|
کدخبر: 80886

توسط مدیرعامل ارائه شد؛

۳ آمار عجیب از درآمدهای نمایشگاه تهران!

مدیرعامل نمایشگاه تهران در یک ماه ۳ بار آمار درآمدهای ریالی این مجموعه را عوض کرد!

گسترش نیوز - در شرایطی که بسیاری از برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی در کشور از کاهش درآمدها و تعدیل چشمگیر کارمندان خود صحبت می‌کنند، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تهران آمارهایی را درباره افزایش درآمدهای ریالی مطرح کرده که هر بار هم دارای یک رقم متفاوت بوده و باعث بروز برخی ابهامات شده است.

bahman-hoseynzade02.jpeg

در نخستین روزهای دی ماه و در خلال برگزاری جلسه هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی ج.ا.ایران، بهمن حسین‌زاده از افزایش ۳۵ درصدی درآمد ریالی نمایشگاهی در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

حدود ۲ هفته بعد وی در اجلاس مدیران عامل نمایشگاه‌های کشور که در مشهد برگزار شد آمار اعلام شده درباره درآمدهای نمایشگاهی را حدود ۱۰ درصد کاهش داد و گفت: اگر چه درآمد ریالی ما از برگزاری نمایشگاه‌ها در نه ماهه سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما افزایش هزینه‌های ارزی شرکت در نمایشگاه‌های خارجی مانع از آن است که بتوانیم مشارکت گسترده‌ای در برخی از نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی به ویژه در کشورهایی که هزینه‌های آنها بالاست داشته باشیم!

آمارهای متناقض حسین‌زاده به همینجا ختم نشده و از این هم عجیب تر می‌شود. او اخیرا در مصاحبه تصویری با ایران‌پرس از رکورد ۳ برابر شدن درآمدهای ریالی در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده و گفت: برای نخستین بار در سال ۹۸ ما بیش از ۱۰۰ نمایشگاه برگزار کردیم و درآمدهای ریالی ما به رغم تحریم‌های ظالمانه ۳ برابر شده است.

انتشار این ۳ گزارش و عنوان شدن ۳ آمار متفاوت از یک مسیر درآمدی مشخص (۹ ماهه اول سال ۹۸ در بخش ریالی) با واکنش فعالان صنعت نمایشگاهی مواجه بوده و بسیاری از برگزارکنندگان و سایت داران در تماس با گسترش نیوز، ارائه این آمارها را بی‌پایه و اساس دانستند.

یکی از برگزارکنندگان نمایشگاهی که نخواست نامش فاش شود به گسترش نیوز گفت: ادعای افزایش ۳ برابری درآمدهای نمایشگاه تهران غیر ممکن است. حتی اگر سندی هم وجود داشته باشد، به پشتوانه ۳ دهه فعالیت نمایشگاهی می‌گویم که آن سند واقعی نیست. درباره افزایش ۳۵ درصدی درآمدها هم جای شک و شبهه وجود دارد! اگر این عدد واقعی هم باشد، احتمالا از مسیری غیر از مسیرهای نمایشگاهی است. به هر حال نمایشگاه تهران کنسرت هم برگزار می‌کند. ممکن است این درآمد از آن طریق به‌دست آمده باشد.

برگزارکننده دیگری نیز اظهارکرد: امسال به دلیل کاهش شدید درآمدهای نمایشگاهی مجبور به قطع همکاری با ۴ نفر از نیروهای خوب و زحمتکش شرکت شدیم. درآمدهای ارزی که اصلا نداریم. درآمدهای ریالی هم آنقدری نیست که بشود هم هزینه‌های نمایشگاه تهران و تبلیغات را پرداخت کرد و هم از پس حقوق پرسنل برآمد. اینکه می‌گویند درآمدهای سایت تهران ۳ برابر شده را درک نمی‌کنم! پس چرا ما هر روز بی‌پول‌تر می‌شویم؟

انتشار آمارهای ضدونقیض از سوی نهادی دولتی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و به نظر می‌رسد سیاست بایکوت‌ نگه داشتن رسانه‌های تخصصی در بی‌خبری و عدم ارائه اطلاعات درست به آنها در نمایشگاه بین‌المللی تهران باعث شده آمارهای اینچنینی به صورت رسمی اعلام شده و در ذهن مخاطبان این صنعت ایجاد ابهام کند!

قطعا برای مجموعه‌ای که سازوکار آن برپایه درآمدهای ارزی طرح ریزی شده، افزایش درآمدهای ریالی اهمیت چندانی ندارد و رسالت نمایشگاه تهران باید بر پایه افزایش درآمدهای ارزی باشد اما به هر حال اگر قرار است در این زمینه هم آماری داده شود، ‌ای کاش مستند و دقیق باشد.

ارسال نظر