|
کدخبر: 70554

زعفران؛ کشت جایگزین کشاورزان نجف آباد در خشکسالی

معاون استاندار اصفهان و فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد از ظرفیت بالقوه ی این شهرستان در کشت زعفران خبر داد و گفت: در منطقه مهردشت این شهرستان به‌ویژه شهر دهق و روستاهای حومه این شهر یشترین اراضی زیر کشت زعفران در شهرستان را به خود اختصاص داده است.

گسترش‌نیوز - دکتر مجتبی راعی افزود: برای ارتقای کمی و کیفی کشت زعفران و حفظ جایگاه کشور در تولید و عرضه صادراتی زعفران، دو سه سالی است که جشنواره‌ای در آبان ماه و هنگام برداشت گل زعفران تحت عنوان طلای سرخ در شهر دهق برگزار می‌گردد که در این جشنواره، ضمن تجلیل از کشاورزان نمونه این بخش، راهکارهای توسعه کمی و کیفی و اخرین دستاوردهای علمی در توسعه کشت و مکانیسم‌های برداشت و فروش بررسی و اعلام می‌گردد.

راعی افزود: سومین جشنواره طلای سرخ زعفران در شهر دهق چهارشنبه هشتم ابان ماه جاری در روستای تاریخی دماب از توابع شهر دهق در شهرستان نجف آباد با حضور مدیران و کارشناسان دفتر گیاهان دارویی و زینتی وزلرت جهاد کشاورزی برگزار می‌گردد.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا در کشور ایران تولید می‌شود که استان اصفهان سهم پنج درصدی از تولید زعفران را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به لزوم مدیریت بهره‌برداری از منابع آب و خاک کشور گفت: با توجه به روند خشکسالی‌های اخیر، کشت زعفران، کشت جایگزین مناسبی برای اراضی این شهرستان محسوب می‌گردد.

راعی با اشاره به کشت محصول زعفران در نزدیک به ۱۸۰ هکتار از اراضی شهرستان نجف آباد و اشتغال بیش از ۲۵۰ بهره بردار به کشت زعفران گفت: ۶۰ هکتار از این اراضی در سال جدید و در راستای توسعه کمی کشت زعفران زیر کشت رفته است.

وی با اشاره به کمیت و کیفیت محصول زعفران این شهرستان گفت: از برداشت ۱۲۰ هکتار کشت محصول زعفران بارده در این شهرستان، بالاترین حجم برداشت محصول را به نسبت میانگین کشوری شاهد هستیم.

راعی افزود: میانگین برداشت زعفران در کشور ۴ کیلو در هر هکتار است که این رقم در شهرستان نجف آباد ۷ کیلوگرم در هکتار است.

معاون استاندار اصفهان افزود: میزان کشت زعفران در کل کشور بالغ بر یکصد هزار هکتار می‌باشد که استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی با سهم ۹۵ درصد از تولید زعفران، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: استان اصفهان با نزدیک به ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران، رتبه چهارم را پس از استانهای خراسان در تولید زعفران دارد.

دکتر راعی در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته درراین شهرستان در جهت برند‌سازی و ارتقای کمی و کیفی تولید محصول زعفران و بهره گیری از متد جدید بسته‌بندی برای عرضه جهانی و بازاریابی بین‌المللی گفت: امید داریم با برگزاری جشنواره‌های مختلف و اموزش کشاورزان و بهره برداران، شاهد رونق جدی تری در این بخش مهم از اقتصاد ملی کشور باشیم چرا که علاوه بر ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری مطمئن، موجب تقویت گردشگری شده و بخش فروش نیز بازار‌های تجاری بکری دارد.

وی افزود: افغانستان، چین و هندوستان رقبای ایران در تولید زعفران هستند که کشاورزان ایرانی باید در برند‌سازی و تجاری‌سازی محصولات خود بیشتر تلاش کنند..

معاون استاندار اصفهان و فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد بر ضرورت معرفی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان و معرفی قابلیت‌های موجود تاکید کرد و افزود: امیدواریم با بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی، همت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، شاهد ارتقا و تقویت کشت علمی این محصول باشیم.،

دکتر راعی به دیگر مزیت‌های تولید زعفران این منطقه پرداخت و گفت: زعفران تولیدی در منطقه مهردشت اصفهان کمترین آفت و بیماری‌های گیاهی را داشته که مرهون طبیعت، آب و هوا و خاک حاصلخیز است و باعث بالاترین راندمان برداشت بوده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها