|
کدخبر: 58267

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با کارشناس معدن مطرح شد؛

فاصله ۵ درصدی نرخ گندله با کنسانتره در جهان

جعفری طهرانی گفت: درحال‌حاضر در حدود ۸ درصد بین نرخ کنسانتره و گندله فاصله جود دارد در حالی که در عرصه بین‌الملل این فاصله بین کنسانتره و گندله کمتر و در حدود ۵ درصد است.

گسترش‌نیوز: جلسه‌ حیاتی تعیین نرخ گندله و کنسانتره در وزارت صمت و پشت درهای بسته برگزار شد.

فولادی‌ها و معدنی‌ها در ارتباط با تعیین نرخ این دو ماده اساسی جلسات و بحث‌های بسیاری با هم داشتند و جلسات مشترکی نیز با حضور تیم‌های معدنی و فولادی در یک جلسه برگزار شده است.

تعیین نرخ این ماده حیاتی از آن‌ جهت برای تمامی صاحبان صنایع مهم است که هر گونه افزایش و یا کاهش می‌تواند آینده صنایع پایین دستی را دگرگون کند. نظرات مختلفی حول نرخ مطرح شده شکل گرفته است عده‌ای معتقد بر این هستند که نرخ گندله و کنسانتره باید بر اساس نرخ جهانی تعیین شود و برخی بر این باور هستند که ایران و کشورهای خارجی با یکدیگر متفاوت هستند و باید بر اساس مولفه‌‌های داخلی نرخ آن تعیین شود. نتیجه مذاکرات در وزارت صنعت معدن و تجارت، قیمت های کنسانتره و گندله را به شرح زیر تعیین کرد:

کنسانتره: افزایش قیمت از ۱۳٪ به ۱۶٪ شمش فولاد خوزستان

گندله: افزایش قیمت از ۲۱.۵٪ به ۲۳.۵٪ شمش فولاد خوزستان

قیمت‌‌ها از اول مرداد ۱۳۹۸ اعمال می‌شود.

نکته مهم این است که این اعداد و ارقام تنها درصورتی که توسط وزارت صنعت معدن و تجارت به شکل رسمی اعلام شود، قابلیت استناد دارد. برخی عنوان می‌کنند همچنان فولادی‌ها و معدنی‌ها در ارتباط با ارقام نهایی در حال چانه زنی هستند

tehrani.jpg

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بین‌المللی بازار معدنی در ارتباط با نرخ گندله و کنسانتره در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: نرخ فروش گندله و کنسانتره نسبت به شمش فولاد خوزستان درحال‌حاضر ۱۳ درصد برای کنسانتره و ۲۱ درصد برای گندله است.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد ۲۳.۵ درصد برای گندله تصویب شود گفت: برای سال جدید نیز به نظر من ۲۵.۲ درصد نرخی است که در بازار ایران می‌تواند نیاز‌های کشور را تامین کند. اما در ارتباط با کنسانتره به نظر باید اندکی رشد داشته باشد.

جعفری طهرانی در ادامه افزود: درحال‌حاضر در حدود ۸ درصد بین نرخ کنسانتره و گندله فاصله جود دارد در حالی که در عرصه بین‌الملل این فاصله بین کنسانتره و گندله کمتر است. نرخ کنسانتره و گنداله نسبت ب شمش فولاد در بازار جهانی ۳۲ برای گندله و ۲۷ برای کنسانتره است. در عرصه بین‌الملل یک تفاوت ۵ درصدی وجود دارد.در حال حاضر در ایران متوسط نرخ کنسانتره بین ۱۳ تا ۱۴ درصد است برای سال جدید باید این نرخ ۱۷ درصد باشد.

وی در ارتباط با نرخ ایدئال برای این دو عنصر اساسی تولیدات فولادی کشور گفت: فاصله قیمت بین گندله و کنسانتره باید اندکی کمتر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند نرخ گندله و کنسانتره باید بر اساس مولفه‌های بین‌المللی مشخص شود، اظهار کرد: شرایط در کشور ایران متفاوت با کشورهای دیگر است. ما باید بر اساس شرایط کشور این میزان افزایش قیمت گندله و کنسانتره را مشخص کنیم.

ارسال نظر