|
کدخبر: 95055

در گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با فعال حوزه صنعت مطرح شد:

وضعیت صنعت پلاستیک با وجود کرونا

یک فعال حوزه صنعت پلاستیک، گفت: بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی برای گرفتن تسهیلات بانکی، کُند بودن فرآیندهای بانکی به خصوص در بحث ارزیابی و کارشناسی وثیقه‌های بانکی توسط بانک‌ها است.

گسترش نیوز: واحدهای تولیدی از گذشته تاکنون با مشکلات زیادی روبرو بوده‌اند و از این مشکلات عبور کرده و به مسیر پیشرفت خود ادامه داده‌اند. با شیوع بیماری کرونا مشکلات در کشور واحدهای تولیدی بیشتر از گذشته شد؛ برای آشنایی چالش‌های این روزهای واحدهای تولیدی با یک فعال در صنعت پلاستیک به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"نسیم پارسا" در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه واحدهای تولیدی با چه مشکلاتی روبرو هستند، اظهار داشت: در حال حاضر با وجود فراگیر شدن ویروس کرونا در ایران و سایر کشورها، واحدهای تولیدی با مشکلات متعددی علاوه بر مشکلات ناشی از بحران‌های اقتصادی قبلی‌ای که دارند مواجه هستند.

parsa.jpg

وی افزود: رکورد اقتصادی ناشی از کاهش تقاضای برخی کالاهای تولیدی، کمبود نقدینگی، مشکل در بازپرداخت تسهیلات بانکی، ایجاد نظم و قواعد کاری جدید براساس شرایط موجود و متغیر جدید، انبار شدن کالاهای تولیدی، حفظ و کمک به سلامت جسمی و روانی کارمندان و کارگران واحدهای تولیدی در شرایط پر ریسک کنونی، تأمین مواد اولیه با توجه به نیمه تعطیل بودن بنگاه‌های اقتصادی، کاهش صادرات و افزایش هزینه‌های صادراتی با توجه به عدم فعالیت بازرگانی اغلب مرزها و همچنین کاهش تقاضای صادراتی از جمله مشکلات واحدهای تولیدی هستند. کاهش ۳۷ درصدی تولید ناشی از کرونا

این فعال حوزه صنعت پلاستیک در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه کرونا تا چه حدی بر راندمان واحدهای تولیدی تأثیر گذاشته است، گفت: اگر منظور از راندمان تولید، نسبت تولید انجام شده بر توان تولید باشد؛ از زمان شیوع کرونا تاکنون، واحد تولیدی ما به میزان ۳۷ درصد کاهش راندمان تولید داشته است. پارسا افزود: به طور کلی کرونا آسیب‌های مستقیم فراوانی بر واحدهای تولیدی داشته است. وی بیان کرد: توقف در وصول مطالبات از مشتریان داخلی و خارجی، کمبود شدید نقدینگی، کاهش تولید (در سرعت و میزان تولید)، توقف انعقاد و یا تمدید قراردادهای صادراتی، افزایش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، کاهش راندمان پرسنل دفتر مرکزی و کارخانه (استرس، اضطراب، ترس و تردید) و سخت‌تر شدن شرایط خرید مواد افزودنی از شرکت‌های همکار از مشکلاتی است که بیماری کرونا برای واحدهای تولیدی به وجود آورده است.

مشکلات صادرات واحدهای تولیدی

این فعال حوزه صنعت پلاستیک در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه صنعت پلاستیک در حوزه صادرات با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: کاهش تقاضای صادراتی به علت وجود این اپیدمی در کشورهای خریدار کالا، عدم فعالیت و یا کند بودن فعالیت در برخی مرزهای بازرگانی، افزایش هزینه های صادرات، مشکل در تأمین برخی مواد اولیه تولیدی، استرس و اضطراب نیروی انسانی مرتبط، تنها بخشی از مشکلات جدید در حال حاضر است. پارسا افزود: علاوه بر مشکلاتی که ذکر شد؛ حوزه صادرات با مشکلات دیگری از جمله نقل و انتقال مالی، تعهد ارزی و ... روبرو است.

کرونا و تأثیر آن بر فعالیت واحدهای تولیدی

این فعال حوزه صنعت پلاستیک در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه شرایط بازار داخلی چگونه است؟ گفت: متاسفانه با توجه به وجود بیماری کرونا در کشور، در بازار داخلی، نیز با مشکل کاهش تقاضا، البته کمبود نقدینگی، عدم وصول مطالبات قبلی به علت تعطیلی و مجهول بودن وضعیت فعالیت اغلب بنگاه ها مواجه هستیم. پارسا افزود: از طرفی تغییرات متعدد بخشنامه‌های دولتی در جهت بازگشایی و یا تعطیلی واحدها و عدم یکپارچگی در تصمیمات، ریسک عدم وصول مطالبات در آینده را نیز تا حد زیادی بالا برده است و امر فروش را برای واحدهای تولیدی دشوارتر کرده است. این فعال حوزه صنعت پلاستیک درخصوص مشکلات موجود واحدهای تولیدی برای گرفتن تسهیلات بانکی، اظهار داشت: بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی، کُند بودن فرآیندهای بانکی به خصوص در بحث ارزیابی و کارشناسی وثیقه‌های بانکی توسط بانک‌ها است. پارسا با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی از دولت انتظاراتی دارند، گفت: استرداد ارزش افزوده، پرداخت جوایز صادراتی معوق، اصلاح قانون رفع تعهد ارزی، عدم دریافت جریمه اقساط معوق بانکی، اقساط طولانی برای بازپرداخت حق بیمه، تنفس حداقل ۶ ماهه برای بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی، پرداخت تسهیلات خرید ماشین آلات، کنترل صحیح بازار ارز و نوسان‌های آن، حذف موانع و اصلاح قوانین مرتبط با صادرات از جمله انتظاراتی است که واحدهای تولیدی از دولت دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها