|
کدخبر: 90389

ثبت‌نام مسکن ملی به پایان رسید

مرحله دوم ثبت نام متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن در حالی به پایان رسید که در مجموع میزان مشارکت مرحله اول و دوم یک میلیون و ٦٠٢ هزار و ١٤٨ نفر بود.

گسترش نیوز: با اتمام مهلت نام‌نویسی در طرح اقدام ملی مسکن در ۹ استان آذربایجان غربی، زنجان، گلستان، قزوین، کرمان، یزد، فارس، خوزستان و خراسان شمالی که روز سه شنبه ۲۷ اسفند ماه به پایان رسید، مجموع مشارکت مراحل اول و دوم به یک میلیون و ٦٠٢ هزار و ١٤٨ نفر رسیده است.

maskan00.jpg

زمان دقیق اعلام اسامی نفرات تایید شده مشخص نیست اما پیش از این محمود محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی - این زمان را ۴۵ روز کاری عنوان کرد که ممکن است با توجه به تعطیلات نوروز مقداری بیشتر شود.

اما عبور تعداد متقاضیان از مرز ۱.۶ میلیون نفر این واقعیت را نشان داد که تقاضای نهفته در بازار مسکن وجود دارد که به هر دلیل از تامین مسکن مورد نیاز خود ناتوان است.

با وجود آنکه تعداد واحدهای مسکونی کشور حدود ۲.۶ میلیون از تعداد خانوارها بیشتر است، طبق محاسبات ۱.۳ میلیون خانوار در کشور هستند که دو خانواده در یک خانه زندگی می کنند. طبق برآوردها در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۴.۷ میلیون مسکن مازاد در ایران وجود دارد ۲.۶ میلیون آن خالی و ۲.۱ میلیون آن نیمه خالی است یعنی شش ماه از سال مورد استفاده قرار می گیرد.

فشار تقاضا برای مسکن در بخش واقعی به خصوص در شهرهای بزرگ در حالی دیده می شود که طی دو سال گذشته به دلیل نوسانات بازار های موازی با جهش بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن مواجه بوده‌ایم و بخشی از متقاضیان خرید یا اجاره به اجبار به شهرهای اطراف کوچ کرده اند.

یکی از موثرترین ابزارها برای کنترل بازار مسکن در تمام دنیا مالیات بر عایدی املاک است که هرگز در ایران جدی گرفته نشده و هنوز هم معطل مانده است. البته مجلس شورای اسلامی طرحی را در این زمینه به دولت ارائه کرده و دولت گفته که قصد دارد در این خصوص لایحه ارائه دهد. یکی از پیش‌نیازها اجرای مالیات بر عایدی املاک، حذف دلال بازی و مالیات خانه های خالی، راه اندازی سامانه املاک و اسکان است که اخیراً توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد. کارشناسان امیدوارند این آرزوی دیرینه که گفته می شود از سال ۱۳۵۳ مطرح شده و در سال ۱۳۶۶ به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از دستور کار خارج شد در سال ۱۳۹۹ رنگ واقعیت به خود بگیرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر