوالات» و «خواندن کامل و دقیق همه گزینه‌ها» از نمونه مواردی هستند که باید در هنگام آزمون دادن رعایت شوند.

ضمنا بهتر است دانش‌آموزان، ابتدا به سوالات‌ ساده‌تر‌ پاسخ دهند؛ طبق‌ پژوهشی که در حیطه­‌ی شناختِ مکانیزمِ روانِ آزمون­‌دهندگان در دانشگاه میشیگان انجام شد، این‌ کار‌ باعث‌ ایجاد‌ نگرش‌ مثبت‌ به‌ آزمون، کاهش‌ اضطراب‌ و ‌افزایش ‌عملکرد شده است.

همچنین دانش‌آموزان باید یک ماده‌ی قندی کوچک مثل شکلات در جلسه آزمون به همراه داشته باشند؛ چرا که یکی از مهم‌ترین دلایل احساس خستگیِ ناگهانی در هنگام آزمون، کاهش گلوکز مغز است که از این راه جبران می‌شود.

مسئله مهم دیگر، «اضطراب» در هنگام آزمون است. همه دانش‌آموزان میزانی از اضطراب را در هنگام آزمون دادن تجربه می‌کنند، اما آنچه در نتیجه و عملکرد آنها مؤثر است هنر و مهارتشان در مهار این اضطراب و سبک مقابله آنها در برابر اضطراب است.

در این راستا یادگیری تکنیک‌های ذهن‌آگاهی و تنفس منظم، می‌تواند علاوه بر تقویت این مهارتها بر پیشگیری از اضطراب آزمون مؤثر باشند.

همچنین بر اساس نظریه رشد شناختی ویگوتسکی، گفت‌وگوی مثبت با خود، منجر به فعال شدن هرچه بیشتر فرآیندهای عالی شناختی، کاهش سطح اضطراب و بهبود عملکرد فرد در آزمون می‌شود.

در نهایت، بعد از اتمام آزمون نیز باید به نکات مهمی توجه کرد.

مثلا دانش‌آموزان باید سوالات آزمون را با روش استاندارد تحلیل کنند، به جای مقایسه عملکرد خود با سایر داوطلبان، عملکرد خود را در این آزمون با آزمون قبل مقایسه کنند و بدون درگیری احساسی با نتیجه آزمون تصمیمات مهارتی جدید برای آزمون بعد اتخاذ کنند.

«مهارت آزمون دادن» به اندازه مطالعه دروس اهمیت دارد. بنابراین دانش‌آموزان باید اصول و تکنیک‌های آن را به درستی فرا بگیرند و بعد با تمرین، تکرار و اجرای چندین‌باره آن در آزمونهای مختلف بر آن مسلط شوند.

آن زمان است که به جرأت می­‌توان گفت «اگر ‌دانش‌آموز ‌امتیازی را‌ ‌در ‌آزمون ‌از‌ دست ‌بدهد، فقط ‌و ‌فقط ‌به‌ خاطر‌ ضعف‌ دانش‌ او ‌در آن موضوع بوده­است نه عوامل دیگر.»

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها