|
کدخبر: 80895

ظرفیت تولید پتروشیمی افزایش می‌یابد

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه قطار توسعه صنعت با شتاب مناسب در حال حرکت است، گفت: در جهش دوم صنعت پتروشیمی، ۲۷ طرح را تا سال ۱۴۰۰ در برنامه داریم که امروز نخستین طرح آن افتتاح شد و تا پایان سال ۱۴۰۰، ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

گسترش نیوز: بهزاد محمدی در آیین افتتاح فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر که امروز (۲۴ دی‌ماه) انجام شد، با بیان اینکه این پروژه نخستین پروژه از دور جدید طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با استفاده از دانش فنی ایرانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: تاکنون ۵۶ طرح با ظرفیت ۶۶ میلیون تن در سبد صنعت داشته‌ایم که‌ امروز شاهد بهره‌برداری از پنجاه و هفتمین پلنت تولیدی صنعت پتروشیمی هستیم.

وی افزود: قطار توسعه صنعت با شتاب مناسب در حال حرکت است و در جهش دوم صنعت پتروشیمی، ۲۷ طرح را تا سال ۱۴۰۰ در برنامه داریم که امروز نخستین طرح آن افتتاح شد و قطعا تا پایان سال ۱۴۰۰، ظرفیت این صنعت را از ۶۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رساند. در این راستا تا پایان سال ۹۹ به طور متوسط هر ماه یک طرح را افتتاح خواهیم کرد.

محمدی با بیان اینکه در پنج شش سال گذشته عملا طراحی طرح‌های جهش سوم نیز انجام شده است، تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۴ و در قالب جهش سوم، ۲۸ طرح برنامه‌ریزی شده است که قطعا در این فاصله زمانی طرح‌های دیگری نیز افزوده خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: با بهره‌برداری از این ۲۸ طرح، ظرفیت این صنعت به ۱۳۳ میلیون تن با درآمد ۳۷ میلیون دلار خواهد رسید. به نظر می‌رسد این صنعت با سرعت و شتاب مناسب فاصله خود را از سایر صنایع کشور بیشتر و بهتر می‌کند.

وی بیان کرد: در ریل‌گذاری جهش سوم به نکاتی از قبیل محصولاتی که برای نخستین‌بار تولید می‌شوند و نخستین دانش فنی که استفاده می‌کنیم، باید توجه کنیم.

ما به سمت کیفی‌سازی صنعت در حال حرکت هستیم و قطعا در طرح‌های جهش سوم فضای بهتری نسبت به جهش دوم از نظر کیفیت محصولات خواهیم داشت.

معاون وزیر نفت با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در طرح‌های جهش سوم، تصریح کرد: در این جهش حضور بخش خصوصی هوشمند و با حواس جمع، حدود چهار برابر طرح‌های جهش دوم هستند. همچنین در طرح‌های جهش سوم باید در حوزه دانش فنی، کاتالیست و تجهیزات، شتابان حرکت شود.

محمدی تصریح کرد: بیشترین شرکت‌های ورودکننده به حوزه دانش فنی از بخش پژوهش و فناوری پتروشیمی بوده‌اند زیرا دانش فنی زمانبر و هزینه‌بر است. کار تدوین ۷ دانش فنی در این شرکت آغاز شده است که در سال ۹۹، موفقیت‌هایی در این زمینه حاصل خواهد شد.

وی گفت: یکی از نگرانی‌های صنعت پتروشیمی کشور، عبور از گاز طبیعی و متانول است که به دانش فنی موردنظر در این زمینه رسیده‌ایم و طرحی در سال ۹۹ با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیون دلار در سه پارت آغاز خواهد شد. این طرح دروازه‌ای برای ورود به فضای توسعه پتروشیمی از مسیر گاز خواهد بود؛ با توجه به وفور گاز طبیعی در کشور، دستیابی به این فناوری بسیار مهم بود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ۱۶ شرکت در حوزه کاتالیست در حال فعالیت هستند تا ما را در حوزه کاتالیست بی‌نیاز کنند، بیان کرد: در دنیا ۳۳.۵ میلیارد دلار بازار کاتالیست وجود دارد که ۵۴ درصد آن معادل ۱۸ میلیارد دلار وابسته به صنایع پالایشی و پتروشیمی است. بازار کاتالیست ایران حدود ۴۵۰ میلیون دلار است که ۲۵۰ میلیون دلار از این رقم سهم صنایع پالایشی و پتروشیمی است.

وی افزود: ۴۰ گروه کاتالیست در صنعت پتروشیمی وجود دارد که تاکنون ۱۶ گروه آن را ایرانی‌سازی کرده‌ایم. بخشی از ۹ گروه را طی قراردادی که امروز منعقد خواهد شد تا سال ۱۴۰۱ تجاری‌سازی خواهیم کرد. ۱۵ گروه باقی مانده نیز تحقیق، توسعه و تلاش را همچنان انجام می‌دهند تا به نقطه موردنظر برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در سیستم‌های کنترل به ویژه سیستم کنترل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، تلاش‌های خوبی شده است اما در مجموع در بحث اقلام کنترل، وابستگی ما قابل توجه است.

محمدی تصریح کرد: سازندگان علاوه بر اینکه محصول و دانش تولید می‌کنند، باید باور هم تولید کنند. صنعت پتروشیمی نیز باید باورپذیری را در سیستم خود ایجاد و قبول کند که اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توانیم روز به روز اتفاقات بهتری را در این صنعت رقم بزنیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی، بیان کرد: بیشترین زمان ما در صنعت پتروشیمی صرف تولید و افزایش ظرفیت حجمی شده است که باید به توسعه کیفی، توسعه پایدار و تاب‌آور فکر کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ما نمی‌توانیم به وضعیت موجود اتکا کنیم. وضعیت ما از نظر پایداری و تاب‌آوری مناسب نیست و باید تلاش کنیم این صنعت هوشمند و پایدار شود.

وی افزود: در حال تلاش هستیم تا پروژه‌هایی که در صنعت تعریف می‌شوند، نسبت به گذشته متفاوت باشند و صرفا به سمت تولید محصول حجمی نباشند. روند توسعه در کشور عالی است و اکنون ۲۳ میلیون تن محصول پایه از هشت محصول پایه که استاندارد جهانی هستند را تولید می‌کنیم و تولید محصول پایه ما تا سال ۲۰۲۵ به ۵۵ میلیون تن می‌رسد؛ یعنی ۱۲۶ درصد رشد..

محمدی بیان کرد: در دنیا ۶۴۰ میلیون تن محصول پایه تولید می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ به ۸۱۰ میلیون تن می‌رسد، یعنی حدود ۲۷ درصد رشد می‌کند. بنابراین باید حواسمان به نوع توسعه‌مان باشد و باید به سمت فروش محصولات یک هزار دلاری برویم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: درحال‌حاضر در بین کشورهای منطقه به جز چین، پس از عربستان در رتبه دوم از نظر تولید محصول پایه هستیم که در سال ۲۰۲۵ ایران به رتبه اول منطقه در میزان محصولات پایه دست می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: در صنعت پتروشیمی باید در جهت عبور از فضای تک محصولی تلاش شود و به سمت محصولات گران‌قیمت برویم تا هم نیاز داخلی را تامین کند و هم صادرات خوبی داشته باشیم.

محمدی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری کور در صنعت به گوشه‌ای رانده خواهد شد و از این به بعد باید با هوشمندی کامل عمل کنیم که در حال حرکت به این سمت هستیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر