|
کدخبر: 51120

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گسترش‌نیوز خبر داد:

احتمال ترخیص تمامی خودروها تا ۲ ماه آینده / هزار خودرو آزاد شد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز گفت: اگر مصوبه دولت مجدداً تمدید شود تمامی خودروهای موجود در گمرکات تا ۲ ماه آینده ترخیص خواهند شد.

گسترش‌نیوز: بحث ترخیص خودروهای موجود در گمرک مدت‌ها است که به یک معضل تبدیل‌شده است. در این زمینه تلاش‌های گوناگونی در خصوص آزادسازی خودروها صورت گرفت همچنین مصوبه‌ای نیز برای خروج خودروها ابلاغ شد. اخیراً کمی بهبود درروند خروج خودروها از گمرک صورت گرفته به همین بهانه گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص زمان آزادسازی تمامی خودروها صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

dadfar123.jpg

ترخیص تنها هزار خودرو

دادفر در رابطه با میزان ترخیصی‌های اخیر گفت: مصوبه ۱۷ دی ۹۷ هیئت دولت در حقیقت از تاریخ ۱۰ فروردین ۹۸ وارد مدار شد و افراد مختلف برای حل مشکل پای‌کار آمدند. پیش از سال جدید تنها ۲۰۰ و تا روز گذشته ۷۰۰ الی ۸۰۰ دستگاه خودرو یعنی جمعاً نزدیک به هزار خودرو از گمرکات ترخیص شد. عملاً مصوبه دولت کارایی لازم را نداشت که دلیل آن نیز عدم هماهنگی میان بخش‌های مختلف اجرایی است. این ناهماهنگی‌ها در سال ۹۷ بود و در سال جدید وضعیت کمی بهتر شده است. این هزار دستگاه، خودروهایی هستند که کاملاً بدون هرگونه مشکلی بودند و یک سال و نیم در گمرک مانده بودند. لازم به ذکر است که هزار دستگاه ذکرشده از برندهای هیوندای، کیا، میتسوبیشی و تعداد اندکی نیز ب‌ام‌و هستند.

آزادسازی کامل خودروها تا ۲ ماه آینده

وی در ادامه افزود: حداقل بالغ‌بر ۱۰ هزار خودرو در گمرک همچنان مانده که بدون هیچ مشکلی هستند و می‌توانند ترخیص شوند. اگر هیئت دولت مصوبه را مجدداً تمدید نکند درواقع این مصوبه عملکرد خاصی نداشته است. در مورد هزار دستگاهی که امکان ترخیص از گمرک را پیدا کردند تقریباً ۷۰ درصد سازمان‌ها با یکدیگر هماهنگ شدند تا این اتفاق افتاد. برای هر مصوبه ۴ الی ۵ ماه ایجاد فرآیند زیرساختی لازم است و پس‌ازآن اجرا صورت خواهد گرفت. اگر مصوبه تمدید فوری شود تا ۲ ماه آینده تمامی خودروهای گمرک ترخیص خواهند شد.

قیمت‌ها مساوی بازار می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد قیمت خودروها پس از ترخیص گفت: این خودروها درصورتی‌که از گمرک ترخیص شوند و با در نظر گرفتن بحث تسویه با بانک مرکزی و مباحث مرتبط با ارز سنا و پرداخت مابه‌التفاوت همان قیمتی را خواهند داشت که این روزها در بازار آزاد پیداکرده‌اند. درصورتی‌که ارزش خودرو با مواردی نظیر مابه‌التفاوت،‌عوارض، تعرفه‌ها و هزینه شماره‌گذاری جمع شود به رقمی نزدیک به قیمت‌های عجیب‌وغریب این روزها در بازار خودروهای وارداتی خواهیم رسید.

تقاضای بازگشایی واردات نداریم

دادفر این نکته را متذکر شد: در خصوص فشار واردکنندگان به رئیس‌جمهور برای آزادسازی واردات نیز باید ذکر کنم که به‌هیچ‌عنوان چنین موردی صورت نگرفته است چراکه با توجه به جنگ اقتصادی موجود در کشور ما تقاضای بازگشایی واردات را نداریم. هدف ما این نیست که به دولت بگوییم واردات را آزاد کند و مواضع ما کاملاً شفاف و روشن است. اگر هم وارداتی قرار باشد انجام شود باید از راهکارهایی صورت پذیرد که هیچ‌گونه آسیبی به منابع کشور وارد نکند.

پنهان‌سازی قیمت در سایت‌ها

وی در پایان اشاره‌ای به برداشتن قیمت‌ها از روی سایت‌های آگهی کرد و گفت: برداشتن قیمت از روی سایت‌های آگهی‌دهنده خودرو به‌نوعی مانند یک مسکن عمل می‌کند و قیمت‌ها گم می‌شود. پاسخی به تقاضا صورت نگرفته و تنها از اهرمی برای پنهان‌سازی قیمت خودرو استفاده‌شده است. شاید این روش در کوتاه‌مدت مؤثر واقع شود و اگر تقاضا حتی با خودروهای داخلی تأمین شود ممکن است این روش پاسخ دهد. لازم به ذکر است بازاری که در روزهای اخیر وجود داشت شامل قیمت‌های کاملاً غیرمنطقی و سودجویانه بود و کسی که در این شرایط اقدام به خرید کند یقیناً بازنده خواهد بود.

ارسال نظر