|
کدخبر: 65737

بانک مرکزی دیگر آمار نمی‌دهد!

در پنجاه و نهمین جلسه شورای‌عالی آمار مصوب شد که بانک مرکزی آمار رشد اقتصاد و تورم را منتشر نکند.

گسترش نیوز: تولید، اعلام و انتشار آمارهای رسمی از جمله شاخص‌های نرخ (تورم) و حساب‌های ملی (رشد اقتصادی) مصوب کمیسیون تخصصی شورای‌عالی آمار در پنجاه و نهمین جلسه شورای‌عالی آمار با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

در این جلسه که مسئولان دستگاه‌های مختلف از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز آمار ایران نماینده وزارت صنعت، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر اقتصاد، نماینده وزارت بهداشت، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، معاون بانک مرکزی ، نماینده وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور حضور داشتند مصوب شد که بانک مرکزی آمار رشد اقتصاد و تورم را منتشر نکند.

در بند ب مصوبه یک شورای‌عالی آمار که مربوط به ۲۲ مرداد ماه ۹۸ است مصوب شد: «یگانه مرجع تهیه تولید اعلام و انتشار آمارهای رسمی حساب‌های ملی رشد اقتصادی و شاخص‌های نرخ نرخ تورم طبق قانون مرکز آمار ایران است و در این راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است اطلاعات محاسبات ملی تولیدی خود را در اختیار مرکز آمار ایران برای بهره‌برداری در تولید و انتشار آمار رسمی حساب‌های ملی کشور قرار دهد» اضافه شد.

بنا بر این گزارش از این پس به طور رسمی بانک مرکزی از انتشار و اعلام نرخ رشد اقتصادی و تورم حذف شد البته پیش‌تر نیز بنا به ملاحظات دولت از ارائه آمار توسط این بانک جلوگیری شده بود.

* ناراحتی رئیس‌جمهور از دوگانگی آمارهای دستگاه‌های دولت

در این جلسه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس شورای‌عالی آمار اظهارکرد: سال اخیر نوعی انتقاد و تشکیک در صحت آمارهای رسمی به وجود آمده است بسیار متاسف هستیم که آمار رسمی کشور صرفاً به دلیل اینکه با آمار دیگری از سوی دولت متفاوت است مورد تردید و تشکیک در صحت قرار می‌گیرد.

مرکز آمار ایران در روز اول هر ماه آمار شاخص قیمت‌ها و تورم را منتشر می‌کند و بانک مرکزی نیز با تاخیر دو سه روزه آمار تورم را اعلام می‌نماید که در یک ماه دو عدد ارائه می‌شود که این تفاوت قابل ملاحظه است و به اصطلاح آماری بسیار معنی دارد مطلع باشید که این طرح در دولت بارها مطرح شده و باعث ناراحتی رئیس‌جمهوری هم شده است در تیم اقتصادی تصمیم گیری شد که آمار نرخ تورم و رشد اقتصادی صرفاً است سوی مرکز آمار ایران تهیه و اعلام می‌شود که متفاوت با قانون نیست قانون مرکز رسمی آمار را مرکز آمار ایران می‌داند.

وی ادامه داد: ما به دنبال آن نیستیم که در شورای‌عالی آمار مخالف نظر رئیس‌جمهوری و تیم دولت و تیم اقتصادی دولت عمل کنیم.

* گلایه دستگاه‌های دولتی از عدم انتشار آمار بانک مرکزی

قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز در این نشست اظهارکرد: استحضار دارید آمار و عدم انتشار آن در اواخر دولت دهم آغاز شد و در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد و اخیراً وارد این چرخه شدیم. نظرها در مورد موازی کاری چیست و موازی کاری را چه دستگاهی انجام می‌دهد؟ واقعیت این است که یک سرمایه اجتماعی در داخل کشور است و به دلیل عدم انتشار وقفه ایجاد شده؛ چندین نامه از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نیرو، شرکت‌های خصوصی و سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و گله دارند که چرا بانک مرکزی آمار تولید نمی‌کند.

بانک مرکزی از سال ۱۳۱۵ نرخ تورم و از سال ۱۳۳۸ نرخ رشد ناخالص داخلی را تولید کرده است. این امر براساس بند پ احکام دائمی هم مصوب شد و بانک مرکزی آن را ارائه می‌کند و ما بر اساس قانون عمل کردیم.

همچنین در این جلسه دهقان معاون اقتصادی وزارت امور دارایی و اقتصادی در این باره عنوان کرد: مرجع آمارهای رسمی مرکز آمار ایران است و یکتا بودن آن کاملاً بدیهی است. نباید موازی‌کاری داشته باشیم و اعلام آمار رسمی کشور تنها از یک مرجع باشد.

درحال‌حاضر مسئولان بانک مرکزی در جلسه هیات دولت آمار رشد اقتصادی فصل بهار را ارائه و جزییات آن را اعلام کردند و از این طریق این آمار به رسانه‌ها رسیده است.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها