|
کدخبر: 34767

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

۵ مزیت حدف دفترچه‌های بیمه/ چه چیزی جایگزین دفترچه‌ می‌شود؟

درحال‌حاضر کارت ملی افراد جایگزین دفترچه‌هایشان شده اما ممکن است این کارت جای خود را با کارت سلامت تعویض کند.

گسترش‌نیوز : طرح الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه تنها متعلق به این دولت نبود و در دولت‌های قبلی نیز مطرح شد؛ اما متأسفانه راه به جایی باز نکرد و مسکوت گذاشته شد. تا این که دولت پیش رو با در دست گرفتن این طرح استارت یکی از مهم‌ترین تحولات را در صنعت بیمه کشور زد و این مهم را در دستور کار واحدهای مختلف سازمان تأمین اجتماعی قرار داد. علی رغم این که ارائه خدمات آنلاین بیمه‌ای در اکثر کشورهای پیشرفته انجام شده و ایران نیز خیلی دیر به این نتیجه رسید که باید به این سمت حرکت کند؛ اما باز جای امیدواری است؛ زیرا با آنلاین شدن خدمات بیمه ای مردم دیگر دغدغه دفترچه را ندارند و خدمات راحت به‌دست شان می‌رسد. به نظر می‌رسد که این طرح مزایای زیادی برای افراد بیمه شده داشته باشد که در این گزارش به جوانب آن می‌پردازیم.

dERAKHSHAN.jpg

حذف کامل دفترچه‌های تأمین اجتماعی در درمان مستقیم

مهدی درخشان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: حذف دفترچه‌ها در مراکز درمانی تأمین اجتماعی گامی بزرگ بود که خوشبختانه با پیگیری‌ها و تلاش‌های زیادی انجام شد.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی در درمان مستقیم در کل کشور اجرایی شده و بیمه شدگان می‌توانند در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های سازمان تامین اجتماعی به صورت رایگان از خدمات بهره‌مند شوند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی تأکید کرد: اکنون در ۸۱ بیمارستان و ۲۸۶ درمانگاه تأمین اجتماعی تمام خدمات به صورت آنلاین ارائه می‌گردد و تا پایان سال نیز این امر در تمامی استان‌ها اجرایی خواهد شد.

درخشان در خصوص حذف دفترچه در شهرستان‌ها تأکید کرد: یزد نخستین شهری بود که در آن این خدمات به انجام رسید. سه استان گیلان، مازندران و اصفهان به صورت پایلوت خدمات در حال انجام است و پنج استان همدان، قزوین، اردبیل، سمنان و خراسان رضوی استان‌هایی هستند که از تیرماه در دست اقدام قرار گرفتند.

کارت ملی جایگزین دفترچه می‌شود یا کارت سلامت؟

درخشان تصریح کرد: درحال‌حاضر کارت ملی افراد جایگزین دفترچه‌های افراد شده است و فرد بیمه شده تنها با ارائه کارت ملی توسط سیستم چک می‌شود و می‌تواند نسخه داروی خود را از این طریق تهیه نمایند. اما در مرحله دوم این طرح ما درصدد هستیم تا کارت سلامت را جایگزین کارت ملی نماییم.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: : حال این که کارت سلامت در قالب کارت ملی افراد باشد یا اینکه کارت جدیدی برایش صادر شود؛ بحث بسیار است که این موضوع نیز در دست بررسی است.

وی خاطر نشان کرد: این طرح یکی از پایه‌های اصلی، اصلاح نظام سلامت است و امیدواریم بسیاری از مشکلات در فرآیند اجرایی نظام سلامت با حذف دفترچه‌ها و تبدیل شدن آن به کارت ملی سلامت رفع شوند.

رضایتمندی افراد از اجرایی شدن این طرح

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درخصوص بازتاب طرح حذف دفترچه درمیان بیمه‌گذاران تشریح کرد: خوشبختانه بازتاب این طرح در درمان مستقیم میان بیمه‌گذاران بسیار رضایت بخش بوده و با مراجعه به مراکز بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی می‌توان این رضایتمندی مردم را به وضوح مشاهده کرد.

درخشان افزود: این رضایتمندی به حدی است که اگر بخواهیم به فرض مثال امروز این طرح را متوقف کنیم همه پزشکان و بیماران از توقف این طرح شاکی می‌شوند.

صرفه جویی در زمان و هزینه‌های مادی

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درمورد تأثیر این طرح بر میزان مصارف و منابع سازمان تامین اجتماعی تشریح کرد: از آنجایی که دیگر در درمان مستقیم برگه‌ای از دفترچه جدا نخواهد شد و تمامی خدمات آنلاین ارائه می‌گردد؛ حذف دفترچه‌ها باعث صرفه جویی در چاپ کاغذ شده است.

وی ادامه داد: تا قبل از این بیش ۸۰ تا ۱۰۰میلیارد تومان صرف تأمین کاغذهای مخصوص برای دفترچه‌های تأمین اجتماعی می‌شد؛ که با این روش در این هزینه‌های مادی بسیاری صرفه جویی می‌گردد.

درخشان تأکید کرد: همچنین سرعت کار در ارائه خدمات به صورت آنلاین بسیار بالاتر است و از آن جایی که در حوزه نیروی انسانی در پذیرش بیمار به دیگر نیازی به تایپ کردن نیست و توسط بارکدی که درقسمت پایین دستگاه است، مشخصات به سیستم وارد می‌شود و در کاهش صرف زمان بیمار، پزشک، پرسنل موثر است.

عدم اشتباه در تجویز دارویی

درخشان توضیح داد: حذف دفترچه‌های بیمه موجب شد تا از اشتباهاتی که در نوشتن نسخه به دلیل ناخوانا بودن دست خطبه وجود می‌آید، جلوگیری شود؛ زیرا در این روش نسخه الکترونیک صادر می‌شود و دستورات دارویی به صورت تایپ شده روی قرص، آمپول، کپسول و شربت زده شده و توسط خود بیمار قابل خواندن است. بنابراین اشتباهی در تجویز دارو ایجاد نمی‌شود.

امکان بررسی استحقاق درمان به صورت آنلاین

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی تشریح کرد: در روش قبلی که خدمات به صورت آنلاین ارائه نمی‌شد؛ ملاک اصلی دفترچه افراد بود از این رو اگر تاریخ اعتبار دفترچه افراد به اتمام می‌رسید از دفترچه فرد استفاده نمی‌شد و هزینه آن آزاد حساب می‌شد در حالیکه این امر اشتباه بود زیرا این فرد بیمه شده و حق بیمه را پرداخت کرده بود.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر در روش آنلاین حتی اگر دفترچه هم اعتبار نداشته باشد مشکلی پیش نمی‌آید و خدمات درمانی انجام می‌شود درست مثل زمانی که دفترچه اعتبار دارد.

کاهش تداخلات دارویی

درخشان تصریح کرد: در روش جدید فرد نزد هر پزشکی که مراجعه نماید سوابق قبلی‌اش به صورت الکترونیک باقی است و نسخه‌اش قابل بازیابی است. از این رو پزشک وقتی بخواهد یک دارو را دو بار برای بیمار تجویز کند بلافصله سیستم به او در قالب یک نوار زرد رنگ هشدار می‌دهد که فرد این دارو را در یک هفته گذشته دریافت کرده و یا که این دارو با داروی مدنظر تداخل دارد؛ از این رو تداخلات دارویی ایجاد نمی‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها