|
کدخبر: 50722

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز:

افزایش قیمت بنزین صددرصدی است / تصمیم‌گیری درباره سهمیه‌بندی از هفته آینده

مدت‌ها است که صحبت‌های گوناگونی در خصوص استفاده مجدد از کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین صورت می‌پذیرد اما همچنان ابهاماتی در این خصوص وجود دارد. یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین صددرصدی است اما زمان سهمیه‌بندی و میزان قیمت همچنان مشخص نیست.

گسترش‌نیوز: حسن بهرام نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار گسترش‌نیوز در خصوص ارائه طرح جدید دولت درباره بنزین گفت: قرار است طرحی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین توسط دولت به مجلس آورده شود و مجلس نیز در این خصوص اظهارنظر کند. در حال حاضر با توجه به فضای عمومی جامعه، تورم و شرایط نامساعدی که وجود دارد باید تمامی این معضلات کشور در این طرح در نظر گرفته شود. موضوعات مختلفی در رابطه با سهمیه‌بندی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها تأمل صورت پذیرد.

bahramnia.jpg

سهمیه‌بندی باهدف افزایش قیمت

وی در رابطه با زمان سهمیه‌بندی و قیمت‌های پیشنهادی اظهار کرد: در مورد زمان و نحوه سهمیه‌بندی صحبت‌های گوناگونی صورت گرفته است اما باید تا هفته آینده صبر کرد. مجلس رسماً از هفته آینده فعالیت خود را در این زمینه شروع می‌کند و باید لایحه موردنظر آورده و روی آن کار شود. موردی به‌صورت مکتوب از قیمت آینده بنزین آورده نشده اما قیمت‌هایی نظیر ۱۵۰۰ ، ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ تومان برای بنزین شنیده‌شده که رسمی نیست. به‌طورکلی هدف سهمیه‌بندی بنزین افزایش قیمت است و این اتفاق خواهد افتاد ضمن این‌که جلوگیری از قاچاق سوخت نیز صورت می‌پذیرد. در کشورهای همسایه، بنزین باقیمت لیتری ۶۰۰۰ تومان خریدوفروش می‌شود که در کشور ما این قیمت ۱۰۰۰ تومان است و قاچاق نیز سود بزرگی در پی خواهد داشت. درنتیجه فعال شدن کارت‌های سوخت بر روی قاچاق و میزان مصرف سوخت تأثیرگذار خواهد بود.

فعال شدن مجدد کارت‌ها

بهرام‌نیا در پایان به فعال شدن مجدد کارت‌های سوخت اشاره کرد: خصوص فعال کردن مجدد کارت‌های سوخت و سهمیه‌بندی گفت: ما از روز اول دولت را موظف کردیم کارت سوخت را فعال کنید که این کار نیز دلایل گوناگونی دارد. کارت سوخت،‌ ظرفیتی دارد که با استفاده از آن می‌توان آمار میزان مصرف بنزین مشخص کرد و برنامه‌ریزی‌های مختلفی را انجام داد. دولت را به استفاده از کارت‌های سوخت کردیم که تاکنون استفاده نشد. قاعدتاً زمانی که سهمیه‌بندی صورت‌ پذیرید کارت‌های سوخت نیز فعال و از ظرفیت ایجادشده استفاده خواهد شد.

ارسال نظر